Assalamualaikum. Hari ini Abam Kie ingin berkongsi tentang kesilapan masa lampau apabila Abam Kie begitu teruja untuk melabur di dalam saham amanah atau unit trust amanah yang akhirnya membawa padah kepada diri sendiri. Memang la pada masa tu saham amanah tengah naik. Ada yang sampai dpt dividen hampir 25% daripada jumlah pokok tetapi saat terindah hanyalah sementara. Niat asal nak melabur sampai 5 thn sebelum mengeluarkan duit simpanan tu dengan harapan adalah untung sikit. Tapi semakin hari semakin menyusut nilai pelaburan tu. Apa yang abam kie harap pasaran saham akan melantun semula supaya abam kie boleh keluarkan semua duit pelaburan tu. In Shaa Allah.

Baiklah, sekarang abam kie nak cerita pengalaman dengan pelbagai saham amanah yang abam kie sedang sertai. Semoga ianya menjadi pengajaran kepada kita semua. 

1. Principal Asset Management (dulu dikenali sebagai CWA)


Abam Kie mula melabur dengan Principal ni pada 2013 melalui ejen bernama Ahmad Syabab. Abe Kie beli 3 dana Dali kat sini. Pada 5 tahun pertama tu nampak segalanya OK sampai dapat dividen 2X setahun biarpun sedikit tapi dapatlah juga. Tak lama lepas tu ejen pertama ni berhenti kerja lalu ejen baharu bernama Marwan menggantikannya. Marwan ni pun peramah dan sanggup datang dari Kota Bharu ke Tanah Merah untuk menyantuni Abam Kie. Tapi lama-kelamaan dia pun resigned. Tahu2 pihak pengurusan hantar SMS kata Puan Farah pula yang akan menguruskan dana Principal yang Abam Kie beli ini. 

Pada minggu lepas Abam Kie tanya Farah berapa nilai semasa duit Abam Kie dalam Principal. Dia kata nilai telah menyusut dalam RM300++ dah. Jadi dia suruh Abam Kie tunggu harga dana 2 tu naik jika abam kie nak jual balik saham tu. Dia jangka paling awal selepas Aidil Fitri nanti tapi abam kie rasa mustahil akan naik pada masa terdekat ni. Huhuhu...sabor je la dek non...

2. Permodalan Mara Berhad (PMB)


Kemudian Abam Kie join PMB anak syarikat MARA plak. Uni trust ni paling lama ditubuhkan iaitu pada tahun 1967. Tengok track record pun macam baik je. Dividen jauh lebih tinggi drp ASB. Seingatnya abam kie join pd thn 2017. Abam Kie juga memasukkan duit RM200 setiap bulan ke dalam dua dana PMB yang dilanggani. 

Tapi sejak NAV turun pada tahun 2022 ni Abe Kie memberhentikan pelaburan tambahan pada bulan Dis 2022 lalu. Bila tengok data di atas tu kerugian sampai 15% setahun. Jadi abam kie ambik keputusan tunggu dan lihat saja. Bila harga unit melonjak semula maka abam kie pun nak tutup la akaun PMB ni. Enough is enough. 

3. Affin Hwang Asset Management



Unit trust ketiga ialah Affin Hwang Asset Management. Nak melabur mudah je sebab buleh buat on9. Abam Kie beli 3 dana. Yg bagusnya abam kie boleh 'monitor' pelaburan di website Affin Hwang. Jadi nak jual dan beli unit boleh buat sendiri. Mula2 tu memang ada kenaikan harga unit. Tapi lama-kelamaan makin menyusut. Skrg ni nilai pasaran unit dalam tu dah berkurang sehingga RM300. Abam Kie dah lama x topup pelaburan kat situ. Cuma tunggu dana naik untuk jual semula semua sekali dan tutup akaun. In Shaa Allah dalam 2-3 tahun lagi dapatlah balik modal tu. Aamiin.

4. Wahed Invest

Pelaburan terakhir yang abam kie ada ialah Wahed Invest yang dijalankan oleh robo advisor. Maksudnya pengurus dana ni ialah robot..bukannya manusia yg monitor turun naik saham ni. Nak buka akaun pun mudah. Cuma download dan install apps Wahed ni di handphone. Lepas tu masukkan dana melalui bank transfer. Nak jual unit pun mudah. Buat je dalam apps dan duit akan dikreditkan ke dalam akaun bank kita. Masa tahun pertama tu sempatlah rasa keuntungan sikit berjumlah hampir RM200. Selepas itu sendu semacam je. Jumlah modal RM2100 tapi skrg dah rugi RM200. Jadi abam kie kena tunggu sampai nilai pelaburan semasa melebihi modal tu untuk menutup akaun Wahed ini.

5. KESIMPULAN

Akhir kata Abam Kie tak nak join apa2 pelaburan saham amanah (unit trust) di Malaysia ini kerana risikonya melebihi keuntungan (sekiranya ada). Mulai tahun 2023 ni, Abam Kie cuma nak tumpu kepada simpanan di Tabung Haji, Amanah Saham Bumiputera dan i-Saraan (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja). Biarlah dividen kecik pun asalkan modal tak berkurangan. Lagipun simpanan di dalam 3 sektor berkenaan dilindungi oleh kerajaan. Tak perlu risau jika apa2 berlaku kepada mereka pada kemudian hari. Tambahan pula untuk menyenangkan pengurusan kewangan peribadi, ada baiknya Abam Kie mengurangkan instrumen pelaburan. Dok gitu, kawan2?