Wednesday, 6 February 2019

INFO RINGKAS SKIM PENCEN SEKTOR AWAM


Assalamualaikum. Abam Kie baru je bekerja di dalam sektor awam selama 21 tahun 6 bulan tetapi dah merancang hari persaraan kelak. Bukannya apa. Terasa beban kerja yang menghimpit sebagai guru sekolah pada zaman kini. Niat asal tu nak pencen pada usia 60 tahun. Tapi tengoklah macamana. Kalau sihat walafiat In Shaa Allah akan cuba capai angka itu. Jika tidak baik pencen awal sebaik sahaja cukup 30 tahun perkhidmatan.

Di bawah ini Abam Kie kongsikan soal-jawab mengenai skim pencen sektor awam. Semoga ianya memberikan manfaat kepada kita semua.
 
1. Adakah pencen boleh difaraidkan / diwasiatkan?

Tidak – pencen tidak boleh diwasiatkan atau difaraidkan kerana ia bukan harta pusaka.
(Punca kuasa – Seksyen 19, Akta Pencen 1980 (Akta 227) dan Muzakarah JawatanKuasa Fatwa Kali ke-21 (12 September 1988))

2. Adakah faedah persaraan boleh dicukaikan?

Ganjaran – tidak dicukaikan
GCR – tidak dicukaikan
Pencen – Diterima mulai usia 55 tahun tidak dicukaikan, sebelum umur 55 tahun boleh dicukaikan
(Punca Kuasa – Seksyen 127, Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53) dan Jadual 6 Akta 53)

3. Apa yang boleh dipotong dari faedah persaraan?

Hutang-hutang kerajaan, tuntutan nafkah atas perintah mahkamah dan potongan insolvensi bagi kes kebangkrapan.
(Punca kuasa – seksyen 19, Akta Pencen 1980 (Akta 227))

4. Pesara atau penerima pencen dipenjarakan, adakah pencen dihentikan?

Ya – penerima pencen tidak layak menerima pencen sehinggalah mendapat pengampunan. Walau bagaimanapun, Elaun Tanggungan boleh dipertimbangkan kepada tanggungan yang layak.
(Punca kuasa – Seksyen 21 Akta Pencen 1980 (Akta 227))

5. Ada bezakah antara pesara Persekutuan dengan pesara Badan Berkanun / Kuasa Tempatan?

Ya – Terdapat beza di antara pesara Persekutuan dengan pesara Badan Berkanun / Kuasa Tempatan. Ia termasuklah tanggungan GCR dan faedah perbuatan (faedah GCR dan perubatan bagi Badan Berkanun / Kuasa Tempatan ditanggung oleh Badan Berkanun / Kuasa Tempatan itu sendiri)

6. Pesara berkahwin dalam persaraan, adakah pasangan layak terima pencen terbitan?

Ya – tetapi hanya setakat baki tempoh 20 tahun dari tarikh persaraan pesara sahaja. Setelah tamat tempoh 20 tahun dari tarikh persaraan pesara, pasangan dikahwini dalam persaaan termasuklah anak hasil perkahwinan tersebut hilang kelayakan menerima pencen terbitan.
(Punca Kuasa – Seksyen 15 , Akta Pencen 1980 (Akta 227))

7. Adakah anak layak terima pencen terbitan?

Ya – bagi anak di bawah 21 tahun ketika kematian pesara, layak terima sehingga 21 tahun dan boleh dilanjutkan sekiranya melanjutkan pengajian sehingga menuju ke arah ijazah pertama. Anak yang sudah mencapai 21 tahun semasa kematian pegawai/pesara tidak layak, kecuali anak cacat [OKU otak, anggota atau mental (teruk)]
(Punca kuasa – Seksyen 16, Akta Pencen 1980 (Akta 227))

8. Jika suami iaitu pesara, meninggal dunia, isterinya akan menerima pencen terbitan. Bagaimana jika kemudian isterinya itu berkahwin dengan suami baharu, adakah pencen terbitannya masih terus diberikan?

Ya, pencen terbitan dibayar kepada pasangan sepanjang hayat pasangan (balu/duda) dengan syarat, perkahwinan mereka dahulu berlaku semasa pegawai masih sedang berkhidmat. Walau bagaimanapun, pasangan pesara itu sudah tidak layak lagi menikmati kemudahan perubatan atas kapasiti pasangan pesara, kecuali suami baharunya itu juga merupakan pegawai awam atau pesara.

9. Adakah benar terdapat anggota/pesara yang menerima pencen penuh iaitu kadar pencennya sama seperti gajinya yang terakhir sebelum bersara?

Tidak benar sama sekali. Semua anggota berpencen hanya layak menerima pencen maksimum sebanyak 60% daripada gaji akhirnya sahaja. 

10. Dengan cerita tiada lagi kenaikan pencen selepas PRU14, betul kah?

Tidak mungkin berlaku. Kenaikan pencen sebanyak sebanyak 2% telah diperkenalkan sejak tahun 2013 dan masih diteruskan pada tahun 2019 dan tahun-tahun mendatang. 

Untuk pertanyaan lanjut juga, boleh hubungi 03-8887 8777 atau emailkan kepada mypesara@kwap.gov.my

Sekian, salam hormat.

12 comments:

  1. Alhamdulillah.Jelas.
    Terima kasih Cikgu perkongsian maklumat.

    ReplyDelete
  2. Utung jadi PA
    Tamat berkhidmat dapat pencen.

    ReplyDelete
  3. TKSH CIKGU PERKONGSIAN BERMANFAAT

    ReplyDelete
  4. Syukur bila ada pencen ni kan abe kie

    ReplyDelete
  5. aritu sy bc, ramai pesara habiskan duit pencen dlm tempoh 3 thn... syg betul... kalu gn utk yg berfaedah tak apa jg...

    ReplyDelete
  6. Lama dah berkhidmat tu, semoga terus semangat untuk mendidik anak bangsa..

    ReplyDelete
  7. nampaknya saya perlu bekerja sehingga ke hujung nyawa kerana tiada wang pencen..

    harap dengan KWSP berapa la sangat hahahaha

    ReplyDelete
  8. Wahhh gud info lah Abam Kie.. boleh kata setiap tahun isu ni mesti berbangkit

    ReplyDelete
  9. Yang penting sekali dalam skim pencen ni adalah kemudahan kesihatan.

    ReplyDelete
  10. Terima kasih abam kie kerana berkongsi maklumat penting ni. Sarie pun ada rasa macam Abam Kie juga. Dok berkira-kira nak bersara awal tapi tuh la disebabkan hutang masih bertingkek-tingkek, kena la buat kiraan betul-betul supaya Sarie tak terpleot di kemudian hari

    ReplyDelete
  11. hi hi hi teliti aida baca satu persatu tau.
    tapi sampai no 10, aida tergelak :)
    hmmmmm takkan naik lah. turun tu mungkin.
    opps! ha ha ha ha ha...

    ReplyDelete