Bulan September memiliki kesan tersendiri bagi setiap orang. Mulai dari ingatan akan kejadian yang perit dimasa lalu hingga kenangan-kenangan manis yang tak terlupakan. Tidak hanya kenangan secara personal, peristiwa-peristiwa penting bersejarah di dunia pun juga terjadi di bulan September.

Berkesannya bulan September membuatkan pencipta lagu di seluruh dunia mengabadikan detik2 mereka di dalam lagu. Selalunya, lagu September yang dinyanyikan pun terdengar indah dan sangat menusuk ke jiwa sehinggakan pendengar seperti mengalami apa yang dirasakan oleh sang penyanyi.

Deretan lagu dengan lirik bulan September ini seakan-akan menjadi playlist ‘wajib’ di bulan September setiap tahunnya. Jom kita hayati dan dengari lagu indah di bulan September berikut ini, ya!

5. September Song – Frank Sinatra
“Oh, It’s a long, long time
From May to December,
But these days grow short
When you reach September”

Lagu malar segar ini sangat popular dan fenomena pada zamannya. Lagu ini dinyanyikan oleh Frank Sinatra yang juga meraih anugerah Oscar sebagai pelakon pembantu terbaik dalam filem “From Here To Eternity”. Lagu ini dinyanyikan dengan lembut bersama irama yang tenang. Jika anda memerlukan ketenangan dan sukar sekali untuk tidur, mendengarkan lagu ini dapat dijadikan pilihan.

4. September Grass – James Taylor

“In this September grass
Won’t you lie down with me now
September grass

Oh, September grass,
Is the sweetest kind
It goes down easy
Like apple wine”

Lagu September Grass di atas dinyanyikan oleh James Taylor. Dia merupakan penyanyi sekaligus pencipta lagu 'country' Amerika yang popular pada zamannya. James Taylor memiliki jenis lagu yang ‘sensitif’ untuk didengarkan. Albumnya yang berjudul Greatest Hits pada tahun 1976 pun terjual sebanyak lebih dari 11 juta piring.

Lagu September Grass di atas memiliki irama tenang yang asyik untuk didengarkan. Apalagi jika anda mendengarkan lagu ini sambil menulis, bekerja atau belajar. Tidak didengarkan pada bulan September saja, lagu ini seakan mengajak anda untuk turut berdendang. Apalagi jika didengarkan pada bulan September ini!

3. Ingatan Manis Di Bulan September

“Ku masih ingat perkenalanku dibulan September,
September..
Kau merenungku dan
Mengukir senyum mesra,
Padaku…padaku”

Nah, lagu bulan September yang satu ini sangat hits ditahun 70an. Lagu ini dibawakan oleh penyanyi tersohor Malaysia Allahyarham Datuk Sharifah Aini. Wanita kelahiran Johor Bahru pada 2 Julai 1953 ini merupakan penyanyi yang produktif dan bersuara emas. Bahkan, sepanjang perjalanan karier nyanyiannya, Sharifah Aini telah menghasilkan 93 album. Tidak hanya di Malaysia, lagu ini juga memiliki tempat tersendiri kepada para penggemarnya di Indonesia, Singapura, Brunei dan Selatan Thai.

2. September Ceria

“September ceria… September ceria
September ceria… September ceria
Milik kita bersama..”

Memang benar jika September adalah bulan yang cerah ceria dan menggembirakan. Seperti halnya lagu fenomena September Ceria yang dinyanyikan oleh Vina Panduwinata ini. Betapa tidak, banyak kisah kasih insan manusia yang terukir dibulan ini, seperti yang dikisahkan dalam setiap liriknya.

Fenomena September Ceria ini juga sering dimanfaatkan sebagai bahan promosi di pusat membeli-belah dan kedai2 atas talian yang memberikan diskaun khusus pada bulan September. Keceriaan September membuat sesiapa pun yang merasakannya menjadi bersuka-cita.

1. Wake Me Up When September Ends

“Summer has come and passed
The innocent can never last
Wake me up when September ends”

Siapa yang tidak kenal dengan lirik lagu fenomena di atas? Ya! Lagu ‘Wake Me Up When September Ends’ ini selalu dimainkan di corong radio setiap tahun. Lagu yang dibawakan oleh Green Day ini memang begitu memukau sehinggakan seseorang yang mendengarkannya akan senantiasa teringat akan ia.

Bukan hanya itu saja, lirik lagu ini juga sering dijadikan sebagai status di pelbagai sosial media. Seakan-akan aneh rasanya jika satu kali saja dalam bulan September setiap tahunnya tidak mendengarkan lagu ini.

Uniknya, saat Abam Kie melakukan pelayaran di official videonya di YouTube pun banyak netizen yang ternyata merasakan hal yang sama. Ramai netizen yang mengungkapkan jika belum bulan September rasanya jika lagu ini tidak diputar. Begitu juga dengan sebahagian netizen yang hanya membuka official video Green Day ini jika bulan September tiba!

Sumber: www.winkards.com

7 Comments

  1. SEPTEMBER DH SEMAKIN BERAKHIR...

    ReplyDelete
  2. banyak gak lagu pasal bulan sep ni

    ReplyDelete
  3. wake me up when september ends...hehehe...jumaat ni je dah ends...

    ReplyDelete
  4. Sekejapnya dah sampai bulan September ye Abam Kie....jap lagi dah nak habis tahun. Tak lama lagi dividen tabung haji masuk hihi....Rezekiiii

    ReplyDelete
  5. yg saya tau lagu Sharifah aini tu ja...september..september..

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.