Bagaimana untuk memanjangkan ringgit anda? Cari tawaran istimewa dan jualan. Jangan malu untuk bertanya tentang konsesi khas untuk warga emas.

Harganya RM1.60 untuk sebiji epal? Hanya beberapa bulan yang lalu, ia hanya 90 sen di pasar raya kejiranan saya! Nampaknya pesara tidak mampu makan sebiji epal sehari untuk menjauhkan doktor!

Walaupun sesetengah pesara tidak akan kehilangan tidur kerana kenaikan harga hampir semua perkara - daripada makanan dan bahan api kepada utiliti dan perkhidmatan, majoriti pesara perlu memikirkan semula tabiat perbelanjaan mereka.

Mereka perlu melihat cara untuk memanjangkan simpanan persaraan mereka.

Menurut angka KWSP, hanya 33% ahli aktif mempunyai simpanan asas sebanyak RM240,000 setakat tahun lepas. Bagaimana dengan 67% yang lain? Bagaimana pula dengan mereka yang bukan pencarum KWSP, yang hampir tidak mempunyai simpanan?

Kami tidak boleh mengharapkan anak-anak dewasa kami menyokong kami selama-lamanya. Mereka mempunyai komitmen kewangan mereka sendiri untuk ditangani. Cara terbaik untuk membantu mereka adalah dengan dapat menyara diri kita sendiri.

Maka perjuangan harian diteruskan. Mereka yang bertuah ialah mereka yang telah merancang lebih awal untuk persaraan mereka, mempunyai wang untuk melabur dalam saham atau mempunyai anak yang dermawan untuk dibelanjakan.

Bagi kami yang lain, ini adalah kes tiada wang yang masuk, tetapi banyak wang yang keluar. Pesara perlu berbelanja untuk makanan, makanan tambahan, perubatan, pengangkutan, utiliti dan premium insurans. Keadaan bertambah buruk jika mereka mempunyai anak untuk dilihat melalui kolej atau universiti.

Pesara berusia 60-an adalah peserta baharu dalam generasi sandwic. Jangka hayat yang lebih panjang bermakna ramai pesara mempunyai ibu bapa yang sudah tua untuk ditanggung. Ini adalah longkang tambahan pada sumber terhad mereka.

Panduan Belanjawanku KWSP mencadangkan pasangan bersara yang tinggal di Lembah Klang perlu membuat bajet sebanyak RM3210 sebulan dan untuk seorang warga emas bujang, RM2520. Walaupun ini adalah panduan yang baik, realitinya kebanyakan pesara akan berbelanja lebih daripada itu.

Lebih penting lagi, berapa ramai yang mampu untuk terus berbelanja sebanyak itu setiap bulan sebelum kehabisan simpanan?

Intinya adalah ini: pesara perlu mengetatkan tali pinggang mereka dan memotong sudut. Mereka tidak mampu untuk jatuh sakit, memandangkan kos penjagaan kesihatan dan kemasukan ke hospital yang tinggi. Mereka yang berpencen kerajaan mungkin mempunyai akses kepada faedah perubatan dan pergigian percuma atau berpatutan, tetapi terdapat berjuta-juta lagi yang terbiar dalam kesejukan untuk mengurus diri mereka sendiri.

Apa nak buat?

Inilah yang boleh kita lakukan. Jika anda bercadang untuk menggantikan telefon bimbit, komputer atau kereta anda, jangan lakukannya lagi. Tunggu bantuan daripada anak-anak dewasa anda. Mereka sentiasa tidak sabar-sabar untuk memiliki model yang lebih baru, dan dengan senang hati akan menyampaikan buangan mereka kepada ibu bapa mereka.

Kurangkan makan di luar terutamanya di restoran. Beralih kepada makan di medan selera.

Kuil bertentangan dengan Hotel Corus di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, menawarkan pelbagai jenis hidangan vegetarian untuk makan tengah hari pada harga yang sangat berpatutan. Tetapi tiada apa yang mengalahkan makanan yang dimasak sendiri untuk nilai pemakanan dan penjimatan yang lebih baik.

Pergi untuk alternatif yang lebih murah. Jam tangan berharga RM500 mempunyai tujuan yang sama seperti jam tangan RM2,000. Lupakan kehilangan muka. Pada usia kita, tidak banyak muka yang akan hilang.

Wanita, ini juga termasuk kosmetik, beg tangan dan pakaian yang mahal. Pergi untuk lebih banyak jenama mampu milik. Adalah baik untuk mengingatkan diri kita bahawa selalunya, kurang adalah lebih. Sebagai pesara, kita tidak perlu menarik perhatian sesiapa.

Jadilah pembeli yang bijak. Pergi untuk nilai.

Tahan godaan untuk bersaing dengan orang lain. Jiran anda hanya membelanjakan RM100,000 untuk mengubah suai rumah mereka. Baik untuk mereka. Rakan baik anda baru sahaja membeli 200,000 saham dalam syarikat tersenarai awam. Ucapkan tahniah kepadanya, tetapi anda tidak perlu melakukan perkara yang sama.

Jangan sekali-kali meminjam wang. Jika anda tidak mampu membeli sesuatu, sama ada kurangkan atau tinggalkan sahaja. Elakkan berhutang.

Bersedia untuk membuat pelarasan kecil pada gaya hidup anda.

Kata kuncinya ialah Turunkan dan Jimat. Ambil lebih sedikit perjalanan percutian ke luar negara, atau perjalanan kelas ekonomi dan menginap di hotel bajet. Lagipun, anda akan menghabiskan sepanjang hari bersiar-siar. Selagi bilik itu bersih, katilnya selesa dan tandas menyiram, itu sahaja yang penting.

