Pelajar sekolah rendah dan menengah mempelajari Sejarah dari Tahun 4 hingga Tingkatan 5. Ia merupakan mata pelajaran penting untuk dipelajari kerana ia membantu pelajar memahami bagaimana peristiwa pada masa lalu menjadikan sesuatu seperti sekarang.

Dalam sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia, adalah penting bagi kita sebagai rakyat untuk memahami bagaimana kita dilahirkan dan berusaha untuk memelihara unsur-unsur yang menjadikan kita sebuah negara yang aman. Seperti yang ditegaskan oleh Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dalam perutusan khas semasa sambutan rasmi hari jadi baginda baru-baru ini, rakyat Malaysia mempunyai keinginan yang kuat untuk keamanan, keharmonian dan perpaduan dalam kehidupan seharian mereka dan menerima kepelbagaian mereka dengan penuh toleransi.

Pelajaran sejarah sepatutnya membina minda pelajar yang menilai dan menyiasat. Malangnya, pelajar kita cenderung melihatnya sebagai mata pelajaran yang membosankan yang dipelajari dengan berat hati kerana mereka mesti lulus untuk mendapatkan sijil penuh SPM.

Kurang minat dalam subjek ini mungkin disebabkan oleh cara ia dipelajari, terutamanya melalui pembelajaran hafalan. Sebagai contoh, Alam Melayu (Tingkatan 2) melibatkan banyak pembelajaran hafalan dan sedikit pemikiran kritis.

Untuk memacu semangat dalam pembelajaran Sejarah, guru harus menggabungkan kaedah yang lebih interaktif seperti menggunakan klip video, animasi dan mengadakan lawatan lapangan ke muzium. Ia juga sama pentingnya bagi pemimpin kita, terutamanya ahli politik, untuk mengetahui sejarah negara kita sama seperti generasi muda.

Mereka mesti belajar tentang kesilapan masa lalu dan berusaha ke arah memelihara keamanan, keharmonian dan perpaduan yang diidamkan rakyat Malaysia, terutamanya semasa zaman politik dan ekonomi yang mencabar ini.

14 Comments

  1. Penting utk tahu sejarah.. cuma tu la, kadang susah nak hafal tahunnya, hihi.

    ReplyDelete
  2. Ramai budak sekolah tak minat subjek sejarah ni cikgu, kadang bahasa melayu pun boleh gagal, aduh tepuk dahi

    ReplyDelete
  3. saya dulu minat sungguh2 dengan subjek Sejarah msa tgktn 4 & 5..dia punya minat tu sampai semua kerja2 sejarah xpernah xsiap haha..buku log latihan kita punya complete sampai lepas habis spm tu, cikgu minta buku kita untuk dia sng nk rujuk hahah..gembira bukan kepalang ms tuh..kenangan tinggal kenangan..masuk belajar kolej pun ambil kursus sejarah & tamadun islam..best!!

    ReplyDelete
  4. Penting sangat. Harap tak ada yang ambil mudah.

    ReplyDelete
  5. Masa sekolah dulu tak minat sangat sejarah sbb cikgu mengajar pun baca dari buku teks je. Kalau nak bagi budak2 minat sejarah kena bawak buat lawatan ke tempat2 bersejarah atau muzium baru dieorang lebih menghayati apa yang dieorg pelajari.

    ReplyDelete
  6. Zaman sekolah time belajar sejarah ni mmg mengantuk

    ReplyDelete
  7. Tapi pentingkan belajar sejarah ni

    ReplyDelete
  8. SELAMAT SAMBUT AIDILADHA MAAF ZAHIR BATIN CIKGU AK..SEJARAH PENTING DIKETAHUI

    ReplyDelete
  9. MA memang x minat sgt subjek sejarah ni. but belajar tetap belajar...

    ReplyDelete
  10. Memang kena menghafal tarikh setiap peristiwa. Mungkin kena tunjukkan visual dan cara penceritaan yang menarik.

    ReplyDelete
  11. Memang penting pun untuk tahu dan belajar pasal sejarah..

    ReplyDelete
  12. paling seronok belajar sejarah ialah di muzium, kalau di Muzium Negara mmg complete sejarah Malaysia....saya dah lupa dulu ada darurat di malaya, ada homeguard wanita....

    tapi ada sejarah yang perlu ditulis semula terutama sejarah kuala lumpur dan pulau pinang..yg popular Yap Ah Loy, Francis Light..sedangkan bangsa Melayu pelopor utama...lupa yg Pulau Pinang dulu bawah negeri Kedah...haha..

    ReplyDelete
  13. Padahal dulu saya sukaaaa sangat belajar sejarah. Krn cara guru saya menerangkan selalu tak bosan. Tapi anak Skr rasanya memang tak suka pelajaran ini.

    Salah satu solusi, saya kadang ajak anak2 ke museum bang. Belajar ttg sejarah kerajaan , atau perjuangan pahlawan di indonesia darj museum.

    Walopun sebenernya museum di sini msh kurang interaktif, Krn terlalu banyak tulisan. Tapi saya yang mencoba jelaskan pakai bahasa yg anak2 paham 😁. Dan mereka suka untungnya.

    ReplyDelete
  14. tak dinafikan sejarah mmg perlu diketahui untuk kita lebih appreciate

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.