Walaupun baik untuk sentiasa mengoptimumkan perbelanjaan anda untuk kebahagiaan, anda harus pastikan untuk membelanjakannya untuk perkara-perkara yang akan meningkatkan kesihatan kewangan keseluruhan anda sekaligus menghasilkan kehidupan yang lebih baik secara keseluruhan.

Berikut adalah beberapa cadangan tentang apa yang harus dibelanjakan apabila anda mendapat gaji pada hujung bulan walaupun anda mungkin tidak menggemarinya:

Pinjaman Pendidikan

 
Kebanyakan rakyat Malaysia generasi kini ada membuat pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Tapi ramai yang liat hendak membuat bayaran balik! Malah, ia sering menjadi isu yang hangat di media sosial. Ada yang percaya bahawa kerajaan harus melupakan hutang itu, manakala yang lain iaitu jenis yang lebih bertanggungjawab sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa wang yang dipinjam harus dibayar balik.

Abam Kie tahu anda berniat untuk menangguhkan bayaran balik agar mempunyai sedikit wang tambahan untuk dibelanjakan setiap bulan. Walau bagaimanapun, jika anda gagal membuat pembayaran balik, ini boleh memberi kesan jangka panjang yang menjejaskan kesihatan kewangan anda.

Walaupun peminjam tidak lagi dalam senarai hitam perjalanan kerana gagal membayar balik pinjaman, terdapat hukuman yang kurang jelas lagi. Sebagai contoh, agensi penarafan kredit memberi tumpuan kepada pinjaman yang tidak dibayar. Malah, jika anda terlewat membuat satu atau dua pembayaran boleh menyebabkan ancaman besar untuk skor kredit anda, dan anda tidak akan melihat sehingga anda permohonan anda untuk membuat pinjaman bank pada masa depan ditolak!

Kad kredit

 
Sesetengah orang akan menasihati anda agar tidak memohon kad kredit. Terlalu berisiko kata mereka. Walau bagaimanapun, apabila digunakan dengan bijak, beberapa kad kredit sebenarnya boleh memasukkan wang kembali ke dalam poket anda melalui tawaran 'cashback'. Sebenarnya, anda juga boleh mendapatkan tiket wayang percuma, kopi, dan wang kembali dari perjalanan Grab anda.

Satu-satunya cara selamat adalah anda mesti secara konsisten melangsaikan hutang kad kredit setiap bulan. Membiarkan faedah yang terkumpul dapat menjerumuskan anda ke lubang kewangan yang sangat dalam dan menenggelamkan anda. Apabila itu berlaku, anda perlu melakukan beberapa pelarasan gaya hidup yang serius untuk terus hidup.

Sama seperti pinjaman pendidikan, kegagalan menjelaskan hutang kad kredit boleh menjejaskan skor kredit anda juga. Tidak seperti pinjaman pelajar, membayar jumlah minimum tidak disyorkan kerana ia hanya akan membuat keadaan menjadi lebih buruk.
 
Insurans atau Takaful

 
Kebanyakan kita memandang mudah terhadap kesihatan diri. Kita tunggu sehingga sesuatu berlaku - dan kemudian cuba mengumpul wang untuk menampung bil. Lagipun, perkara buruk hanya berlaku kepada orang lain. Bukan kepaa orang yang berhati-hati dan munasabah seperti anda.

Itulah sindiran jika anda tidak mendapatnya.

Mempunyai pelan takaful atau insurans komprehensif harus menjadi antara keutamaan anda. Adalah baik untuk mula melabur dalam pelan perubatan yang komprehensif seawall yang mungkin - kerana anda tidak pernah tahu apabila sesuatu yang tidak dapat diramalkan akan muncul dan merosakkan bukan sahaja kesihatan anda, tetapi juga akaun bank anda.

Lain-lain jenis insurans agak kurang penting, tetapi tidak boleh diabaikan. Lagipun, anda mempunyai barangan berharga lain yang memerlukan banyak wang untuk menggantikan.

Perkembangan kerjaya

 
Jangan selalu menunggu majikan dan syarikat anda menghantar anda untuk latihan dan program pembangunan kerjaya. Terdapat banyak kursus dalam talian yang boleh membantu anda mendapatkan latihan dan kemahiran yang diperlukan untuk maju ke arah kerjaya anda. Lihat laman web seperti Udemy atau Alison untuk pelbagai kursus - dari reka bentuk web, kemahiran bahasa Inggeris, fotografi, pemasaran dan banyak lagi.

Abam Kie tahu anda hidup hanya sekali. Tetapi sentiasa cuba memikirkan keuntungan jangka panjang apabila membelanjakan wang anda. Adalah mudah untuk memberi kepuasan segera, dan tidak mengapa untuk melakukan itu kadang-kadang, tetapi ingat untuk sentiasa mempunyai keperluan asas anda terlebih dahulu.

Semoga pesanan Abam Kie kali ini bermanfaat kepada kawan-kawan yang dihormati sekalian. Terima kasih kerana sudi membaca sehingga habis.