Assalamualaikum. Sejak kebelakangan ini satu masalah yang menghantui para blogger ialah widget follower yang tidak berfungsi. Segala macam cara dibuat untuk mengatasinya namun gagal. Penganjur segmen GA dan BW memang terasa sebab syarat utama penyertaan ialah peserta kena follow blog mereka. Kalau x follow maka x sah lah kan? Peserta2 yg dah join dan buat BW mcm Abe Kie juga cukup tertekan dgn masalah ini. Mana taknya? Pada Sabtu dan Ahad lepas Abe Kie dah BW n follow hampir 20 blog. Namun setakat ini cuma 2 org je yg follow back gara2 masalah ni. Ada blogger yg tulis komen n bagitahu x leh follow blog Abe Kie. OKlah, saya faham. Itu di luar bidang kuasa kita. Tapi jangan berduka wahai kwn2ku sekalian! Kini Abe Kie sudah berjaya mencari jalan penyelesaian bagi masalah ini. Jom ikuti tutorial mudah ini. X sangka plak guru TESL boleh jadi penyelamat masalah ICT sekejap. Oppss! Jangan takbur, ok?



1. Sebelum nak buat troubleshooting ini kawan2 mesti menggunakan browser Opera atau Chrome sahaja. Jika guna firefox dan Internet Explorer mahu pun fireflyz memang x boleh. Jadi sape yg belum muatturun Opera atau Google Chrome sila berbuat demikian skrg juga!!! Cuba tengok anak panah merah kat atas tu. Pada asalnya bil follower n32.blogspot.com ialah 421 sahaja. Pas tu mcm biasa klik butang 'Join this site'. 




2. Selepas klik butang 'Join this site' tadi maka akan keluarlah pop-up window spt gambarajah 2. Sila klik pada link 'More options' spt yg ditunjukkan oleh anak panah merah tu.




3. Selepas itu akan keluar pop-up window spt gambarajah 3. Sila klik pada butang 'Follow' spt yg ditunjukkan oleh anak panah.




4. In Sha Allah, selepas klik butang 'Follow' tadi maka kwn2 akan berjaya melihat pop-up window spt di atas tandanya blog itu berjaya kita follow. Yahoo! Pakcik buleh buat! Klik aje butang 'Done'.




5. Selepas itu pop-up window tadi akan hilang dan skrin akan kembali spt asal dimana ia menunjukkan bilangan penambahan bil follower kpd 422. Itu tandanya misi Abe Kie tadi sudah berjaya. Alhamdulillah.

Saya berharap kwn2 akan mencuba tutorial ini di rumah. Kalau masih jugak x berjaya abe kie akan telefon pakcik blogger kat Amerika nun... Kalau perlu abe kie akan bagi flying kick kat dia kerana menyusahkan hidup kita semua. Terima kasih. Wassalam.