Bayangkan tidak bimbang tentang bagaimana untuk memenuhi keperluan hidup lagi. Ya, itulah cara paling mudah untuk menerangkan apa itu kebebasan kewangan! Takrif kebebasan kewangan boleh menjadi sangat subjektif bergantung pada keperluan dan matlamat anda. Bagi sesetengah orang, ini boleh bermakna bebas hutang; bagi sesetengah orang, kebebasan kewangan bermakna mempunyai cukup untuk membiayai gaya hidup impian anda. Tidak kira bagaimana anda melihat kebebasan kewangan, anda boleh mencapainya! Amalkan 5 tabiat ini untuk membantu anda mencapai kebebasan kewangan SEGERA!

1. Jejaki setiap sen

Adakah anda tahu ke mana perginya setiap sen anda? Jika tidak, mulakan jejak sekarang. Memahami kewangan anda adalah penting jika anda ingin mencapai kebebasan kewangan. Anda perlu tahu berapa banyak hutang anda, dan perbelanjaan bulanan anda: wang masuk dan keluar wang, supaya anda boleh merancang kewangan anda. Mengesan wang anda boleh menjadi kerja yang membosankan tetapi ia akan membuahkan hasil dalam jangka panjang. Anda akan lebih berhati-hati tentang apa yang anda belanjakan wang anda.

2. Tanya diri anda, "Adakah saya memerlukan ini?"

Biasakan untuk menyoal diri sendiri sebelum membeli apa-apa. Sebelum anda mendapatkan kopi yang terlalu mahal, tanya diri anda soalan seperti: "Adakah saya memerlukan ini?" dan "Adakah terdapat pilihan yang lebih murah?". Hanya teruskan jika anda boleh mewajarkan pembelian anda. Selalunya, kami membeli sesuatu kerana ia adalah sebahagian daripada rutin kami: terdapat kedai kopi yang terlalu mahal berhampiran pejabat anda jadi sudah menjadi rutin anda untuk singgah sebelum masuk.

Kami faham bahawa kebanyakan daripada kita tidak boleh beroperasi tanpa secawan kopi pada waktu pagi, jadi cuba dapatkan secawan kopi yang lebih berpatutan dan mengikut bajet anda, ia tidak semestinya kopi dalam cawan putih dan hijau itu ! Jika anda merasa sukar untuk menghentikan rutin ketagihan kopi anda yang terlalu mahal, cuba putuskan kitaran dengan mengambil kopi secara perlahan setiap hari ganti dan mula mengurangkan kekerapan. Pilih alternatif yang lebih murah atau belajar membuat secawan kopi sendiri.

3. Bayar hutang anda tepat pada masanya

Satu lagi cara yang pasti untuk mencapai kebebasan kewangan ASAP adalah dengan membayar semua hutang anda. Daripada membayar jumlah minimum, cuba tingkatkan pembayaran anda. Anda mungkin perlu mengorbankan banyak perkara untuk menjadikan pendekatan ini berkesan tetapi ia akan berbaloi sebaik sahaja anda menjelaskan hutang anda.

Tidak kira pendekatan yang anda pilih untuk membayar hutang anda, pastikan anda membayarnya tepat pada masanya!

4. Konsisten dengan simpanan anda

Anda tahu kepentingan memperuntukkan peratusan pendapatan anda untuk kegunaan masa hadapan. Satu-satunya isu di sini ialah kekal konsisten. Kami faham! Itulah bahagian yang paling sukar bagi kebanyakan orang. Cuba untuk mengautomasikan simpanan anda. Tetapkan amaun yang anda ingin simpan setiap bulan dan aturkan autodebit ke akaun khas hanya untuk simpanan.

Satu lagi cara untuk konsisten dengan simpanan anda ialah mencabar diri sendiri. Mempunyai matlamat dan cuba mencapainya dalam jangka masa tertentu. Anda akan lebih komited!

5. Hidup mengikut kemampuan anda

Kami cenderung mengikuti trend, terutamanya dalam era digital ini: Semua orang menggunakan iWatch, jadi anda rasa perlu mendapatkannya untuk diri sendiri dan "menyalahgunakan" ciri BNPL untuk membayarnya atau mungkin menempah percutian impulsif selepas melihat siaran rakan anda gambar percutian…

Jika anda terus mengikuti trend sedemikian, anda akan selamanya berhutang! Bersihkan hutang anda dan elakkan daripada terlibat dengan hutang baru. Hanya belanjakan apa yang anda perolehi! Anda juga boleh menggunakan sepenuhnya kad kredit anda jika anda memilikinya untuk membayar perbelanjaan harian anda.

Mencapai kebebasan kewangan memerlukan banyak usaha dan pengorbanan, tetapi ia boleh dilakukan jika anda mendisiplinkan diri dan komited dengan matlamat anda. Cuba masukkan beberapa tabiat ini ke dalam kehidupan harian anda untuk membantu anda mencapai kebebasan kewangan!