Wednesday, 12 June 2019

Golongan Pertengahan Dikenakan Cukai Tinggi



Sekarang ni terutama sekali pada bulan Ramadhan harga hampir semua barang dapur meningkat. Bagi Abam Kie yang menjadi guru ijazah ini pun terasa terkesan dengan kenaikan harga barang keperluan harian, apatah lagi golongan B40 yang menetap di pedalaman sana tu.

Oleh itu, biar pun Abam Kie mencuba untuk menjimatkan wang, kerajaan Pakatan Harapan (PH) sedang melaksanakan tiga cukai baru yang rata-ratanya akan mengenai kelas menengah - cukai digital, levi berlepas dan cukai ke atas minuman manis .

Walaupun gula dan cukai digital bukan cukai langsung kepada pengguna, pengeluar minuman ringan dan penyedia perkhidmatan digital asing seperti Netflix, Spotify dan Steam berkemungkinan akan menyalurkan kos tambahan kepada pelanggan mereka. Pakar cukai menjangkakan pengguna menanggung cukai digital 6 peratus yang juga akan mempengaruhi langganan e-book dan pembelian aplikasi.

Apabila PH memperkenalkan levi berlepas dalam Bajet 2019, ia dicadangkan untuk mengenakan bayaran bagi mereka yang meninggalkan Malaysia untuk negara Asean RM20 dan RM40 bagi mereka yang melancong ke negara lain.

Jumlah ini mungkin kecil, tetapi setiap ringgit dikira dalam menghadapi peningkatan kos sara hidup dan gaji yang tidak stabil.

Adalah tidak adil kerajaan mengenakan cukai sebegini kepada kelas menengah sedangkan golongan atasan tidak terjejas pun dengan kutipan cukai yang baru diperkenalkan ini.

20 peratus golongan T20 tidak perlu bimbang tentang langganan Netflix dan Spotify yang lebih mahal atau tentang membayar cukai berlepas apabila mereka pergi bercuti ke Eropah hanya kerana mereka kaya kaya.

Orang miskin biasanya kurang dibebani cukai kerana cukai barangan dan perkhidmatan (GST) telah dihapuskan, manakala beban pembangunan negara jatuh pada kurang daripada 10 peratus penduduk yang membayar cukai pendapatan.

Untuk memastikan semua orang mempunyai kepentingan dalam pembangunan negara, cukai mesti diagihkan dengan cara yang lebih adil dan bukan sekadar membebani kelas menengah.

Orang miskin juga perlu dikenakan cukai, walaupun hanya sedikit, itulah sebabnya GST adalah cukai yang lebih saksama dan telus kerana orang ramai dikenakan cukai berdasarkan tahap penggunaannya- golongan miskin yang mengambil barang-barang yang kurang dan lebih murah dapat dikenakan cukai kurang berbanding dengan orang kaya .

Sebaliknya, golongan T20 mampu untuk membayar lebih banyak cukai. Sekiranya kerajaan terdesak untuk menaikkan pendapatan, mengapa tidak meningkatkan tahap cukai pendapatan bagi mereka yang mendapat lebih daripada RM250,000 setahun? Naikkannya kepada 40 atau 45 peratus daripada kadar 24.5 hingga 28 peratus sekarang.

Sesetengah orang mungkin berhujah bahawa cukai baru boleh diterima kerana perjalanan dan muzik luar negara dan langganan OTT bukan keperluan, jadi orang boleh dengan mudah berhenti jika mereka tidak mahu membayar cukai. Tetapi ini bukan masalah kemampuan; ia adalah isu keadilan.

Orang kaya dapat menjalani kehidupan mereka, sementara orang miskin mendapat pelbagai manfaat - Bantuan Sara Hidup (BSH), pemeriksaan kesihatan percuma di klinik swasta melalui program Peka B40, dan peluang yang lebih baik memasuki universiti awam.

Kelas menengah membayar ribuan ringgit dalam cukai pendapatan setiap tahun, tetapi tidak  mendapat apa-apa dan terus dikenakan cukai di atasnya.

Ya, pada zaman ekonomi meleset sekarang, rakyat harus berjimat-cermat demi kebaikan negara tercinta. Tetapi sukar untuk melakukan ini apabila kita melihat anak-anak pemimpin politik menyeberang di Bentleys atau melepak dengan bintang filem.

Ia juga sukar untuk tidak berasa marah terhadap cukai baru apabila kerajaan membina polisi yang tidak menyenangkan seperti kereta terbang, peraturan tidak munasabah yang boleh membuatkan perkhidmatan e-hailing semakin mahal atau kenaikan harga air walaupun terdapat gangguan bekalan air yang kerap di Lembah Klang.

Bagi semua ucapan PH tentang ekonomi, mereka menghabiskan banyak masa untuk perkara-perkara yang tidak memberi faedah kepada rakyat Malaysia seperti Statuta Rom yang membawa rakyat Malaysia ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) jika mereka melakukan jenayah antarabangsa seperti pembunuhan beramai-ramai atau jenayah perang. Perkara paling buruk yang berlaku di Malaysia ialah rusuhan kaum tahun 1969, dan juga pembunuhan itu tidak dianggap sebagai jenayah perang.

PH perlu memberi tumpuan kepada meningkatkan kehidupan orang ramai. Jika tidak, rakyat mungkin akan membenci kerajaan sekarang dan mungkin bangkit menyahkan kerajaan PH pada PRU yang akan datang. Kita cuma tunggu dan lihat. OK?

16 comments:

  1. Cukai dan Malaysia tiada berpisah hehe

    ReplyDelete
  2. Saya setuju abam kie. Kelas pertengahan macam dianaktirikan. Dah la tak dapat banyak manfaat tetapi perlu membayar cukai yang sama dengan orang kaya

    ReplyDelete
  3. Isu yang sering dibicarakan sepanjang masa adalah politik Cikgu....baik dari golongan mana pun..diusia berapa pun..sedih mendengar rintihan mereka..tidak kurang yang bimbang memikirkan nasib anak cucu mereka yang bakal mereka tinggalkan..kebimbangan itu sentiasa ada dan semakin menebal sebenarnya..

    ReplyDelete
  4. antara perkara yang saya menyampah ialah cukai...

    ReplyDelete
  5. nk bayar hutang negara..hehehe..pening dgn isu x habis2..

    ReplyDelete
  6. Moga perkara ini akan diambil perhatian oleh kerajaan sekarang.

    ReplyDelete
  7. tak leh nak habis isu cukai ni... tak kira siap memerintah tetap sama....

    ReplyDelete
  8. Cukai yang dikutip banyak tapi ntah ke mana perginya sepatutnya disalurkan semula kepada badan-badan kerajaan yang difikirkan perlu cth mcm hospital jadi tak perlulah rakyat bayar bil mahal

    ReplyDelete
  9. rakyat juga yg tertindas.. kesian kita semua kan

    ReplyDelete
  10. Bahang kebencian tu makin terasa...

    ReplyDelete
  11. kerja untuk membayar cukai

    ReplyDelete