Hari ini ada pelbagai sistem komen yang digunakan oleh blogger. yang paling popular ialah default blogger commenting system. Manakala sistem komen luaran ialah Intensedebate dan Disqus. Daddy pernah menggunakan ketiga-tiga sistem tersebut. Pada saat ini jikalau anda perasan, blog daddy ini menggunakan dua sistem komen iaitu default blogger dan intensedebate. Penggunaan dua sistem ini ialah bagi memudahkan pembaca meninggalkan komen di blog daddy ini. 


OKlah, sekarang Daddy nak jelaskan tentang penggunaan sistem komen default blogger. Ini daddy kekalkan atas permintaan kawan2 yang tak selesa dengan sitem komen Google Plus yang Daddy pernah pasang minggu lepas. Sistem default blogger ini dapat dilihat di sebelah tajuk entri. Alah, klik aje buih warna hijau di sebelah tajuk entri tu maka akan keluarlah kotak komen default blogger. Sistem komen ini menerima komen dari pengguna google dan wordpress serta open ID. Daddy telah 'disable' anonymous comment. Komen di sini tak akan 'dimoderate' kecuali bagi komen2 pada entri yang melebihi 7 hari.



Manakala sistem komen Intensedebate pula terletak di bawah entri. Klik saja link 'Comment' dan paparan spt foto di atas akan keluar. Sila tuliskan komen anda, nama dan alamat emel. Akhir sekali taipkan URL blog anda di ruangan 'commentluv' bagi memudahkan daddy blogwalking ke blog kalian bila free. Nanti entri terbaharu anda akan keluar di bawah komen anda. Alah, macam blog2 Wordpress tu! Kelas kan Daddy?

Daddy lebih suka anda komen di intensedebate kerana daddy boleh membalas komen anda secara terus sama ada menerusi blog atau emel. Tekan butang reply di emel juga boleh balas komen kawan2 tau! Apa2pun pilihan di tangan anda. Kemungkinan besar Daddy akan disable shoutbox sebab nak memeriahkan sistem2 komen tersebut. Jangan marah....