Monday, 20 May 2019

6 Tip Untuk Menjadi Pekebun Bandar


Orang Jepun mempunyai konsep yang dipanggil "shinrin-yoku" yang bermaksud "mandi hutan". Mereka melakukan ini dengan menghabiskan masa di hutan atau di mana-mana tempat yang subur untuk mendapatkan manfaat terapeutik seperti kesihatan yang lebih baik, kebahagiaan dan rasa ketenangan.

Sekiranya anda terpaksa bekerja untuk tempoh yang lama di pejabat dan tinggal di metropolitan yang sibuk seperti Lembah Klang, anda pasti akan mengambil kesempatan untuk dikelilingi oleh beberapa tumbuh-tumbuhan. Idealnya, anda mahu melakukan "shinrin-yoku" sendiri dan melarikan diri dari hutan konkrit, tetapi ini sukar untuk direalisasikan.

Oleh itu, tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di dalam ruang peribadi anda sendiri boleh menjadi terapeutik juga. Jangan risau jika anda tinggal di ruang terhad seperti apartment. Apa yang anda perlukan adalah kreativiti dengan ruang dan sumber anda. Sementara itu, anda juga boleh menjimatkan wang pada bil runcit anda jika anda memutuskan untuk menanam sayuran, herba dan buah-buahan anda sendiri!

Oleh itu, bagi anda yang baru saja memulakan (atau merancang menjadi) tukang kebun bandar, berikut adalah 6 petua mudah yang boleh anda ikuti:


1. Menanam Pokok Di Dalam Bekas


Mempunyai laman rumah tidak semestinya bermakna anda mempunyai ruang yang cukup untuk berkebun. Walaupun mempunyai ruang, menanam pokok di dalam bekas memberikan kebebasan untuk bereksperimen dengan fleksibiliti. Anda boleh meletakkan tumbuh-tumbuhan di atas kekaki, memasangnya di atas tingkap, menggantungnya dari beranda atau memaparkannya di geladak atau teres anda. Sepasang bekas yang sepadan di kedua sisi jalan depan boleh berfungsi sebagai hiasan selamat datang.

Anda boleh menggunakan periuk, balang, terarium kaca dan palet untuk menanam tumbuhan anda. Sebenarnya, jika anda mahu pilihan kos rendah, anda juga boleh menggunakan baldi besar atau bekas penyumbat yang tidak digunakan lagi, mainan lama dan tin cat.

2. Terdapat jiwa di dalam tanah


Tanah adalah kunci taman yang berkembang maju dan memilih jenis yang tepat adalah penting. Ini kerana ia menyediakan nutrien, mineral, mikroorganisma dan sokongan alam sekitar yang diperlukan oleh tumbuhan anda.

Walaupun yang mengandungi racun perosak menawarkan hasil yang baik, lebih baik anda memilih tanah organik. Sebenarnya, sesetengah campuran sintetik akan membanjiri kebun anda dengan nitrogen. Apabila ini berlaku, ia akan menarik lebih banyak serangga perosak ke kebun anda. Ini akan mengurangkan pengeluaran buah dan sayuran.


3. Pilih tumbuhan anda dengan bijak


Sama ada anda ingin menanam sayuran, bunga atau herba, terdapat beberapa jenis yang lebih mudah untuk hidup subur di kawasan bandar berbanding yang lain. Untuk cuaca di Malaysia, berikut adalah beberapa tanaman yang sering ditanam:

• Kangkung
• Cili merah
• Tomato
• Bayam
• Sawi
• Pegaga
• Serai

Anda boleh membeli sepeket biji benih di kedai taman tempatan anda pada harga kurang daripada RM2. Di Lazada anda boleh membeli biji benih sayuran, herba dan pokok buah serendah RM4.90.

4. Memilih kawalan perosak yang betul


Apabila ia berkaitan dengan kawalan perosak, memilih kaedah yang tidak beracun, organik dan semulajadi adalah lebih mampan dan sihat kerana racun perosak berasaskan kimia amat berbahaya kepada alam sekitar, orang-ramai dan haiwan peliharaan.


5. Air dan longkang dengan cara yang betul!


Apabila menyiram tumbuh-tumbuhan anda, pastikan air siraman itu meresap ke seluruh bekas tetapi perlu berhati-hati agar tidak membanjiri bekas itu. Membiarkan tumbuhan terbenam di dalam air akan mengakibatkan kereputan akar. Selain itu, tuangkan air tambahan yang mengisi piring di bawah bekas. Anda tidak mahu rumah anda menjadi tempat pembiakan nyamuk.

Apa jua jenis bekas yang anda pilih untuk tanaman anda, lubang saliran yang betul adalah penting. Pastikan mereka cukup besar untuk membenarkan air masuk keluar.

6. Inilah silap mata ajaib - gunakan kristal


Kebimbangan umum bagi tukang kebun bandar adalah bagaimana untuk menjaga tumbuh-tumbuhan apabila mereka tiada di rumah untuk tempoh yang lama. Ini sangat membimbangkan pekebun yang kerap pergi melancong. Penyelesaiannya ialah menggunakan kristal yang melepaskan air yang menyerap dan secara beransur melepaskan air.

Biasanya terdapat dalam pelbagai warna di Lazada, kristal ini menyerap beberapa ratus kali beratnya di dalam air dan menjadi takungan air. Mereka dengan perlahan-lahan melepaskan air ke tumbuhan anda apabila diperlukan ... Dan mereka kelihatan cantik juga!



Sumber: ASHRAF WAHAB

15 comments:

  1. Paling penting ada minatkan Cikgu.Kalau minat ruang kecul pun boleh jadi..kawasan terhad pun boleh bercucuk tanam..lazimnya hidropinik menjadi pilihan.

    ReplyDelete
  2. bestnya bercucuk tanam..minat ada..tapi masanya tak ada..hihi.

    ReplyDelete
  3. WAH ADA KRISTAL UTK BEKALAN AIR KPD POKOK KALAU TRPKSA TINGGALKAN AGAK LAMA YA BOLEH DICUBA NI

    ReplyDelete
  4. sejak duduk tengah bandar ni dah jarang boleh berkebun. nahhh xde peluang langsung. sobs btw happy birthday abam kie

    ReplyDelete
  5. sikit ms dulu hidrophonik sgt mendpt sambutan...kalaulah kaedah tu kekal digunakan smpi skrg

    ReplyDelete
  6. kita pulak memang terpaksa tanam tumbuhan dalam pasu kat rumah sewa ni, sebab takde tanah di kawasan laman rumah..alhamdulillah, ada pokok yang menjadi, ada yang tak nak hidup langsung..hahaha

    ReplyDelete
  7. woww pasal kristal tu first time dengar. terima kasih share abam kie! orang suka menanam dan berkebun, suka sangat lah info tips ni. :D

    ReplyDelete
  8. macam rabia dan keluarga rabia suka berkebun dekat halaman belakang rumah

    ReplyDelete
  9. comey sangat kalu btol btol istiqamah. mslhnya malas nk jaga. huhu

    ReplyDelete
  10. Thanks for the nice sharing Abam Kie. Sarie duduk di apartment yang ada balkoni comel. Dah beberapa kali cuba tanam pokok tapi 80% nya mati huhuhuhuhu. Kena cuba lagi ni

    ReplyDelete
  11. Hihi...tanam pokok pandan pun boleh mati...pdhal senang je nak hidup patutnya

    ReplyDelete
  12. Seronok dan selamat tanm sendiri...boleh petik bila2 masa

    ReplyDelete