PERNAH atau tidak anda mendengar bahawa istilah kita adalah apa yang kita makan atau we are what we eat?

Sedap memang sedap, tetapi jika anda makan banyak makanan tidak berkhasiat, secara tidak sengaja atau tidak sedar anda akan menempah tiket kematian lebih awal kerana ia boleh menyebabkan kanser.

Semua orang tahu bahawa kanser adalah salah satu daripada lima penyebab utama kematian di Malaysia.

Menurut laporan, sebanyak 12 peratus kematian di Malaysia setiap tahun meninggal dunia di hospital kerajaan.

Berikut adalah enam makanan yang patut anda makan sekali sekala sahaja atau elak terus:

1. Popcorn ketuhar gelombang mikro


Bahan kimia boleh menyebabkan kanser paru-paru, sekali gus bermakna makanan yang dihasilkan daripada ketuhar gelombang mikro tidak baik untuk kesihatan.

Kajian juga telah mengaitkan ketuhar gelombang mikro dengan masalah kesuburan, kanser hati, kanser testis dan kanser pankreas.
sosej cancer

2. Daging yang diproses

Daging yang diproses seperti bacon dan sosej mengandungi bahan pengawet. Makanan ini sentiasa kelihatan lazat dan mudah dibeli.

Malahan daging yang diproses mengandungi natrium nitrat dan natrium nitrit, di mana kedua-duanya boleh menyebabkan kanser, kerosakan usus dan banyak lagi kanser lain.

3. Diet coke

Ramai yang tahu minuman bergas tidak bagus untuk kesihatan, namun masih ramai menggemari minuman cola ini.

Kajian terbaru Agensi Keselamatan Makanan Eropah (EFSA) juga membuktikan pemanis tiruan dalam air tin mengandungi karsinogen aspartam dan trichloride sukrosa dan sakarin merupakan kandungan bahaya untuk kesihatan.
tepung cancer

4. Tepung putih halus


Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Cancer Epidemiology, Mile Marker and Prevention membuktikan bahawa tepung mungkin menjadi punca kanser payudara.

Semua ini berkaitan dengan karbohidrat yang terdapat dalam tepung putih ini. Makanan yang diperbuat daripada tepung juga boleh meningkatkan kandungan gula dalam badan.

5. Gula halus


Semakin tinggi insulin, semakin cepat sel kanser akan berkembang.

Pemanis yang kaya dengan fruktosa, seperti sirap jagung, mengandungi banyak gula. Contoh lain ialah biskut, kek, pai, jus dan sirap.

Kedua-duanya mengandungi serat HFCS dan gula halus.

6. Buah-buahan di kedai


Buah dibeli di kedai telah tercemar kerana terdedah dengan ruang terbuka serta penggunaan racun serangga dalam kuantiti banyak.

Penggunaan racun serangga adalah tinggi kerana mahu buah-buahan itu dijual dalam jangka masa yang lama dan sentiasa kelihatan segar.

Racun serangga adalah punca kanser dalam jangka masa panjang oleh itu, beli buah-buahan daripada penanam buah atau kedai organik yang disahkan demikian menurut The Asian Parent.

Walau apa pun, amalkan gaya hidup sihat untuk mengelak dijangkiti penyakit maut ini. Jika anda tidak mahu mengalami kemudaratan kesihatan di masa hadapan, sila elakkan makan makanan di atas.