Hidup di bandar besar memang menyeronokkan. Sering kali terdapat pilihan hiburan terbaik, pekerjaan dengan gaji tertinggi, pusat kewangan, dan beberapa kolej dan universiti terbaik. Dan faedah tambahan ialah anda dapat menjumpai hampir apa sahaja pada setiap jam sepanjang hari.

Tetapi itu memang memerlukan kos. Kos kewangan yang besar kerana tanah dan ruang di hutan konkrit melabel kemewahan. Hidup di bandar besar biasanya bermaksud kos sara hidup anda agak tinggi. Walaupun pendapatan anda lebih tinggi, anda mungkin masih sukar untuk menampung kos anda.

Berita baiknya adalah bahawa walaupun tidak semudah Hollywood membuatnya seperti di banyak sitkom, ada beberapa cara kreatif untuk mengurangkan perbelanjaan. Cubalah empat cara praktikal ini untuk mengurangkan perbelanjaan anda dan biarkan diri anda duduk goyang kaki. 

1. Potong kategori besar

Banyak yang telah diperkatakan mengenai pengurangan perbelanjaan yang lebih kecil seperti langganan, pakaian, dan kebiasaan membeli-belah. Itu penting, tetapi yang sering diabaikan adalah kategori perbelanjaan yang jauh lebih berat. Kos tetap anda - sewa, pengangkutan, dan makanan. Memotong secara berterusan setiap bulan di kawasan ini akan membolehkan wang anda melangkah lebih jauh.

Dapatkan rakan sebilik

Sekiranya sewaan anda sangat tinggi, minta orang lain untuk berkongsi kos ini. Anda tidak keseorangan kerana tidak mahu membayar sewa tinggi. Elakkan berpindah ke kawasan kota yang lebih murah tetapi tidak dapat dilukis (mereka sering wujud) kerana tidak ada yang lebih penting daripada kesihatan atau keselamatan anda. Tiada penjimatan kewangan yang setimpal dengan risiko itu.

Cari seseorang yang boleh anda percayai dan bergaul untuk tinggal bersama. Anda juga tidak mahu masalah tidak dapat memungut wang sewa dari mereka setiap bulan. Sekiranya tidak mengapa dengan anda berdua, anda boleh menyewakan sofa anda dari semasa ke semasa dan menggunakan wang itu untuk membayar sewa.

Gunakan pengangkutan awam

Dengan cara ini, anda tidak membayar insurans atau cukai jalan, yang boleh menjadi beban lain. LRT, MRT, dan Monorel kini meliputi banyak kawasan dan apa yang lebih baik ialah mengelakkan lalu lintas yang mengerikan setiap pagi dan petang. Di samping itu, anda juga akan terlepas dari mencari dan membayar tempat letak kereta, yang merupakan keperitan yang sangat besar.

Pergi tanpa kereta akhirnya menjadi pilihan gaya hidup yang baik di bandar. Anda bersenam setelah seharian duduk sambil menjimatkan beberapa ratus ringgit pada masa yang sama.

Buat makanan anda sendiri

Di mana sahaja anda berada di bandar besar, anda pasti akan menghidu makanan yang enak. Terutama di Kuala Lumpur. Dan itu menjadikannya lebih menggoda untuk makan di luar. Tetapi kebenarannya adalah bahawa restoran mengenakan bayaran premium untuk perkhidmatan mereka dan membuat makanan anda sendiri dapat menjimatkan banyak wang.

Bungkus makan tengah hari anda sebelum pergi bekerja, kurangkan atau hilangkan makan di luar atau bawa pulang dan beli barang tahan lama secara besar-besaran ketika ia dijual (snek  atau makanan dalam tin).

2. Menggantikan hiburan yang mahal

Tinggal di bandar bermaksud selalu ada acara menarik dan menyeronokkan, seperti konsert atau karnival yang sedang berlangsung. Tangkapannya adalah bahawa acara ini biasanya sangat mahal. Sehingga satu malam dapat mengurangkan keseronokan dalam akaun bank anda.

Di sisi lain, hiburan percuma. Setiap bandar besar mempunyai perkara percuma untuk dilakukan. Jadikan Google sebagai rakan terbaik anda untuk mencari perkara yang boleh dilakukan di bandar. Cuba kurangkan hubungan dengan rakan-rakan anda yang sangat kaya yang selalu berbelanja dan hanya pergi ke tempat-tempat yang mahal. Sekiranya semuanya gagal, pulang saja, tidak ada rasa malu dalam hal itu.

3. Berunding

Jangan pernah takut untuk bertanya. Sekiranya anda tidak bersuara, pihak lain mungkin tidak pernah tahu bahawa anda sedang berjuang. Jangan takut untuk mengemukakan soalan sekiranya dapat memberikan anda tawaran yang lebih baik dan menjimatkan wang anda.

Tempat yang baik untuk memulakan adalah tuan rumah anda. Tuan rumah adalah manusia juga dan biasanya dapat memahami kelas pekerja. Siapa tahu, mereka mungkin menurunkan sewa anda selama beberapa bulan hanya untuk membantu anda sementara anda mencari cara lain untuk mengatasi.

Bukan hanya tempat penginapan anda, tetapi juga di restoran atau ketika anda berbelanja.

Tanya sahaja; ia tidak menyakitkan.

4. Berbelanja dengan niat

Sangat mudah untuk disapu dengan menginginkan gajet terkini. Lebih-lebih lagi jika anda memilih untuk berjalan-jalan di tengah-tengah bandar yang dicat iklan.

Sebelum membuat pembelian, tulis senarai keinginan anda dan tunggu sekurang-kurangnya beberapa minggu sebelum membuat keputusan. Ini memastikan bahawa anda benar-benar menginginkan item itu dan membungkam apa yang dipasarkan oleh pemasar dalam fikiran anda. Sekiranya anda mahir dalam hal ini, ia bahkan dapat membantu anda mengurangkan perbelanjaan makanan, merancang makanan anda dan menghilangkan dorongan pembeli dalam diri anda.

Lakukan satu langkah pada satu masa, anda akan terkejut dengan seberapa besar perbezaan yang dilakukan oleh perubahan kecil ini.