Pada tahun 2020 ini, Abam Kie merasakan pemilik perniagaan kecil perlu melabur dalam pemasaran digital. Kenapa Abam Kie berkata demikian? Jom kita tengok statistik terkini mengenai peri-pentingnya digital marketing Malaysia sekarang ini. Menurut RetailDive, 87% pembeli mula mencari produk untuk dibeli secara dalam talian. Lapan puluh tujuh! Ini adalah ukuran pasaran yang besar yang harus direbut oleh peniaga kecil! Dan pasti, ia menjadi sebab utama mengapa anda, pemilik bisnes kecil harus melabur dalam pemasaran digital. Walaupun begitu, berikut adalah 7 alasan lagi bersama petua tentang cara melakukannya.

1. Pemasaran digital membantu perniagaan kecil membina hubungan pelanggan yang berkekalan

Lebih 1,190 responden perniagaan kecil yang berpangkalan di Amerika Syarikat memberitahu Keap bahawa cabaran ketiga terbesar mereka pada tahun 2019 adalah mengekalkan dan menarik kembali pelanggan. Adalah selamat untuk mengandaikan bahawa kebanyakan mereka sentiasa berada dalam talian dan menggunakan internet setiap hari, jadi meningkatkan usaha pemasaran digital pada tahun 2020 pasti akan membantu.

Sumber grafik: Laporan Keap

Terdapat lebih dari setengah juta perniagaan baharu dimulakan setiap bulan di Amerika Syarikat, jadi "kehilangan" pelanggan jauh lebih mudah hari ini daripada yang mungkin 20 atau 30 tahun yang lalu. Tetapi, jika anda mengenali pelanggan sasaran anda dengan lebih baik, dan produk anda lebih baik, pemasaran digital adalah alat yang hebat untuk menjadikan pelanggan anda sentiasa datang kembali untuk membeli produk atau mendapatkan perkhidmatan anda. Secara tidak langsung, ia dapat mengenepikan dan menjauhkan persaingan anda.

Tidak seperti banyak pengalaman membeli di kedai, pemasaran digital tidak berhenti semasa pembayaran. Lebih jauh lagi untuk memastikan pelanggan yang membeli menjadi duta jenama.

Terdapat beberapa cara pemasaran digital bagi meningkatkan kaedah tradisional untuk menjaga pelanggan setia adalah:

1. Menggunakan testimoni digital dari pelanggan yang berpuas-hati dan bukannya cara lama "mulut ke mulut." Testimoni ini harus diposkan di laman web anda dan juga digunakan dalam kempen media sosial.

2. Gunakan ucapan terima kasih dan kempen e-mel secara automatik, dan bukannya surat atau risalah fizikal. Dengan cara ini anda dapat menjangkau khalayak yang lebih besar dengan lebih menjimatkan wang, dan menghantar e-mel pada saat yang tepat kepada orang yang tepat.

3. Melibatkan pelanggan di media sosial sebaik sahaja mereka meninggalkan kedai anda atau membeli produk anda dalam talian, untuk memastikan produk anda tetap di fikiran mereka dan meminta mereka kembali pada masa akan datang.

4. Pemasaran berulang dan penetapan semula target agar mereka mencuba produk yang lain pula bagi melengkapi produk yang telah mereka beli.

2. Anda akan belajar lebih banyak mengenai keperluan pelanggan anda sehingga anda dapat memenuhinya dengan menguntungkan

Cabaran lain untuk perniagaan kecil (juga terlihat pada grafik di atas) adalah untuk menarik, menangkap, dan mengubah prospek menjadi pelanggan. Untuk berjaya melakukannya, perniagaan kecil perlu mengenal pasti apa yang pelanggan targetnya perlukan sehingga dapat memenuhi permintaan tersebut.

Pemasaran digital yang berkesan membantu perniagaan kecil mempelajari tabiat pelanggan dalam talian sehingga mereka dapat mensasarkan pelanggan ideal dengan lebih baik. Ia bergantung pada penyelidikan pasaran yang kukuh untuk memberitahu tindakan selanjutnya.

Perniagaan kecil yang pintar tidak membuat andaian. Mereka menggunakan alat digital untuk mengetahui apa yang dicari dan diperlukan oleh pelanggan sasaran mereka.

Alat digital seperti Google Analytics, Google Search Console, SEMRush, dan SurveyMonkey dapat membantu anda mengenal pasti minat pelanggan ideal anda, apa yang membuat mereka tetap terjaga pada waktu malam, dan bagaimana anda dapat mendekati mereka dengan pendekatan lebih baik dan sangat peribadi dan, akhirnya, mengubah mereka menjadi pelanggan yang membeli. Jangan lupa juga menggunakan media sosial dan khalayak anda yang ada di sana untuk melihat apa yang mereka sukai, jenis 'posting' apa yang paling kerap mereka memberikan reaksi dan soalan apa yang mereka ada pada masa lalu.

