Friday, 18 October 2019

Lain dahulu lain sekarang


*Lain Ulu Lain Parang.*
*Lain Dahulu Lain Sekarang.*

*-50 tahun lalu.*
*-50 tahun kini.*

*-50 tahun yang lalu, anak menantu takut dgn mertua.*
*Kini mertua takut sama anak menantu.*

*-50 tahun yang lalu, anak2 lemah lembut pada ibu bapa.*
*Kini ibu bapa harus lemah lembut dgn anak2 sbb takut anak lari dari rumah.*

*-50 tahun yang lalu, semua orang harus mempunyai anak ramai.*
*Kini ramai yang takut ramai anak.*

*-50 tahun yang lalu, anak yang berbakti pada orang tua.*
*Kini orang tua yang berbakti pada anak*.

*-50 tahun yang lalu, lelaki mengejar wanita.*
*Kini wanita yang mengejar lelaki.*

*-50 tahun yang lalu, urusan menikah senang tapi cerai susah.*
*Kini urusan menikah susah dan cerai sangat mudah.*

*-50 tahun yang lalu, kita kenal dengan semua jiran/tetangga.*
*Kini ada yang tidak kenal dengan jiran/tetangga.*

*-50 tahun yang lalu, harus makan banyak lemak kerana kuat bekerja.
Kini takut makan makanan yang berlemak takut kolestrol.*

*-50 tahun yang lalu, rakyat takut dengan kerajaan.*
*Kini kerajaan yang takut dengan rakyat.*

*-50 tahun yang lalu, malam hari semua jendela/tingkap dan pintu rumah cuma di tutup tidak dikunci seblm tidur.*
*Kini siang hari pun jendela/tingkap dan pintu harus ditutup dan dikunci dgn mangga besar.*

*-50 tahun yang lalu, tidak mudah mendapatkan apa yang disukai.*
*Kini asal suka mudah sekali mendapatkannya*.

*-50 tahun yang lalu, orang desa merantau  ke kota.*
*Kini orang kota lari ke desa.*

*-50 tahun yang lalu, hanya anak muda yang menggunakan baju berbunga bunga.*
*Kini orang tua menggunakan baju berbunga bunga.*

*-50 tahun yang lalu, semua orang ingin gemuk supaya terlihat senang hati...
Kini semua orang diet takut gemuk.*

*-50 tahun yang lalu, orang kaya berpura pura miskin.*
*Kini orang miskin berpura pura kaya.*

*-50 tahun yang lalu, meminjam wang ke bank sangat susah..
Kini semua bank menawarkan pinjaman dengan mudah.*

*-50 tahun yang lalu, satu orang berkerja menyara  hidup seluruh ahli keluarga.
Kini semua kerja untuk menyara seorang anak.*

*-50 tahun yang lalu,  orang tua suka mengaji dan baca quran...
kini orang orang tua suka baca wassap dan main talipon.*

*- Macam Orang Tua yang sedang baca entri niii..🤣🤣🤣*


*Wallahu a'lam.*

15 comments:

  1. Dunia semakin canggih akan tetapi Abam Kie. Adab makin menipis di dalam diri generasi sekarang. Takut pun ada huhu

    ReplyDelete
  2. %0 tahun dulu kalau sebut rahsia memang sampai mati tetap rahsia tapi sekarang baru lima langkah dan tersebar semuanya hingga tak terangkat muka..

    ReplyDelete
  3. berbeza sungguh dulu dan sekarang....

    ReplyDelete
  4. alaaaa terasa ammi tau dengan ayat last tu. ammi masih separa tua

    ReplyDelete
  5. Betul tu cikgu, banyak yang dah berubah sekarang ni

    ReplyDelete
  6. Yang paling nampak sekali, nak hubungi orang jauh sekali dengan hujung jari je kan

    ReplyDelete
  7. 50 tahun yang lalu,
    masih ramai pembaca blog ini yang belum lahir

    ReplyDelete
  8. I think this is an enlightening post and it is exceptionally valuable and proficient. Explore photo and video images on Instagram, latest posts and popular posts about Pictame.

    ReplyDelete
  9. saya la yang tak kenal jiran tu. Kerja lain hour, weeekend pulak keluar sana sini tak sempat nak sembang

    ReplyDelete
  10. setiap 50 tahun dulu dan skrg..semuanya betul...
    itulah realiti kehidupan kita skrg ni...
    Bukan kata abam kie je..nieyl sendiri pun sama juga hehehe

    ReplyDelete
  11. hahahhaa..

    dunia sudah berubah

    ReplyDelete
  12. memang lain sangat-sangat dah
    10 tahun akan datang tak tahu lah macam mana pula
    hahaha

    ReplyDelete
  13. betul semua nya ni abam Kie,kalau perubahan ke arah yang baik ok lah kan tapi sebaliknya pula

    ReplyDelete