Kalau umur kita sekarang 55 tahun dapat hidup hingga 70 tahun, itu maknanya hanya tinggal sekitar 15 tahun lagi.
Apatah lagi kalau umur kira sekarang sudah mencapai 60 atau atau lebih...
berapa hari lagi sisa-sisa umur kita yang tinggal...
Kerana pada hari² yang tersisa ini ada waktu2nya kita jatuh sakit.

Oleh kerana hari yang tersisa tidak banyak lagi, apatah lagi sewaktu kita meninggalkan dunia ini, apapun juga tidak ada yang dapat dibawa, maka kita tidak usahlah terlalu berhemat.
 
Wang yang memang harus dikeluarkan keluarkanlah. Apa yang dapat dinikmati, nikmatilah. Jika memiliki niat untuk beramal ibadah, lakukanlah segera.

Tak usah terlalu banyak memikirkan urusan "dunia" yang akan terjadi setelah kematian.

Kerana saat kita telah di dalam tanah, kita sudah tidak dapat lagi merasakan segala pujian & kritikan orang lain.
 
Tak usah terlalu banyak memikirkan urusan anak2. Anak cucu kita mempunyai rezeki mereka masing2.
 
Setelah mereka mempunyai anak, biarkanlah mereka mengurus sendiri atau menggunakan wang mereka sendiri untuk membayar mengurus anak2 mereka.

Jangan biarkan mereka merampas lagi hak kesehatan, hak istirehat, hak kesenangan & hak kebebasan orang tuanya.
 
Jangan terlalu banyak berharap pada anak2 kita. Anak yang berbakti, sememangnya memiliki niat untuk berbakti.

Tetapi kerana pekerjaannya terlalu sibuk, apalagi jika bekerja di bandar2 besar, maka tidak juga  akan dapat membantu kita.
 
Apatah lagi anak yang tidak berbakti, sewaktu kita masih hidup saja sudah bikin kita susah.

Anak2 sebegini beranggapan bahwa jika harta kita berikan kepada mereka itu adalah suatu hal yg wajar. Tapi pd masa yg sama, wang mereka bukanlah wang kita.

Jika kita ingin minta wang kepada mereka dah tentu tidak mudah bukan?
 
Kita yang berusia 55 tahun atau lebih, jangan lagi menukarkan kesehatan kita dengan benda lain.  Kerana pd saat ini, belum tentu kita dapat membeli kesehatan dengan harta benda & wang ringgit kita.
 
Mencari wang sampai bila?

Dalam sehari, kita hanya dapat makan 3 pinggan saja. Walau pun mungkin kita memiliki banyak rumah, untuk tidur di malam hari kita hanya perlukan ruang tempat sekadar 2 setengah meter saja. Maka cukup makan, cukup wang.... ya sudahlah.
 
Ini yang Lebih Penting! :
 
Kita harus menjalani sisa hidup ini dengan bahagia serta gembira, meskipun setiap keluarga mem punyai problem rumah tangga masing-masing.

Kita jangan lagi berebut nama & kedudukan dengan orang lain, memikirkan bagaimana masa depan anak cucu kita & hal2 lain. Tetapi cukup sekadar membandingkan dengan orang lain bahawa siapa antara kita yang hidupnya lebih gembira, lebih bahagia.
 
Untuk hal yang tidak  mampu kita ubah, janganlah terlalu dicemaskan... kerana cemas juga tidak ada gunanya, malah akan mempengaruhi kesehatan diri kita.
 
Jika setiap hari berlalu dengan kita mencari kesenangan sendiri, setiap hari kita pasti dapat menjalani hidup ini dengan perasaan gembira.

Berlalunya sehari dlm hidup kita, maka berkuranglah sehari lagi. Bergembiralah sehari, maka untunglah kita sehari lagi.
 
Memiliki semangat yang tinggi maka penyakit dapat disembuhkan, insya Allah.

Suasana hati yang gembira, olahraga  secukupnya (senam ringan, jalan pagi, berbasikal etc), sering terkena sinar matahari, makan jenis makanan yang berkhasiat (perbanyakkan sayuran & buahan), menyerap bermacam2 vitamin & sedikit elemen logam yang seimbang, diharapkan dapat tetap hidup sehat sampai 20, 30 tahun lagi, semoga Tuhan Memberkati.

(Kiriman dari sahabat, seorang doktor).
 
Elok jugalah diforward kpd  teman2 seusia.