My Alexa Rank As Of 12 February 2016

Assalamualaikum. Apa itu Alexa Rank? Apa fungsi alexa rank? Bagaimana mengecilkan atau meningkatkan alexa rank blog? Bagaimana cara daftar alexa untuk blog atau website? Apakah penting alexa rank untuk blog atau website? Nah mungkin itulah sekelumit pertanyaan yang akan muncul ketika pertama kali belajar blog kerana abam kie juga sempat mengalami dan timbul pertanyaan itu semua diawal abam menceburi dunia blogging dulu. Nah, pada kesempatan kali ini, izinkan abam kie berkongsi pengetahuan tentang alexa rank.

Apa itu alexa rank?

Rank atau alexa rank adalah sebuah ranking atau peringkat yang diberikan kepada blog atau website. Peringkat ini dihitung berdasarkan banyaknya traffic atau pengunjung yang diberikan oleh laman www.alexa.com, sehingga disebutkan alexa rank.

Seperti zaman kita bersekolah dulu, peringkat kelas yang baik adalah 1, 2, 3 dan seterusnya. Begitu juga di alexa, semakin kecil nilai peringkat blog di dalam alexa, maka akan semakin bagus kualiti blog atau web tersebut di search engine.

Selain berdasarkan banyaknya pengunjung, backlink juga sangat mempengaruhi nilai peringkat blog di dalam alexa rank.

Bagaimana cara kerja Alexa di dalam blog?

Setelah blog kita didaftarkan pada di www.alexa.com, maka untuk mengetahui kedudukan blog atau web kita harus memasang meta tag yang diberikan oleh alexa dan juga memasang alexa toolbar di browser kita. Dan kemudian meta tag dan toolbar inilah yang akan memberikan maklumat pengunjung atau traffic dan backlink blog kita nantinya kepada laman alexa.

Bagaimana Alexa memberikan nilai peringkat kepada blog?

Seperti yang telah abam nyatakan di atas, nilai akan diberikan dari yang terkecil sampai yang paling besar. Semakin banyak pengunjung yang datang, akan membantu menurunkan nilai angka blog kita di alexa. Semakin kecil nilainya, maka akan semakin baik.

Dan bukan hanya banyak pengunjung saja yang akan mempengaruhi nilai blog di alexa, tapi juga banyak baclink yang masuk ke dalam blog atau website kita juga. Semakin banyak baclink, sudah tentu semakin cepat angka blog kita akan mengecil.

Pentingkah Alexa bagi blog atau website?

Bagi abam kie, ini sangat penting kerana kedudukan alexa ini akan menjadikan nilai pengukur seberapa berkualitinya blog atau web kita di search engine. Terutama jika anda ingin menjadikan blog atau web yang sedang anda kelolakan sebagai mesin wang! Tentunya ini sangat mempengaruhi sekali bagi kemajuannya.

Tapi, jika anda hanya ingin membuat blog untuk media menulis saja, mungkin nilai ini tidaklah penting. Dan boleh saja anda abaikan untuk urusan alexa rank ini.

Nah, jika anda sudah faham dengan sedikit penjelasan saya diatas, dan jika blog anda sudah didaftarkan di laman alexa, maka tugas selanjutnya adalah mengecilkan angka nilai alexa blog anda.

Inilah hasil pemahaman abam dari fungsi alexa yang dapat abam sampaikan kali ini. Kedudukan alexa blog bukanlah jaminan bagi blog kita dapat muncul di laman pertama enjin pencarian internet. Yang menjaminkan blog anda akan selalu terpampang di enjin pencarian adalah kualiti isi kandungan dan bagaimana anda mengoptimumkan blog melalui page dan juga off-pagenya.

Dari hasil penelitian abam ini dapat abam simpulkan bahawa nilai ini hanya menjadi kayu pengukur bahawa blog kita memiliki peringkat yang baik di enjin carian. Sedangkan, untuk menjadikan entri blog kita muncul di halaman pertama adalah tergantung dari kualiti isi kandungan, reset keyword, entri log, SEO page dan juga off-page.

Selain itu, promosi juga sangat membantu untuk meningkatkan kualiti blog kita di enjin carian dan juga menurunkan nilai alexa blog anda. Oleh itu, penting sekali sebuah media sosial untuk berkongsi artikel anda. Namun, harus tetap perhatikan tatacaranya dan tidak membabi buta agar setiap kali artikel yang anda siarkan di media sosial tidak menjadikan spam dan akhirnya boleh membahayakan blog anda.

Semoga tulisan ini bermanfaat bagi anda yang membacanya. Sekian dan terima kasih dari abam kie.