Kehidupan adalah sukar, dan ia lebih sukar apabila anda tidak mampu membawa pulang gaji enam angka setiap bulan.

Tidak kira sebijak mana anda menguruskan wang anda, ada masa nanti apabila anda terlebih belanja kerana tergoda dengan kempen jualan murah akhir tahun - dan kemudian anda menyedari bahawa hari gaji masih lagi 15 hari dan anda menyedari yang anda sebenarnya hampir pokai!

Sebenarnya terdapat begitu banyak idea aneh tapi berkesan yang terdapat di Internet untuk membuat wang tambahan.

Salah satu cara paling mudah untuk membuat beberapa wang tambahan adalah dengan memanfaatkan kaedah C2C (pengguna untuk pengguna) yang mendominasi generasi ini dan mungkin generasi akan datang. Ia menyediakan platform yang memudahkan pembeli dan penjual untuk mencari satu sama lain. Penjual tidak perlu menjual produk, anda juga boleh menyewa sesuatu atau menyediakan perkhidmatan dan kemahiran anda yang unik. Fikirkan tentang Grab, Carousell, Mudah.my, dan banyak lagi.

Berikut adalah beberapa cara anda boleh mendapatkan wang tunai segera untuk menambah baki akaun bank anda:

1. Mengajar kemahiran

Terdapat lebih dari 7 bilion orang di planet ini, dan setiap orang ada kebolehan tersendiri. Adakah anda pernah belajar bahasa Arab ketika di universiti? Mahukah anda membuka kelas bahasa Arab asas dengan sedikit bayaran daripada bakal pelajar anda? Adakah anda pandai bermain gitar, piano, atau boleh menyanyi dengan baik? Pergi ke studio muzik terdekat dan tanya sama ada mereka sedang mencari guru muzik atau vokal. Mungkin anda begitu bijak didalam subjek Matematik atau Bahasa Inggeris? Guru-guru tuisyen sangatlah dicari-cari oleh ibubapa dan pelajar2 dan biasanya mendapat bayaran yang tinggi di Malaysia.

Apa yang anda perlu lakukan adalah memperuntukkan beberapa jam pada hujung minggu, dan anda boleh membuat sedikit wang tambahan sambil meletakkan bakat dan kemahiran anda untuk digunakan dengan baik. Jadi, sekiranya anda mengenakan bayaran sebanyak RM70 sejam, anda sudah membuat RM140 dalam masa beberapa jam sahaja. Ini bermakna sekurang-kurangnya empat jam pada hujung minggu akan mudah meraih RM280 untuk anda, dan itu tambahan RM1,120 dalam sebulan!

Anda boleh menyenaraikan perkhidmatan anda di laman-laman seperti Servis Hero, Mudah, Kaodim, Recommend dan banyak lagi.

2. Pembaca pruf

Jika anda boleh bercakap dan menulis bahasa Inggeris dengan baik, anda memang beruntung. Ramai pelajar universiti sentiasa mencari pembaca pruf untuk membaca dan mengedit tugasan mereka. Kadar bayaran bergantung kepada tahap pengalaman anda. Tetapi sebaik sahaja anda melakukan pekerjaan yang baik, pelanggan anda dengan senang hati akan mengesyorkan anda kepada semua rakan sekelas dan rakan mereka - dan dengan itu membina asas pelanggan untuk anda. Sebenarnya, semua yang anda lakukan di sini adalah membaca dan membetulkan kesilapan typo dan anda mendapat bayaran untuk melakukannya.

Di Malaysia, kadar upah adalah antara RM2 hingga RM20 setiap halaman; bergantung kepada kesulitan teknikal penulisan. Anda juga boleh mengenakan bayaran mengikut jumlah perkataan, dengan kadar sekitar RM0.20 setiap perkataan untuk pengeditan asas dan pembacaan pruf.

Sekiranya anda menguasai berbilang bahasa, anda juga boleh menawarkan perkhidmatan terjemahan untuk harga yang sama.

3. Sertai GoGet dan laksanakan tugas

Adakah anda berkata bahawa anda tidak mempunyai kemahiran atau bakat jadi entri ini mungkin tidak bersesuaian kepada anda? Tunggu dulu! Pertama sekali, Abam Kie rasa anda mesti mempunyai bakat yang tersembunyi dan mungkin tidak tahu mengetahuinya lagi. Kedua, masih ada cara untuk mendapatkan wang tunai yang cepat.

Adakah anda mempunyai kereta atau basikal? Mendapat akses mudah ke stesen kereta api? Sertai GoGet! GoGet adalah platform perkhidmatan yang menyediakan penghantaran, pengiriman, buruh manual dan banyak lagi. Apa yang perlu anda lakukan adalah menjalankan tugas untuk orang yang tidak mempunyai masa atau pengangkutan; mungkin anda boleh membeli barangan runcit, mengirimkan barang ke PosLaju, menghantar makan tengah hari kepada anak-anak bagi ibu bapa yang sibuk, atau mungkin hanya menghantar surat cinta - dan anda akan dibayar untuk melakukannya. Selain menjalankan tugas, anda juga boleh membantu orang untuk membungkus barang-barang sebelum mereka berpindah rumah - kemungkinan tidak berkesudahan!

4. Jual pakaian dan barang-barang lama

Tidak punya kereta? Tiada masalah. Hanya jualkan pakaian berjenama anda yang masih kelihatan baharu bagi mengosongkan almari anda. Pilih barangan yang anda tidak dipakai selama setahun atau lebih (Abam Kie pasti ada banyak) dan iklankannya pada aplikasi seperti Carousell, Duriana, Mudah, Lelong dan banyak lagi. Walaupun anda mengenakan bayaran RM10 bagi sehelai pakaian, itu adalah RM100 untuk 10 keping!

Ini bukan hanya terhad kepada pakaian. Mungkin anda ada telefon lama yang masih elok. Mungkin ada rak buku atau tilam tambahan yang tidak digunakan lagi. Mungkin anda mempunyai koleksi patung-patung yang bernilai tinggi atau jersi bola sepak yang ditandatangani (walaupun anda bseharusnya menyimpannya kerana sentimental value). Jadi kreatif dan selongkar  rumah anda dan senaraikan barangan anda di laman web seperti Facebook Marketplace, forum Lowyat, eBay, dan banyak lagi.

Sila kongsikan cara-cara lain yang anda boleh buat bagi mencari duit tambahan di internet sekarang. Thanks.