Sebilangan ibu bapa mungkin mempunyai keinginan untuk mempunyai kerjaya dan pada masa yang sama mahu ada anak-anak mereka di rumah. Mempunyai pekerjaan yang fleksibel adalah pilihan terbaik seiring dengan jadual ibu bapa yang tinggal di rumah, yang membolehkan mereka memperoleh pendapatan tambahan untuk keluarga.

Ibu tinggal di rumah (SAHM) dan ayah tinggal di rumah (SAHD) kedua-duanya menangani pelbagai jenis tanggungjawab dalam rumah tangga semasa menjaga anak-anak mereka. Mempunyai pekerjaan tambahan di atas tugas ibu bapa sepenuh masa mereka boleh menjadi cara terbaik untuk memberi keluarga sokongan kewangan tambahan.

Terdapat banyak peluang untuk ibu bapa yang tinggal di rumah untuk menjana lebih banyak wang dari rumah sambil tetap menunaikan tanggungjawab keibubapaan mereka. Berikut adalah senarai pekerjaan sambilan dan pertunjukan yang boleh anda mulakan di rumah sebagai ibu bapa.

1. Peniaga dalam talian

Mendirikan kedai dalam talian untuk menjual produk anda boleh menjadi kaedah menguntungkan untuk mendapatkan lebih banyak wang di rumah. Anda boleh menjual barang-barang kraf anda sendiri, kuih buatan sendiri, kek, pastri, selendang, pakaian dan banyak lagi di laman web e-dagang seperti Shopee dan Lazada.

Media sosial (Instagram, Facebook dan Twitter) juga merupakan platform yang bagus untuk mempromosikan perniagaan kecil anda. Sekiranya anda mempunyai produk yang ada, anda boleh mempertimbangkan untuk menjadi ejen, stokis atau menghantar pengirim produk pilihan anda yang pernah anda cuba sebelumnya. Dengan strategi dan kemahiran pemasaran yang hebat, anda akan dapat menjana wang tambahan hanya dengan menjual produk orang lain dalam talian.

2. Penulis atau penterjemah

Freelancing adalah salah satu pekerjaan sambilan yang boleh anda lakukan dengan santai di rumah. Yang anda perlukan hanyalah komputer riba, sambungan internet yang baik, kemahiran menulis dan terjemahan yang baik. Sekiranya anda mahir dalam kedua-duanya, anda boleh menawarkan perkhidmatan anda di platform seperti Fiverr, Upwork atau Freelancer.

Pekerjaan bebas ini sangat sesuai untuk ramai ibu dan bapa yang tinggal di rumah yang mempunyai kemahiran menulis, menyunting, membaca semula dan menerjemahkan. Anda mungkin perlu menyediakan portfolio penulisan anda untuk meletakkan profil anda untuk menunjukkan kredibiliti dan pengalaman anda.

3. Tutor Dalam Talian

Sekiranya anda seorang bekas guru atau mempunyai pengalaman mengajar, menjadi tutor dalam talian boleh menjadi cara lain untuk mendapatkan wang tambahan itu. Walaupun anda tidak dilatih sebagai pendidik, tetapi pakar dalam, misalnya, muzik atau seni, anda boleh mengajar pelajar bagaimana melakukan kemahiran tersebut dalam talian melalui Google Meets, Zoom atau Skype. Selain itu, anda boleh menjual kursus anda di platform bimbingan dalam talian seperti Udemy, SkillShare, Udacity dan banyak lagi. 

Pendidikan dan tunjuk ajar dalam talian semakin popular hari ini, jadi menggunakan peluang ini untuk berkongsi pengetahuan dan kemahiran secara praktikal sangat sesuai terutama ketika anda berada di rumah.