Sebaik sahaja anda membuat penyelidikan, perkara terbaik yang boleh anda lakukan seterusnya adalah membuat satu atau beberapa personaliti pelanggan. Mereka akan membolehkan anda membuat kempen pemasaran yang diperibadikan dan sangat disasarkan untuk jenis orang tertentu dan, akhirnya, mengubahnya menjadi pelanggan yang membeli.

3. Pemasaran digital menawarkan pendekatan pelbagai saluran untuk meningkatkan penukaran.

Pelanggan berpotensi anda boleh berada di mana sahaja dalam talian.

Bayangkan ini:

* 41% pembeli di Amerika Syarikat mencari dan membeli di Amazon sementara 28% mencari di Google kemudian membeli di Amazon, jadi SEO perniagaan kecil masih penting.

* 3.2 bilion orang atau 42% penduduk dunia menggunakan media sosial hari ini (Emersys, 2019)

* Facebook, Instagram, Twitter, Reddit, dan LinkedIn adalah peneraju pasaran. LinkedIn menawarkan 80% petunjuk media sosial B2B, sebagai contoh

* Rata-rata orang menghabiskan 2 jam dan 22 minit di rangkaian media sosial setiap hari, 80% daripada mereka menggunakan telefon bimbit

* 54% pengguna melayari media sosial untuk tujuan penyelidikan produk

* 73% pemasar percaya usaha pemasaran media sosial agak berkesan untuk perniagaan mereka

* 83% pemasar menggunakan pemasaran video pada tahun 2019 dan 87% mengatakan video memberikan mereka ROI yang baik.

* Menangguhkan tindak balas pelanggan walaupun 10 minit dapat menurunkan peluang penjualan sebanyak 400%, jadi pertimbangkan untuk menggunakan chatbots untuk meningkatkan perkhidmatan pelanggan digital anda

Pemasaran e-mel, iklan Facebook dan Google, pemasaran media sosial, teknik SEO dan sebagainya adalah amat penting kepada pengusaha bisnes kecil. Terdapat banyak saluran pemasaran digital yang boleh digunakan oleh perniagaan kecil untuk menjangkau khalayak mereka dan, pada akhirnya, membuatkan bakal pelanggan membeli produk atau perkhidmatan mereka. Setiap saluran meminta pendekatan yang berbeza, tentu saja, tetapi setelah strategi dibuat dan persiapan dibuat secara umum, mudah untuk menyesuaikan pesanan ke khalayak yang berbeza dan meningkatkan penukaran.

Sebilangan pelanggan berpotensi lebih senang menerima kempen pemasaran e-mel yang diperibadikan, sementara yang lain lebih suka blog dan gabungan iklan yang disasarkan untuk merasa cukup terlibat untuk menukar menjadi pelanggan yang membeli.

Menggunakan pendekatan multichannel, pemasaran digital dapat membantu anda mencari dan melibatkan bakal pelanggan di mana sahaja mereka berada dalam talian dan menggunakan platform mana yang mereka sukai.

4. Dengan pemasaran digital, perniagaan kecil dapat bersaing secara kompetitif dengan perniagaan besar — ​​dan benar-benar menang

Pemasaran digital tidak menuntut bahawa perniagaan kecil memiliki gudang barangan mahal dan anggaran besar untuk diperhatikan, membuat penjualan dan berkembang. Pasti, beberapa barang akan diperlukan tetapi banyak perkara bergantung pada pengetahuan dan pengalaman pemiliknya. Mengetahui khalayak sasaran anda dan produk anda dengan mendalam biasanya bermaksud lebih baik daripada daripada alat mewah - terutamanya dengan bantuan pemasaran digital.

Ann Smarty, salah satu nama terbesar dalam pemasaran digital, mengatakan ini dalam artikelnya untuk pemasar digital:

"Perkara hebat mengenai pemasaran digital adalah kepintaran dan kreativiti selalu dapat memenangi anggaran pemasaran yang besar."

.... dan tidak ada kebenaran yang lebih besar daripada itu. Kadang kala kenyataan bahawa anda, pemilik bisnes kecil boleh melakukan lebih banyak untuk kempen anda daripada melabur berjuta-juta dolar untuk pengeluaran video. Contohnya? Iklan Krismas yang viral dilakukan oleh sebuah kedai perkakasan kecil di Wales, yang difilemkan oleh pemiliknya dan yang baru-baru ini dibintangi oleh anaknya. Ia mengumpulkan lebih dari 2 juta tontonan di YouTube, dan menerima banyak komen dengan nada yang sama - "Saya ingin membeli dari perniagaan kecil ini setelah melihat iklan ini."