Jika menyelenggara kereta memakan dana anda, pilihlah pengangkutan awam.

Dapatkan kad Touch n Go MyRapid warga emas dan nikmati diskaun 50% untuk semua pengangkutan awam RapidKL.

Cari tawaran istimewa dan jualan. Jangan malu untuk bertanya tentang konsesi khas untuk warga emas.

Saya hanya membayar RM8 untuk menonton wayang pada waktu luar puncak. Mohon kad diskaun ahli dari pasar raya, farmasi dan kedai buku.

Nantikan juga tawaran di restoran. Begitu juga untuk kursus.

Terdapat banyak kursus dalam talian percuma. Sesetengah universiti dan kolej menawarkan diskaun 50% untuk pesara yang memohon melanjutkan pelajaran.

Simpan hanya dua kad kredit/debit. Ini akan membendung lebihan dalam perbelanjaan. Amalkan kawalan semasa membeli-belah dalam talian. Dengan e-dompet, ia menjadi sangat mudah untuk membayar hampir mana-mana item kecil, tetapi semuanya menambah jumlah yang besar setiap bulan. Jauhi jualan super dalam talian yang meragukan.

Lindungi telur sarang kita seperti helang.

Bagi menggunakan dana KWSP untuk memulakan perniagaan, kebijaksanaan konvensional mengatakan "Jangan lakukan!". Tanpa pengetahuan perniagaan yang penting dan seiring dengan usia mereka, pesara berkemungkinan akan kehilangan setiap ringgit yang mereka telah laburkan dalam usaha perniagaan itu.

Hanya segelintir yang akan berjaya dalam perniagaan selepas bersara, tidak kira apa yang guru kekayaan mungkin beritahu mereka.

Mereka yang lebih bernasib baik di kalangan kita mungkin mempunyai akses kepada pelbagai sumber pendapatan atau bergantung pada sokongan kewangan yang murah hati daripada anak-anak mereka. Tetapi apabila satu-satunya sumber dana anda ialah pencen atau simpanan KWSP, setiap ringgit adalah dikira.

Simpan rekod setiap pembelian yang anda buat dan jumlahkan nombor pada akhir bulan. Anda akan kagum dengan berapa banyak yang anda telah belanjakan, dan ke mana semua wang itu pergi.

Bagi ramai pesara baru yang biasa mengambil gaji empat angka, tiba-tiba mengambil ratusan ribu ringgit dalam pengeluaran sekaligus daripada KWSP membuatkan mereka berasa kaya dan melulu.

Amalkan sifat berjaga-jaga dengan simpanan persaraan anda. Tidak hairanlah semua simpanan persaraan mereka hilang lama sebelum mereka sendiri hilang! Elakkan mengeluarkan semua simpanan KWSP anda. Pilih pengeluaran bulanan. Faedah kompaun akan membantu simpanan anda berkembang.

Melainkan kita mempunyai beberapa angsa emas yang terus bertelur emas, kita tidak mampu untuk membantu anak-anak kita yang sudah dewasa dengan jumlah wang yang besar.

Walaupun tidak mengapa untuk menderma sejumlah kecil kepada badan amal, tidak mengapa untuk membayar wang muka anak dewasa kita untuk rumah baharu mereka, pengajian pasca siswazah, pinjaman kereta dan juga majlis perkahwinan. Ingat, dana persaraan adalah untuk persaraan kita, dan bukan untuk membantu anak-anak kita dengan komitmen kewangan mereka.

Sebagai ibu bapa, kita mengasihi anak-anak kita, tetapi menyayangi mereka juga bermakna membiarkan mereka belajar berdikari. Kita telah mendengar terlalu banyak cerita tentang kanak-kanak dewasa yang tidak bertanggungjawab melibatkan ibu bapa mereka dalam hutang mereka.

Sesetengah kanak-kanak terlalu terbiasa dengan sokongan ibu bapa mereka mengharapkan ibu bapa mereka untuk campur tangan apabila mereka memerlukan suntikan dana. Bantuan kewangan perlu dihentikan sebaik sahaja anak-anak mula menjana pendapatan.

Ingat kata kunci

Jika ada satu item yang akan menelan simpanan titik peluh kita sekali gus, ia mestilah perbelanjaan perubatan.

Pembedahan, pemulihan, ubat preskripsi, rawatan perubatan dan prosedur boleh menyebabkan pendarahan teruk pada simpanan persaraan kita.

Kita harus memilih hospital dan klinik awam jika kita tidak mampu membayar yuran hospital swasta. Mereka sama baik jika tidak lebih baik.

Melabur dalam gaya hidup aktif dan sihat. Amalkan rejim senaman yang murah dan berkesan. Berjalan pantas adalah percuma.

Anda tidak perlu membelanjakan satu sen untuk latihan taiji atau qigong yang dilakukan di rumah atau di taman. Ambil hobi. Sertai kelab atau kumpulan yang mempromosikan aktiviti percuma.

Tidak perlu membuat pengorbanan besar atau menutup masa lapang kegemaran kami. Kita masih boleh makan kek dan memakannya – tetapi tanpa aising, yang tidak baik untuk kesihatan kita.

Bagi pesara dan pesara yang mempunyai simpanan terhad, dan ini bermakna kebanyakan daripada kita, bersedia untuk membuat pelarasan bagi memastikan simpanan kita akan menyokong kita untuk 15-20 tahun akan datang. Atau hadapi tahun keemasan dengan kurang kilauan.