Assalamualaikum. Entah mengapa sudah menjadi hobi pulak untuk abam kie membuka akaun simpanan di bank2 yg terdapat di pekan Tanah Merah ini. Destinasi seterusnya ialah Bank Muamalat yang baru membuka cawangannya di pekan ini. Semasa waktu rehat tengahari dua minggu lepas, abam kie bergegas ke cawangan Bank Muamalat yg terletak di Jalan Humaira. Cuma ada 30 minit jadi abam kie kena pastikan urusan pembukaan akaun simpanan ini cepat selesai.

Setibanya di sana, abam beritahu abang jaga tu tentang tujuan abam ke sana. Lalu dia suruh isi borang. Tak banyak yg perlu disi - cuma nama, no KP, alamat dan tandatangan sahaja. Memandangkan x ada pelanggan lain, terus abam dilayan di kaunter yg kosong. Cuma perlu bagi MyKad dan scan ibu jari aje. Alang2 buka akaun simpanan tu terus abam kie memohon kad debit Mastercard dan perbankan internet. Deposit permulaan cuma RM100. Rasanya dalam 5 minit dah selesai urusan di kaunter.

Selepas itu staff Bank Muamalat sudi membantu abam kie mendaftar perbankan internet di ATM. Langkah demi langkah gitu.  Bila balik ke rumah petang tu terus abam kie login ke www.i-muamalat.com.my. Alhamdulillah. Dapat akses akaun simpanan dan pinjaman kereta di laman webnya.

Rasanya abam kie akan menabung di Bank Muamalat sebab ia 100% patuh syariah! Kalau kawan2 nak membuka akaun simpanan Bank Muamalat silakan ke cawangan berhampiran. Pasti staff BM akan melayan kawan2 dengan sebaik mungkin. In Shaa Allah.