Memandu kereta membuatkan kita seperti berada di dalam rumah bergerak. Selalunya sangat selesa sehingga kadang-kadang kita melakukan beberapa tabiat buruk di sepanjang jalan, seperti makan di dalam kereta hingga melakukan hubungan seks! OMG! Teruskan membaca untuk mengetahui perkara yang tidak boleh kita lakukan di dalam kereta.

1. Meletakkan kaki di atas papan pemuka (dashboard) 

Sama ada kita berada di tempat duduk penumpang atau memandu sendiri, kaki kita seharusnya berada di luar papan pemuka. Dalam laporan NerdWallet 2017, 3% pemandu mengaku meletakkan kaki di papan pemuka atau di luar tingkap ketika memandu dengan kawalan pelayaran (cruise control). Walaupun ini adalah peratusan yang agak kecil, tidak ada alasan untuk meletakkan kaki kita di atas dashboard. Pada tahun 2015, satu pasangan AS mengalami kemalangan bila seorang penumpang meletakkan kakinya di papan pemuka. Dia patah kedua kakinya di beberapa tempat dan menggesa orang ramai untuk tidak melakukan kesalahan yang sama.

2. Makan



Hampir semua orang patut merasa bersalah apabila makan atau minum di belakang steering kereta. Richard Reina, pengarah latihan produk peruncit automatik selepas pasaran mengatakan bahawa menghirup secawan kopi atau air umumnya baik; cuma pastikan kita dapat mencengkam steering dan mata sentiasa peka mengawasi jalan. "Namun, semakin banyak makanan ringan atau makanan yang kita makan, maka kita akan semakin terganggu terhadap pemanduan," katanya. 

3. Menyimpan barangan yang tidak penting



Sebilangan orang memperlakukan kereta seperti rumah mereka sendiri, tetapi ia tidak boleh berfungsi sebagai bilik stor! Reina mengatakan barang-barang besar di dalam kereta boleh menyekat penglihatan kita, mewujudkan titik buta berbahaya dan menghadkan pandangan kita ketika mengundur kereta. Sekiranya berlaku kecemasan atau kemalangan, apa-apa yang tidak tersekat dengan mudah boleh bergerak di sekitar kereta kita dan mencederakan seseorang jika kita menekan brek dengan pantas. Selain itu, menyimpan barang dengan banyak di dalam kereta akan menjadikan kita sasaran mudah pencuri!

4. Menggunakan headphones atau earphones

Mendengar muzik semasa perjalanan jauh tidak menjadi masalah, tetapi menggunakan fon kepala atau earbud bukanlah cara terbaik untuk mendengarnya semasa memandu. "Fon kepala mengurangkan kesedaran kita dengan menyaring suara lain daripada pembesar suara kereta anda," katanya. Jika bunyi radio terlampau kuat, kita mungkin tidak dapat mendengar bunyi siren kecemasan ambulan atau kereta peronda polis!

5. Memasang muzik kuat dengan tingkap terbuka



Memainkan muzik kuat dengan tingkap kereta terbuka juga satu tabiat pemanduan yang tidak sihat kerana ia mengganggu pemandu lain. Sama seperti fon telinga, memandu dengan muzik yang kuat mengalihkan perhatian pemandu daripada mendengar bunyi penting di sekitar anda, kata Reina.

6. Melakukan hubungan seks



Melakukan hubungan seks di tempat awam - termasuk di dalam kereta yang diparkir - boleh mengakibatkan anda ditangkap pihak berkuasa! Ada juga orang yang berani melakukan hubungan seks di dalam kereta mereka semasa memandu. Menurut kajian yang diterbitkan dalam jurnal Analisis dan Pencegahan Kemalangan, 33% lelaki dan 9% wanita dalam kajiannya mengambil bahagian dalam aktiviti seksual semasa memandu, laporan Kesihatan Wanita.

7. Merokok

Merokok membahayakan kesihatan. Semua orang tahu, termasuklah perokok itu sendiri. Sekiranya anda memutuskan untuk merokok, bagaimanapun, ada penyelidikan yang menunjukkan bahawa anda tidak boleh melakukannya di dalam kereta anda. Setelah setengah batang rokok terbakar di dalam kereta, kualiti udara dalam kereta dapat mencapai tahap 10 kali ganda daripada yang dianggap berbahaya oleh Badan Perlindungan Alam Sekitar AS. Selain itu, merokok di persekitaran tertutup seperti kereta anda meningkatkan pendedahan asap kepada penumpang yang tidak merokok. Apabila seseorang duduk di dalam kereta bersama si perokok, nikotin dan bahan pencemaran lain akan dilepaskan ke udara dan masuk ke dalam kulit dan mulut anda, menurut Psychology Today.

8. Menyalin pakaian



Selalunya tidak menyalahi undang-undang untuk kita menukar pakaian di dalam kereta. Walau bagaimanapun, kita mungkin mendapat masalah kerana berbogel di tempat awam atau pendedahan tidak senonoh bergantung pada tempat kita tinggal terutama sekali jika ada orang lain yang melihat kita. Lebih selamat jika kita menukar pakaian di tempat persendirian yang sesuai atau tandas awam.

