💞🍃Mutiara Hati🍃💞
➖➖➖➖➖➖➖➖


Assalamualaikum. Pada kesempatan kali ini abe kie mahu mengajak kawan2 bermuhasabah tentang diri masing2 kerana kita adalah manusia yang tidak puas dan selalu mengejar kesempurnaan biarpun segala rezeki yang sudah ditetapkan oleh Allah itu semestinya yang terbaik buat kita. Semoga nukilan kiriman teman dari Indonesia ini bisa buat kita menyedari akan kesilapan kita. Ayuh bacainya teman2ku sekalian! Terima kasih banyak2 ye? Pak Zuki pamit dulu ya?

"APA Yang Kita Cari…❓"
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
👉Sudah di gunung🗻, pantai 🌅kita rindukan…
👉Tiba di pantai🌅, gunung🗻 yang kita inginkan…
👉Saat kemarau☀, kita tanya bila hujan☔…
👉Diberi hujan☔, kemarau☀ kita tanyakan…
👉Sudah tenang di rumah🏡, ingin pergi🏃…
👉Begitu pergi🏃, kita ingin balik ke rumah🏡 lagi…
👉Sudah dapat ketenangan🙇, keramaian👥 kita cari…
👉Keramaian 👥kita temukan, ketenangan🙇 kita rindui…
Apa yang sebenarnya yang kita cari❓
👉Belum berkeluarga💑 mencari isteri/suami👰…
👉Sudah berkeluarga💏, mengeluh anak belum diberi👪…
👉Dapat anak👪, mengeluh lagi kurang rezeki💰…
😊👉Ternyata sesuatu tampak indah🌇 kerana belum kita miliki…
💝Bilakah kebahagiaan akan kita dapatkan❓

👉Kalau yang belum ada selalu kita fikirkan…
👉Sementara yang sudah diberikan oleh Allah kita abaikan?
👉Bukankah begitu banyak yang telah kita dapatkan?
💞Mari menjadi peribadi yang SELALU BERSYUKUR…
Kerana sikap syukur akan membuat kita subur…
Mungkinkah selembar 🍁daun bisa menutup bumi🌎, sedangkan kita tak bisa menutup telapak tangan✋sendiri…?
Namun saat selembar daun🍁 kecil menempel di mata 👀, maka bumi 🌎yang luas seperti tertutup semua🙈…
👉Begitu juga bila hati kita ditutupi keburukan, seolah-olah yang tak cocok dengan kita selalu kejelekan…
Seluruh bumi 🌎seolah tak ada kebaikan…
Padahal hanya hati kitalah yang dilumuri kotoran…!
Maka 👉jangan tutup mata kita🙈 dengandaun kecil…

👉Jangan biarkan hati kita💓 terkena noda walau hanya secuit…
👉Mari syukuri nikmat Allah, meski tampak mungil…
👉Mari terus istiqomah di jalan Allah, maka kelak kita berhasil…
👉Bila buruk hati, buruk pula akhlaq dan budi 
👉Bila tertutup hati, tertutuplah segala yang ada ini…
👉Mari syukuri semua yang kita miliki. Dari situlah kita memuliakan diri…
👉Mari belajar berterimakasih kepada Allah Ta’ala, sebagai modal kita untuk meMULIAkan-NYA.
Kerana hidup adalah: "⏰WAKTU yang dipinjamkan…" Sedangkan harta adalah: "TITIPAN yang dipercayakan…"
😊Semoga bermanfaat…
🍃🌹🌿🍂🌻🌺🍄🌼

22 Comments

  1. terima kasih atas perkongsian cikgu...kita mmg sentiasa kena muhasabah diri...agar bersyukur dengan apa yg telah dikurniakan pada kita...

    ReplyDelete
  2. huhu kita memang sentiasa nak kan yang lebih baik, dan tak pernah bersyukur dengan ap yang ad sekarang, bila dah tiada baru nak dicari, bila ada tak tahu nak mnsyukuri

    ReplyDelete
  3. Thanks AK..kena muhasabah diri selalu...

    ReplyDelete
  4. Yups betul tu. Kena bermuhasabah diri. Tp kadang2 tu ego yg tinggi yang susah nak bermuhasabah...insyaAllah kena dekat dengan Allah SWT

    ReplyDelete
  5. Nice sharing :) http://lifeisgreatwithme.blogspot.com/2014/07/the-liebster-award-4_11.html

    ReplyDelete
  6. betul tu cikgu. hidup ini hanyalah waktu yg sementara dipinjamkan buat kita semua

    ReplyDelete
  7. Manusia ni kadang-kadang tak cukup dengan apa yang ada. Isk, reminder untuk diri sendiri jugak :(

    ReplyDelete
  8. Jika kita kejar dunia akhirat akan meninggalkan kita jika kita kejar akhirat dunia akan mengampiri kita jom kita beramal :-)

    ReplyDelete
  9. Rase lebih tenang dalam beberapa hari ni.
    Selepas memohon pada Allah supaya jadikan aku orang yang bersyukur.

    ReplyDelete
  10. manusia.. tak pernah puas dengan apa yg ada. sebb tu lah fitrah kita umat islam, perlunya rase syukur. kerana dgn syukur sajalah, kite akan merase cukup dgn ape yg ade walaupun sekecil kecil nikmat. bahkan Allah menambah nikmat bg hambaNya yg bersyukur. Allahu robbi..

    ReplyDelete
  11. manusia nih memang selalu tak puas
    tapi kalau manusia kenal dan belajar erti syukur
    insyaallah kepuasan akan diperoleh :)

    ReplyDelete
  12. orang yang sentiasa bersyukur adalah orang yang tak pernah mengeluh dengan segala nikmat yang ALLAH bagi dekat DIA.

    nice sharing ^^,

    ReplyDelete
  13. T kasih atas peringatan ini Abe Kie.. semoga kita semua sentiasa menjadi org2 yg sentiasa bersyukur... aamiin.

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah perkongsian Abe Kie dapat kita bermuhasabah diri :)

    ReplyDelete
  15. masih mencari2 semua yg tersenarai di atas..

    ReplyDelete
  16. Nice Sharing Abe Kie ..Terima kasih Allah

    ReplyDelete
  17. bukan mudah untuk bersyukurkan abe kie.
    ia perlu datang dari hati.
    PErkongsian yang baik abe kie

    ReplyDelete
  18. Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.