Assalamualaikum. Memang benar bahawa kereta akan mula menyusut nilai yang akhirnya akan menjadi sangat rendah selepas beberapa tahun digunakan. Dua puluh tahun lalu Abam Kie membeli sebuah kereta dan ayah pula membeli sebuah rumah satu tingkat pada masa yang sama. Kereta yang abam kie beli dengan harga RM57,990 dijual dengan harga RM21,500 selepas sepuluh tahun. Manakala bapa abam kie membeli rumah itu dengan harga RM84,800 dan menjualnya pada harga RM180,000 selepas 10 tahun! Kesimpulannya, nilai rumah meningkat tetapi nilai kereta abam kie menyusut beberapa kali!

Rumah yang dibeli oleh bapa abam kie kini bernilai sekitar RM350,000 kerana lokasinya. Bayangkan jika abam kie membeli rumah dan menyimpannya sehingga hari ini, pasti abam kie akan mempunyai aset RM350K yang akan menjadi sandaran atau harta yang kukuh untuk hari-hari tua abam kie kelak.

Oleh itu, golongan muda harus berhati-hati dalam perbelanjaan mereka dan cuba membeli rumah seawal mungkin kerana harga hartanah meningkat seiring dengan inflasi. Ramai orang muda membuat kesilapan membeli kereta baru dan mahal yang menyebabkan mereka cuma memiliki sedikit atau tiada langsung simpanan untuk membeli harta-benda.

Memang benar benar bahawa membeli kereta baru bukanlah keputusan yang rasional berbanding dengan melabur dalam aset yang meningkat seperti unit amanah, saham dan hartanah. Beberapa tahun yang lalu, rakan abam kie melabur wangnya di sebuah bank yang memiliki reputasi tinggi dan telah memperolehi dividen yang baik dari tahun ke tahun kerana nilai saham telah meningkat secara berterusan.

Oleh itu golongan muda harus membeli kereta terpakai atau kereta baharu yang murah jika mereka bercita-cita mahu mengelakkan penyusutan nilai wang yang terlalu banyak pada masa hadapan. Melabur dalam aset yang baik akan membolehkan mereka meraih keuntungan apabila mereka menjadi tua kelak. Terima kasih.