9. Memakai alat solek



Memusatkan perhatian kepada perkara lain selain memandu bermaksud kita sedang terganggu dan lebih terdedah kepada kemalangan. Memakai alat solek ketika memandu melipatgandakan masa reaksi seorang pemandu untuk menekan pedal brek. Kebanyakan orang juga menyesuaikan cermin mereka untuk melihat diri mereka semasa memakai alat solek. Ini  bermaksud anda tidak menggunakan cermin anda untuk melihat kereta di sekitar anda. Walaupun anda diparkir, menyimpan barang solek di dalam kereta anda sebenarnya boleh merosakkan beberapa produk anda dan menjadikannya mudah cair dan rosak!

10. Memandu dengan berkaki ayam




Ramai pemandu mungkin bersalah dalam hal ini, menurut Reina. Bukan semestinya perkara paling selamat yang boleh anda lakukan di belakang steering, tetapi masih bukan idea yang baik. "Sebagai contoh, anda mungkin perlu menekan brek dengan tiba-tiba dan mendapati diri anda tidak dapat menggunakan kekuatan yang betul dengan berkaki ayam atau berstokin seperti yang anda lakukan dengan kasut," kata Reina. "Selain itu, jika anda perlu keluar dari kereta dalam keadaan kecemasan, anda berisiko mencederakan kaki anda atau membuang masa yang berharga untuk memakai kasut."11. 

11. Bertengkar

Kemarahan jalan raya, ledakan marah, dan berdebat di dalam kereta anda boleh menjadikan anda rentan dengan lebih dari satu cara. Menurut tinjauan penyelidikan tahun 2014 dari Harvard School of Public Health, kemungkinan ledakan marah baik di atas dan luar jalan boleh mencetuskan serangan jantung atau strok beberapa jam kemudian. Tekanan psikologi dapat meningkatkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah anda, yang didapati oleh penyelidikan lain boleh memberi kesan buruk sehingga enam tahun kemudian. Walaupun anda mempunyai perbualan yang lebih lembut dengan seseorang di dalam kereta anda, anda tetap menghadapi risiko. Lebih daripada separuh kemalangan yang berlaku berpunca dari anda bercakap dengan penumpang lain, menurut data persekutuan, laporan Washington Post.

12. Memandu dengan tempat duduk yang terlalu jauh ke belakang



Pemandu harus berada dalam posisi terbaik untuk mengawal kereta mereka - dan orang tidak mempunyai kawalan yang sama jika mereka berada terlalu jauh dari steering. "Selain kemampuan anda untuk mengayuh pedal dan bertindak balas dengan cepat terhadap kejadian jalan raya, anda mungkin perlu mengawal lampu, pengelap atau sistem secara spontan dan sukar untuk melakukannya jika anda duduk terlalu jauh," Reina berkata.  

Sumber: Reader’s Digest




21 Comments

  1. Oh tidak patut rupanya berkaki ayam ketika memandu.

    ReplyDelete
  2. Semua tak pernah buat, kecuali makan dan bertengkar 😂😂

    ReplyDelete
  3. No 6 dengan 8 paling melampau... tapi no 10 memang selalu buat huhuhu

    ReplyDelete
  4. yang paling penting jangan tidor semasa memandu

    ReplyDelete
  5. kuar tangan or kepala dr dalam kereta... tambah2 anak2. banyak kali jugak ternampak, dalam kawasan perumahan..anak2 dok sebelah kuar tangan, kuar kepala..rasa nak jerit je..sbb bahaya. kan?

    ReplyDelete
  6. Banyak yang perlu diambil kisah ketika memandu. Sebagai langkah dan usaha mencegah.

    ReplyDelete
  7. number 12 tu.. mmg tak pernah buat la.. klu buat nanti tak sampai nak drive hahaha

    ReplyDelete
  8. masa mula2 drive tu, selalu gak berkaki ayam..hihi..

    ReplyDelete
  9. hahaha kenapa byk je yg sis buat dlm kereta ni? especially part makan tu. Dulu masa aktif modelling mmg selalu mekap & tukar baju dalam kereta sbb nak kejar masa. hahaha

    ReplyDelete
  10. Alamak, saya drive kaki ayam. :D

    ReplyDelete
  11. No 5,2,& 9 tu memang saya buat jugak. uhukkkkkk

    ReplyDelete
  12. Tapi saya suka makan pula time memandu..Hehe

    ReplyDelete
  13. makan n minum dlm keta kena sgt berhati-hati kan

    ReplyDelete
  14. No13, jangan Lupa bagi signal bila Nak masuk ataupun bila dah dekat nak masuk baru bagi signal, bila dihon tau pulak marah!

    ReplyDelete
  15. hahahaha makan, pakai makeup dengan drive tanpa kasut tu memang habit yang tak boleh dibuang dah.

    ReplyDelete
  16. yang biasa tengok, makeup dalam kereta, berkaki ayam, merokok...

    ReplyDelete
  17. yg no 1 tu selalu buat dl d keta sewa

    ReplyDelete
  18. bab makan tu susah sikit la bam haha

    ReplyDelete
  19. Errrr alamak... Cik TK drive tak pakai kasut. Konsepnya bersatu dengan kereta, lagi mudah nak rasa tekanan masa tekan pedal. ��

    ReplyDelete
  20. saya cuma penumpang,tapi saya akan pastikan suami/anak anak saya takkan buat semua hal yg dinyatakan tu. tq share

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.