5. Pemasaran digital lebih mampu milik berbanding dengan pemasaran tradisional

Banyak perniagaan kecil tidak dapat membuat kempen iklan radio, TV atau papan iklan. Tetapi banyak yang mampu menggunakan teknik pemasaran digital untuk menjangkau dan berinteraksi dengan khalayak yang ideal.

Bagaimana harga pemasaran digital lebih murah berbanding kaedah pemasaran tradisional?

Ambil e-mel dan pemasaran media sosial sebagai contoh. Pada tahun 2015, e-mel hanya meminta anda melabur $1 untuk mendapatkan kembali $38. Pada tahun 2018, purata Cost Per Lead (CPL) pemasaran e-mel adalah $53. Itu hanya sesaat untuk penargetan semula dalam talian ($31). Bandingkan dengan acara/pameran dagang ($811) dan iklan TV/radio ($ 611) dan ini sudah jelas menunjukkan kos digital marketing sangat mampu milik!

Melangkah ke hadapan - carian organik tetap menguasai trafik web, lebih awal daripada lalu-lintas yang didorong oleh kempen berbayar. Contohnya, ambil dan optimalkan Google My Business Profile yang percuma. Itu akan:

* Meningkatkan keterlihatan carian SEO tempatan anda

* Meningkatkan traffic bakal pelanggan jika anda adalah pengusaha perniagaan kecil tempatan, terutama dari pengguna telefon pintar

* Memberikan ulasan GMB yang positif yang dapat membantu meningkatkan reputasi dalam talian perniagaan secara percuma

Dan ya, itu percuma (baik, buat masa ini) - semua yang anda perlukan ialah akses internet dan komputer atau telefon pintar.

Iklan Facebook, sebaliknya, adalah medan yang lebih berbahaya untuk diceburi kerana anda cenderung untuk melupakan berapa banyak perbelanjaan anda. Tetapi, anda boleh memulakan dengan hanya $1 sehari, dan membina dari sana.

6. Digital marketing offers measurable ROI

Unlike traditional marketing techniques, digital marketing is not only targeted, but it also offers credible ways to measure what’s working, what’s not, and how so.

That means a small business can easily invest small in online marketing, and see results first, before going all-out and becoming more invested.

Having trouble associating your digital marketing spend to revenue? TrackMaven found many SMBs are.


Start with setting up a dedicated landing page. The goal is to capture a specific campaign’s inbound traffic.

From there, monitor how many people are landing on the landing page. You can also see how many bounced (and at which point on the page), how many engaged with the entire page, and see how many converted to buyers – all of these are ROI metrics that can be tracked in Google Analytics.

You can also use A/B tests to identify the most converting online marketing techniques, copy, calls-to-action, and page layouts based on real, customer interactions online.

The tests can help you understand if you need to be more targeted. Or if it’s better to shorten your landing page content to get more conversions. Or whether adding more above-fold call-to-action buttons can help boost conversions.

7. Your competition is already using digital marketing to spur ahead

About half of the small business owners that responded to the already mentioned survey said they were planning to use online marketing strategies to win more business in 2019 and beyond – many already are. A logical conclusion would be that most of your competitors are as well.

How to make sure what kind of digital marketing strategies are they using? Start simply by checking their website and social media. Do they have regularly updated blog on their site? Do they publish updates on Facebook or share images on Instagram? Facebook also allows you to see what kind of (if any) ads are your competitors running. Simply click on page info and check their ad library.

After that, do a Google search for their brand name and see if they are mentioned on other sites or if they are linking to them. You can also use tools like Ahrefs site explorer to see which sites link to your competitors. Using another tool, SimilarWeb, you can see the sources of traffic towards your competitors and if they are using paid search ads (and on which keywords). Find more on the ads tracking and which tools you can use here.

The key thing to remember here is to write all your findings down, from the number of social media followers to keywords you find they are targeting. All that data will be useful in any type of digital marketing campaign you start – SEO, paid search, social media ads, all up to creating content and email outreach. There are different templates and tools out there for competitor research, but most of the times good old Excel sheets will do the best job.

So, what are you waiting for? A prominent digital marketing Malaysia agency in Malaysia named Webmechanic is willing to help you to make full use of these efficient digital marketing techniques ever! As digital marketing is constantly gaining some great demands in Malaysia, this popular digital marketing agency is tapping into the local market to assist all the new online businesses to market their products and services more efficiently. Hence, if you are struggling with scaling your business, then you may consult this agency and they are willing to talk to you. For your information, they are specialized in digital marketing and their team has 14+ years of experience in SEO, PPC, SMM. On top of that, they have the expertise in helping you to get more clients, building brand awareness, and protect it from competitors.  You will gain a lot of benefits from them.

I strongly feel that 2020 is probably the last digital marketing train you can catch. Luckily, these days there are thousands of tools available either for free or for affordable prices for any small business. A small fraction of traditional advertising budget, some free time and a lot of will for learning is all you need to start seeing some positive results. All the best!