Makanan Cina sudah menjadi satu budaya di dalam masyarakat majmuk di Malaysia hari ini. Pelbagai jenis makanan Cina sudah boleh dinikmati oleh kaum Melayu dan India kerana sudah ada restoran masakan Cina yang menyediakan makanan halal. Jika dulu kita merasa curiga hendak makan di restoran Cina tapi sekarang tidak lagi. Biasanya menu masakan Cina tidak mencampurkan santan kelapa jadi sudah pasti ianya lebih sihat berbanding dengan masakan Melayu dan India.

Jadi pada kali ini, Abam Kie ingin berkongsi lima jenis masakan Cina yang biasa dijual di pinggir-pinggir jalan di bandar-bandar besar seperti KL, George Town, Ipoh, JB, Melaka dan sebagainya. Sudah semestinya Abam Kie menggemari masakan Cina di bawah ini. Jom kita semak menu-menu tersebut?

1. Nasi Ayam Hainan


Masakan Cina malar hijau nombor satu sudah pastinya Nasi Ayam Hainan. Bukan hanya popular di Malaysia dan Singapura, bahkan sehingga ke seluruh dunia! Hidangan ini dipercayai berasal dari Malaysia, walaupun ia memegang gelaran Hainan, iaitu sebuah wilayah di China. Terdapat banyak jenis ayam yang boleh digunakan untuk hidangan ini, dari ayam putih rebus ke ayam panggang. Namun yang pasti, ayam panggang tetap menjadi yang paling banyak digunakan.

Untuk ayam panggang, ayam terlebih dahulu diperap dengan rempah-ratus Cina dan seterusnya dipanggang di dalam ketuhar sehingga rapuh dan bewarna perang. Satu lagi versi popular ialah merebus keseluruhan ayam, tepat di bawah takat didih air sehingga masak. Nasi ditanak dengan menggunakan stok ayam di dalam periuk bersama bawang putih dan sebilangan rempah. Ia agak seperti 'pilaf' di menu makanan barat. Akhirnya, kepingan timun disajikan bersama dengan ayam.

2. Wat Dan Hor


Wat Dan Hor adalah hidangan mi Cina yang tipikal. Ia disediakan dengan menggoreng keow teow dengan kicap panas. Keow teow juga dikenali sebagai Hor Fun di beberapa tempat, oleh itu nama Wat Dan Hor telah tercipta.

Untuk menyediakan hidangan itu, tukang masak akan mula menggoreng sayur-sayuran seperti sawi, lobak merah, udang, kek ikan dan sotong. Kemudian, tukang masak akan menambah stok ayam ke dalam kuali dan biarkan ia mendidih selama satu minit. Akhirnya, tukang masak akan menambah telur ke dalam kuali dan mengacaunya dengan laju mengikut putaran jam. Teknik ini akan menyebabkan telur terbentuk menjadi jalur halus yang licin. Telur juga akan menebal campurannya menjadi sesuatu yang cantik seperti sup krim barat. Campuran tebal kemudian dicurahkan di atas mi untuk disajikan.
 

3. Ice Kacang atau Air Batu Campur


Ais kacang ini sedap dinikmati semasa hari yang panas yang kering. Dengan kombinasi warna dan bentuk bahan-bahan yang enak, ais kacang adalah pencuci mulut dengan jagung, kacang tanah, kacang ginjal, cendol dan sejenis agar-agar yang dipanggil leong-fun, diletakkan di atas ais yang dikisar. Ia dimaniskan lagi dengan susu pekat dan sirap mawar atau sirap gula melaka. Anda boleh menjadikannya lebih kaya dengan menambah sesudu ais krim vanila di atasnya kerana ramai penduduk tempatan lebih suka ia dihidangkan dengan cara ini. Ice kacang mesra dipanggil ABC oleh penduduk setempat.

4. Cendol


Cendol adalah pencuci mulut tipikal Malaysia yang dibuat dengan gabungan tepung kacang hijau, tepung beras dan tepung ubi kayu. Ekstrak pandan ditambah kepada tepung untuk membentuk cendol berbentuk cacing berwarna hijau. Cendol ini bersama-sama dengan kacang merah, beras pulut, cincau dan krim jagung ditambah kepada timbunan besar ais yang disagat. Campuran santan dan gula melaka diletakkan di atasnya dan disudahkan dengan susu cair di atasnya.

5. Assam Laksa


Assam laksa adalah salah satu daripada mi Cina terbaik Malaysia sehingga tersenarai sebagai makanan ketujuh paling lazat di dunia oleh CNN Go pada tahun 2011.

Assam laksa pada adalah mi beras dalam kuah ikan yang pedas dan masam. Rasa yang unik terhasil oleh penggunaan beberapa bahan seperti bunga kantan, daun daun kesum dan sejenis belacan yang dipanggil "hae ko".

Kuah assam laksa ini disediakan dengan menggunakan ikan kembung atau Selayang bersama-sama dengan sayur-sayuran yang dihiris halus, termasuk timun, bawang, cili merah, nanas dan daun pudina.
 


Selepas hari yang sibuk atau untuk menjamu tetamu atau ahli keluarga yang datang berkunjung, pesanlah makanan dalam talian!

Kini kita boleh memesan CHINESE FOOD pada bila-bila masa dan di mana jua dengan foodpanda. Maklumlah sekarang ni kita selalu sibuk. Pagi pergi kerja. Malam baru pulang ke rumah. Balik rumah terus lapar. Nak masak masih terasa letih. Tapi jangan risau! Kini foodpanda boleh menghantar terus ke rumah kita. Jimat masa, petrol, tol dan parking lagi!

Walau apa pun keadaan, foodpanda  memiliki kawasan penghantaran yang sangat besar, jadi mereka pasti akan menghantarnya ke rumah anda.  Aplikasi foodpanda sangat cepat, dan sentiasa ada untuk membuat anda tersenyum.