Selama bertahun-tahun, kad debit yang kurang berprestij selalu dibandingkan dengan kad kredit. Walaupun kad debit dan kad kredit kelihatan sama, terdapat perbezaan ketara antara keduanya. Oleh itu, perbandingan yang lebih baik adalah antara kad debit dan wang tunai.

Kad debit pada dasarnya adalah kaedah mudah untuk membuat pembelian setiap hari kerana ia membebaskan anda daripada membawa wang terlalu banyak. Malangnya, masih ramai yang menganggap bahawa kad debit tidak lebih daripada kad ATM - tetapi ada lebih banyak faedah kad debit yang anda perlu tahu.

Berikut adalah beberapa kesalahfahaman umum mengenai kad debit yang anda harus berhenti mempercayai.

Kad debit # 1 hanya dapat digunakan untuk mengeluarkan wang


Ya, kad debit boleh digunakan untuk mengeluarkan wang dari ATM tetapi itu bukan satu-satunya penggunaannya! Sebenarnya, semua kad debit yang dikeluarkan Malaysia dilengkapi dengan MyDebit dan Visa atau MasterCard, yang boleh digunakan untuk membuat pembayaran setiap hari.

Kad debit dihubungkan ke akaun semasa atau simpanan. Oleh itu, setiap kali pembelian dibuat, jumlah tersebut akan ditolak dari akaun tersebut. Sama ada membayar secawan kopi di kafe tempatan atau membeli-belah di kedai kegemaran anda atau bahkan membayar bil anda, kad debit dapat melakukannya tanpa dikenakan faedah.

Lebih-lebih lagi, kad debit yang dikeluarkan oleh Malaysia anda juga dapat melakukan transaksi tanpa sentuh; oleh itu membolehkan anda melakukan pembelian tanpa tunai dan tanpa sentuhan.

Anda tidak hanya dapat berbelanja dengan kad debit, tetapi juga dapat mengikuti transaksi dan menyemak tabiat perbelanjaan anda untuk menghindari pembelian yang tidak perlu agar tetap sesuai dengan anggaran anda dengan menetapkan had pembelian.

# 2 Kad debit tidak mempunyai sebarang ganjaran


Tidak betul. Terdapat banyak kempen bank biasa yang menawarkan ganjaran eksklusif untuk pemegang kad debit dan kad kredit. Dengan berbelanja atau menjamu selera di kedai dan restoran terpilih, anda dapat menikmati pulangan tunai, potongan harga, baucer istimewa atau bahkan hadiah dan perkhidmatan percuma.

Untuk menikmati keistimewaan ini, sebaiknya periksa laman web bank untuk mengikuti promosi terkini yang tidak akan dapat anda manfaatkan jika anda membayar dengan wang tunai.


# 3 Kad debit tidak selamat


Sekali lagi, tidak benar. Seperti kad kredit, kad debit dilengkapi dengan ciri keselamatan terkini seperti cip selamat untuk mengelakkan pemalsuan dan perlindungan penipuan.

Ciri urus niaga tanpa sentuh pada kad debit anda mempunyai had pembelian standard sebanyak RM250 - membelanjakan lebih daripada yang memerlukan anda memasukkan PIN anda. Had ini dapat disesuaikan dengan mudah bergantung pada tabiat perbelanjaan anda.

Anda juga dapat meminta agar peringatan transaksi dikirimkan ke nomor telefon anda yang terdaftar untuk memberi tahu anda setiap kali transaksi dilakukan dengan kad anda. Dengan cara itu, anda dapat memberi amaran kepada bank dengan serta-merta untuk membekukan kad anda dan menyekat sebarang transaksi yang tidak dibenarkan.

Dengan memahami kebenaran mengenai kad debit, anda dapat menggunakannya sebagai alat pengurusan kewangan yang mudah untuk membuat pembelian setiap hari, mengesan perbelanjaan, menikmati ganjaran, dan tentu saja, mengeluarkan wang dari ATM.