MESTI BACA

ُالسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Ahmad : Kenapa anta belajar sikit tapi dapat result gempak ?

Mahmud : Sebab ana jaga adab dalam belajar kerana di situ terdapat keberkatan.

Ahmad : Keberkatan tu apa ?

Mahmud : Keberkatan tu 'ziadatul khair' (زيادة الخير), 'bertambah kebaikan'. Kita buat sikit tapi dapat banyak.

Ahmad : Bagaimana nak dapat keberkatan?

Mahmud : Antara benda yang sangat perlu dijaga adalah adab kita dengan guru. Ana tengok ada yang bercakap-cakap ketika guru sedang belajar, ada yang bergelak ketawa, buat bising, ada yang main telefon, ada yang tidur, tak fokus pada guru ketika dia sedang mengajar. Bagi ana kalau nak buat semua tu sebab dah terdesak sangat, jangan buat depan2 guru kerana itu menunjukkan kita tak beradab dengan guru dan boleh menyebabkan guru kecil hati.

Kata Imam As-Syafie :
"Sesiapa yang ingin dibukakan hatinya oleh Allah, maka hendaklah dia berkhalwah, sedikit makan, menjauhi daripada bergaul dengan orang yang bodoh dan membenci orang yang tidak berlaku adil dan tidak beradab daripada kalangan mereka yang berilmu." (Kitab Majmuk, Syarah Mazhab Jilid 1)
Ada seorang ulama ni, dia belajar banyak tapi ilmu tu tak masuk2 tapi dia sangat jaga adab dia dengan gurunya. Satu ketika, gurunya tiada dan gurunya menyuruh ulama ni menggantikan tempatnya. Ulama ni pun risau, dia langsung tak tau apa-apa. Jadi dia pun bertawakkal dan tiba2 dia dapat mengajar ilmu itu sepertimana yang gurunya ajarkan kepadanya.

Hilangnya keberkatan ilmu ataupun hilangnya kesan ilmu adalah kerana tidak menjaga adab daripada ilmu. Ada orang boleh menghafal semua kitab, boleh menghafal semua ilmu tetapi kemungkinan kesan daripada ilmu tadi tiada dalam hidup dia ataupun ilmu tadi tak boleh nak datangkan kemanfaatan pada dirinya, mungkin kerana hilangnya adab.

Ulama terdahulu mempelajari adab sebelum mempelajari ilmu. Mereka menjaga adab walau sekecil-kecil adab.

Imam As-Syafie berkata :
"Aku membelek kertas di hadapan Imam Malik perlahan-lahan kerana menghormatinya supaya dia tidak terdengar (bunyi belekan kertas tersebut)"

Kata Imam Az-Zarnuji :
"تعلّمت الأدب عشرين سنة وتعلّمت العلم عشرة سنة"
"Aku mempelajari adab menuntut ilmu selama 20 tahun dan mempelajari ilmu selama 10 tahun"
(Kitab Ta'limul Muta'allim)

Beradablah wahai penuntut semua,tidak kira di dewan² kuliah atau di masjid surau.Semoga dengan beradab kita memiliki keberkatan dari Ilmu yang dipelajari.Ya Allah tambahkan kepada kami ilmu yang bermanfaat dan rezkikan kefahaman kepada ilmu yang kami pelajari.اللهم امين

Semoga bersama mendapat manfaat.

Selamat beramal dan beristiqomah.

5 Comments

  1. IN SHA ALLAH

    ASSALAMUALAIKUM

    SINGGAH PAGI DARI

    http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete
  2. Amin...in sya Allah cikgu AK...

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  4. In sya Allah ... Semoga ia memberikan manfaat buat saya... Terima kasih...

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.