Assalamu’alaikum..

Apa khabar kawan-kawan Abe Kie? Harap sihat-sihat belako...... Alhamdulillah. Di sini Abe Kie ingin berkongsi takzirah untuk kawan-kawan yang dihormati.

1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

Tiga orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.

» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak mendoakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kenderaan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si polan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakalah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

6. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.

“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

ANAK2 BERMASALAH LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.
2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK

» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.
Oleh Krna KmU Slh Se0rang Yg Sy Syg...
Dngn Niat Baik Atas Nm Tuhan:
"Yaa TUHAN... Orang Yg Membaca Ini Adalah Org Yg Baik, Setia, Kuat‥Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan TuBuH Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah  ‥
Mudahkan Langkahnya‥
Aaminn…

7 Comments

  1. aduh! menyontap pulak rasa eh..

    terima kasih di atas perkongsian ini. Ibu engkaulah ratu hatiku....

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana share ilmu yang sangat bermanfaat ini

    ReplyDelete
  3. Thanks AK for sharing..sebak rasanya...

    ReplyDelete
  4. mama memangis baca entri ini, terima kasih kerana memberi sesuatu untuk mama belajar lagi untuk menambah apa yang kurang dalam hidup ini..
    allahuakbar.. :'(

    ReplyDelete
  5. Amin.......ibubapa ayut takde dah..bace ni semula rasa termotivasi utk trus doakn mereka dan akn tetap doakn mereka..mekaseh abg kie....

    ReplyDelete
  6. Amin ya Rabbal Alamin...
    pkongsian yg sngat baik..doa-doakan agar kita smua jadi anak yg soleh dan ibu bapa yag sbaiknya kelak..

    ReplyDelete
  7. As-Salam;

    Perkongsian yang bermakna buat semua pembaca blog Abe Kie.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.