Anak : Mama, adik lapar la... 

Guru : Ehh... adik ni, td kan mama dh belikan KFC 

Anak : Tapi mama... adik blom mkn pon lg.... 

Guru : Laa.. knp adik tak mkn.. mama belikan mkanan kegemaran adik tu... 

Anak : Adik nak makan bersama mama.. dr td lg adik tunggu... tapi.. mama asyik dengan laptop jer.

Guru : Mama tengah sibuk isi markah pelajar mama la sayang....

Anak : kalau macam tu adik nak jd pelajar mama lah.... ( ingin perhatian kasih sayang ibu ) 

Guru : Adik, waktu sekarang sistem tengah laju ni... adik ajak papa lah makan.... 

Anak : Papa kan keluar tadi.. belom balik pon lagi.... 

Guru : Oh lupa la... Alamak...!!! dah pukul 12.45 tgh malam.... Sayangnye nak tinggalkan kerja ni... 

1 JAM KEMUDIAN... 

Guru : Abang baru balik...... abang pegi mana...? selalu keluar balik lewat malam.. dula tak macam ni.. Suami : Awak pon dulu tak macam ni.... 

Guru : Apa abang cakap nie... Saye tak penah pon keluar rumah... 

Suami : Memang awak tak keluar rumah.... tapi awak pon tak pernah wujud kat rumah... 

Guru : Kenape ni bang.... saya tak faham... 

Suami : Bila saya balik kerja.. awak ckp tak sempat masak balik lewat petang ada aktiviti kat sekolah.. saya mengadap TV awk buka buku latihan budak-budak... bila saya masuk tidur, awak pula masuk “online”.. .. 

Guru : Tapi saya terpaksa buat semua tu bang... Kat sekolah mana sempat.... banyak lg kerja lain yang nak kena siapkan... 

Suami : Saya tahu, tapi saya pon rimas tengok awk mcm ni setiap hari kat rumah... saya kesunyian... saya tak nak marah awak bt kerja kat rumah... tapi... awk tak perlu pertikai jika saya keluar setiap malam. 

Guru : Saya TERPAKSA bang.... saya terpaksa AKUR dengan semua arahan.... 

Suami : Okey....!! Awak pon terpaksa akur lah jika saya cari teman untuk berbual di luar... 

Guru : Tapi abang..... inikan sebahagian kerja saya... Saya terpaksa siapkan kat rumah.... 

Suami : Isteri kawan saya tak ada pon kerja sampai kat rumah.... Tengok isteri si Leman tu.. Setiap petang boleh keluar berjalan dengan anak-anak, hujung minggu pon boleh cuti berehat kat rumah.. tapi awak tidak... hujung minggu pon kena “attend” kursus... Baik awak kerja pejabat mcm isteri Leman tu... 

Guru : Maafkan saya abang..... saya akui kurang masa bersama abang dan anak-anak ( sambil menagis) tapi... kalau saya tak siapkan nnt saya akan mndapat susah... guru memang macam ni bang.... kat pejabat hanya memberi arahan... tapi kami yang laksanakan.... 

CERITA INI BERKESUDAHAN DENGAN PELBAGAI SITUASI.... SEMUA INI BERGANTUNG KEPADA ANDA DAN PASANGAN ANDA.......

11 Comments

  1. Kerja apa pun, kena bagi ruang juga untuk keluarga. Time management.

    ReplyDelete
  2. terpulang pada situasi kot..klo urgent kne submit kne la pulun kat rumah..

    ReplyDelete
  3. Sesibuk mana pun, kena juga bahagikan masa untuk keluarga

    ReplyDelete
  4. kesian cikgu2.. bukan aritu bunyi2 nak kurangkan tugas cikgu ker? terutama bab keyin2 ni..

    ReplyDelete
  5. Sebab title 'cikgu' tu 24 jam dan sepanjang usia.
    Dah mati pun orang panggil 'arwah cikgu'

    ReplyDelete
  6. Dlu sy pernah kerja bank..kerja hanya kt tmpat kerja je, tpi bila jd cikgu..kerja selalu dibawa pulang sekali

    ReplyDelete
  7. sy bukan cikgu atau lecturer tapi sy kerja bahagian education..serius ada masa2nya terpaksa bawak balik kerja, stress tu jangan cakap..sampai terbawak mimpi huhu

    ReplyDelete
  8. sedih pula baca....apa la nasib si isteri..huhuu

    ReplyDelete
  9. Dulu arwah atuk pernah cerita, kalau nak jadi cikgu, kerja tu tak habis kat sekolah je kena bawak balik sampai rumah, kerja pejabat habis masa kerja boleh rehat dah. Tapi atuk memang harap zumal jadi cikgu macam dia tapi apakan daya...

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.