Puasa tak tinggal, tapi badan makin gemuk. Ketahui sebabnya

Selalunya di awal-awal bulan Ramadhan kita seringkali mendengar orang yang bercita-cita tinggi untuk menurutkan berat badan sempena berpuasa.

Malangnya, selepas bulan Ramadhan, ramai yang berat badannya bertambah-tambah, lagi berat daripada sebelum puasa. Pernah tidak terjadi pada anda atau orang sekeliling anda?

Mari ketahui beberapa sebab kenapa berat badan kita bertambah pada bulan Ramadhan.

1. Makan Terlalu Banyak Ketika Berbuka


Ini sebab utama yang dikenalpasti. Mentang-mentang penat berpuasa, habis macam-macam jenis kuih muih dan juadah yang dibeli ketika di bazar Ramadhan. Semuanya sebab nafsu.

Masuk sahaja waktu berbuka, kemain gelojoh makan segala makanan yang ada di atas meja. Belum termasuk bermacam-macam jenis air manis yang ada. Kesudahannya, kenyang yang teramat sangat dan mengantuk. Sebenarnya tanpa kita sedar, jumlah kalori dan gula yang diambil ketika berbuka juga boleh melebihi kadar yang biasa kita ambil ketika tidak berpuasa.

Itu belum lagi kalau pergi berbuka dengan juadah buffet.  Macam-macam lagi makanan yang tidak berkhasiat masuk dalam perut.

2. Makan Banyak Ketika Moreh


Moreh adalah majlis makan-makan secara kecil-kecilan yang dibuat selepas solat terawikh. Ianya lebih kepada adat semata-mata dan hanya bertujuan mengalas perut dan memberi peluang kepada orang ramai untuk bersedekah.

Malangnya, ada segelintir daripada kita yang mengambil makanan berat ketika moreh. Ada juga surau dan masjid yang berkemampuan menyediakan makanan berat ketika moreh seperti mee goreng, rojak, mee sup dan sebagainya sebagai moreh.

Sekiranya anda melantak ketika moreh, maka jangan hairanlah berat badan bertambah selepas bulan puasa. Elakkan memakan makanan berat pada waktu malam dan sebelum tidur.

3. Sahur Terlalu Awal


Nabi Muhammad menggalakkan kita mencepatkan berbuka apabila sudah masuk waktu dan melambatkan sahur. Walaubagaimanapun, ada segelintir manusia yang sukar bangun sahur jadi mereka mengambil keputusan untuk makan lewat malam dan hanya bangun pada waktu Subuh.

Ini juga merupakan penyebab berat badan naik. Seboleh-bolehnya elakkan makan 2 3 jam sebelum tidur. Sekiranya ada mengambil keputusan untuk sahur awal, bukan sahaja anda tidak memperolehi pahala sahur tetapi juga akan memudahkan berat badan cepat naik.

4. Tidur Selepas Sahur


Tidur sebaik sahaja makan adalah tidak elok untuk tubuh badan. Walau bagaimanapun, tidur selepas sahur adalah perkara biasa yang paling ramai antara kita lakukan pada bulan Ramadhan.

Paling mendukacitakan ada yang tidur sebaik sahaja makan sahur sebelum subuh. Kesudahannya, terlajak Subuh. Janganlah jadi manusia yang mementingkan pahala sunat (sahur) daripada perkara wajib iaitu solat.

Ok, cuba cek ada atau tidak mana-mana perkara di atas yang kita lakukan pada bulan puasa ini.

Jangan lupa kongsikan dengan rakan-rakan dan keluarga anda .

Sumber: illuminasi.com

15 Comments

  1. Alhamdulillah, turun beberapa kg selepas sebulan berpuasa.

    ReplyDelete
  2. betul sangat2....berbuka jangan berlebihan..bersahur jangan keterlaluan...waktu berbuka dan bersahur..ditengah-tengah waktu itu manfaatkan sebaiknya...

    ReplyDelete
  3. betul tue dah leh start diet semula

    ReplyDelete
  4. tidur lepas sahur tu selalu buat :P

    ReplyDelete
  5. sy selalu gak tdo slps sahur..tp dah siap solat subuh n mengaji baru tdo..:)

    ReplyDelete
  6. Betul tu.. sekarang turn mendietkan diri

    ReplyDelete
  7. makanan sedap sangat.. hehe

    ReplyDelete
  8. hehe bila tgok mknan mmg xdpt nk elak kan nafsu tu hehe

    ReplyDelete
  9. betul tu. bulan ramadan x bermakna kita x perlu control apa2.

    ReplyDelete
  10. rabia dah gemukkk..berat naik....50 kg..makan sedap sgt.dahlah esok ada open house lagi..uwaaaa..

    ReplyDelete
  11. memang ada benarnya semua fakta di atas.. sebab tu ada hikmahnya melambatkan sahur

    ReplyDelete
  12. sebelum raya pun saya memang dah gemuk..hahaha =)

    ReplyDelete
  13. saya cuma mengekal berat badan sahaja...rasa-rasa sahaja sebab tidak teringat nak timbang..

    yang pasti memanng betul la apa yang abam kie komgsikan ini...

    ReplyDelete
  14. biasanya sebab makan time raya tu. haha. first day raya timbuk tak mudoh dh.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.