Pendapat peribadi saya berkenaan  ‘BIJAK KEWANGAN

Panduan  hidup utk sesiapa yg boleh terima.  Hanya sebagai ingatan.

1. Jangan beli telefon mahal kerana telefon baru akan keluar sebelum kamu habis membayarnya.

2. Jangan beli beg mahal, replika tersebar di mana-mana, hanya mata yang terlatih yang dapat melihat yang asli.

3. Jangan beli pakaian mahal, kamu tidak boleh berjalan-jalan menunjukkan bahagian kecil di belakang leher kamu.

4. Jangan beli kasut mahal, anda tidak boleh berjalan seperti itik cuba mengekalkan kasut tersebut. Kita menukar kasut dengan kerap. Kasut menjadi hiasan

5. Jangan beli jam tangan mahal, jam tangan RM50 dari shopee pun kelihatan baik dan semua jenis jam menunjukkan masa yang sama.

6. Jangan beli pakaian dalam yang mahal. Anda tidak dibenarkan untuk berjalan di tempat awam hanya memakai bra dan seluar jenama Victoria's Secret.

7. Jangan beli kereta mahal, ia akan mengalami susut nilai dengan lebih cepat setiap kilometer yang dilaluinya. Mercedes RM300,000 anda  hanya akan dijual dengan harga RM100,000 di carsome/mycar selepas setahun dua.

8. Jangan beli rumah yang besar, terlalu banyak ruang menciptakan jarak di antara ahli keluarga. Mereka akan dewasa dan meninggalkan keluarga kelak. Tinggalah dua orang atau hanya satu. Sedihnya. Sebagai ibu bapa kita bertanggung  jawab utk membesarkan anak2 dan anak2 bertanggung jawab utk menjaga ibu bapa mereka bila ibu bapa mereka berusia. TETAPI ramai juga anak2 yg abaikan ibu bapa mereka. DOSA.

9. Sentiasa berpatutan dengan harga yang dibenarkan. Kamu boleh melakukan lebih banyak dengan dua atau tiga barang pada harga satu.

10. Ingatlah bahawa bukan jenama yang membawa kamu. Tetapi bagaimana kamu membawa jenama tersebut.