4. Pereka grafik

Reka bentuk grafik adalah pekerjaan lain yang dapat dilakukan secara jarak jauh dari rumah. Anda perlu membuat dan menerjemahkan idea pelanggan ke dalam konsep reka bentuk seperti logo atau sepanduk, membantu mereka laman web, atau membuat risalah, buku, atau bahan visual lain. Anda boleh menawarkan perkhidmatan anda dan mendapatkan pelanggan melalui platform freelancing seperti Upwork, Freelancer dan Behance.

5. Penulis blog

Sekiranya anda mempunyai beberapa idea menarik yang ingin anda kongsi dan tahu bagaimana memasukkannya ke dalam kata-kata, anda boleh mempertimbangkan untuk menjadi blogger. Perlu diingat bahawa mungkin memerlukan sedikit masa untuk membangun blog, tetapi setelah anda mendapat populariti dan berjaya menarik lalu lintas yang baik, anda akan dapat menjana wang dengan membuat catatan atau ulasan blog yang ditaja.

Sebagai permulaan, anda boleh mempelajari beberapa pengetahuan asas Search Engine Optimization (SEO) untuk mendapatkan trafik ke blog anda.

6. Youtuber 

Sekiranya anda gemar bercakap di depan kamera, membuat kandungan video dan memuat naiknya di YouTube adalah cara lain untuk menjana wang semasa anda berada di rumah. Tetapi pertama, anda perlu mempunyai idea yang jelas mengenai apa yang menjadi niche anda. Ia boleh berdasarkan minat, pengetahuan atau kepakaran anda. Beberapa kandungan YouTube yang paling biasa kami temui termasuk membuat roti, memasak, menjahit, video panduan atau tutorial dan ulasan produk.

Seperti menulis blog, menjadi YouTuber yang mapan tidaklah mudah. Anda perlu memperoleh sejumlah pelanggan dan tontonan di akaun YouTube anda agar video anda dapat wang. Ini adalah perjalanan kerja keras yang panjang dan ada pelaburan yang perlu anda lakukan, proses untuk diikuti dan banyak lagi.

7. Juru transkrip

Seorang transcriber mendengarkan fail audio dan menerjemahkannya ke dalam dokumen teks, mengkaji draf transkripsi, dan berhubungan dengan pelanggan untuk memastikan mereka berpuas hati dengan dokumen akhir. Pelanggan anda akan memberi anda tarikh akhir, jadi anda benar-benar mengikut jadual anda sendiri dengan pekerjaan ini. Anda boleh melakukan ini di tengah malam atau ketika anda mempunyai masa sementara anak-anak anda menghabiskan waktu tidur mereka.

8. Kerani Kemasukan Data

Sebilangan besar pekerjaan kemasukan data memerlukan anda memasukkan, mengemas kini dan mengekalkan data ke dalam sistem komputer dalam talian atau beberapa sistem fail yang selamat. Anda perlu bekerja dengan cekap kerana anda perlu menguruskan sejumlah besar maklumat yang sering dirahsiakan. Jenis maklumat berbeza-beza dari satu syarikat ke perusahaan - jika anda bekerja untuk sebuah syarikat penjualan, data tersebut dapat berupa data penjualan atau informasi peribadi pelanggan.

Hanya pilih kerja sampingan yang boleh anda buat!

Oleh kerana anda masih terikat dengan tanggungjawab keibubapaan, anda perlu belajar bagaimana mengurus masa anda dengan baik sebelum mempertimbangkan keramaian sebelah mana yang ingin anda lakukan. Semua pekerjaan yang disenaraikan di atas dilengkapi dengan pelbagai kemahiran dan ada yang memerlukan anda melakukan latihan dan pembelajaran tambahan sendiri.

Pekerjaan sampingan adalah komitmen; anda tidak mahu membuang masa anda untuk sesuatu yang tidak anda gemari. Oleh itu, pastikan bahawa pilihan anda sesuai dengan minat anda, maka itu akan bernilai masa dan usaha anda ketika menjana pendapatan tambahan dari keselesaan kediaman anda sendiri.

SUMBER: COMPAREHERO