Selepas satu tahun bekerja keras, sudah tiba masanya untuk anda pergi bercuti ke suatu destinasi pilihan anda. Walaupun anda teruja dengan perjalanan akhir tahun anda, anda mungkin juga bimbang tentang kenaikan harga musim percutian waktu puncak. Bolehkah anda menyewa bilik hotel? Adakah tiket penerbangan lebih mahal daripada konsert Ed Sheeran? Bagaimana jika anda akhirnya pokai apabila anda kembali ke rumah?

Jangan biarkan semua itu menghalang anda daripada mengambil sedikit masa untuk melancong. Berikut adalah beberapa petua perjalanan yang dapat membantu anda merancang percutian akhir tahun tanpa memecahkan akaun bank anda:

Mula dari sekarang!

Anda telah membuat perancangan percutian cukup lama, jadi setiap minit adalah berharga. Tentukan ke mana anda hendak pergi, siapa yang akan pergi bersama anda, bagaimana anda hendak pergi, dan apa yang anda mahu lakukan. Dari sini, lebih mudah untuk melihat jadual perjalanan anda dan mengenalpasti bidang yang boleh membantu anda mengurangkan atau menjimatkan kos.

Perancangan awal memberi anda masa untuk membeli-belah untuk tawaran yang lebih baik dari segi tiket penerbangan dan penginapan. Selalunya syarikat penerbangan sering memberikan diskaun sekiranya anda membuat tempahan beberapa bulan lebih awal dari masa perjalanan sebenar.

Bercuti di dalam negara

Sekiranya anda inginkan percutian pantai, janganlah segera pergi ke destinasi terkenal seperti Phuket, Krabi, Bali atau Boracay. Sebaliknya, pertimbangkan pulau-pulau tempatan seperti Perhentian, Redang, Langkawi atau Pangkor. Ia lebih murah untuk perjalanan di dalam negara dan lebih mudah untuk menyelaras dengan kawan-kawan anda (terutama jika mereka tidak mempunyai pasport).

Tidak suka berhimpit-himpit di tempat yang dikunjungi ramai orang? Jom melancong ke beberapa pulau 'rahsia' seperti Tenggol, Rawa, Kapas, Sibu dan sebagainya. Jika ada apa-apa yang menarik, anda akan mempunyai percutian unik untuk dikongsi di Instagram.

Pilih negara yang tidak merayakan Krismas

Jika anda bertegas untuk keluar dari Malaysia sempena percutian anda, pertimbangkan sebuah negara yang tidak meraikan Krismas seperti Thailand dan India. Kebanyakan negara yang menyambut Krismas seperti Filipina, USA dan Britain akan menaikkan harga barang dan perkhidmatan sepanjang bulan Disember kerana pada masa ini ramai pelancong yang akan berkunjung ke negara mereka.

Jika anda benar-benar ingin pergi bercuti sekitar masa ini (kerana cuti sekolah), pertimbangkan melawat negara-negara seperti Kemboja, Laos, Thailand, atau Vietnam. Mereka tidak menaikkan harga untuk Krisma. Lagipun negara-negara berkenaan juga lebih dekat dengan Malaysia!

Mengembara dalam kumpulan

Mengembara dalam kumpulan membuat segala-galanya lebih murah kerana anda berkongsi kos dengan rakan atau keluarga anda; sama ada anda menempah bilik hotel, mendapatkan AirBnB atau menyewa kereta. Anda juga boleh membawa rakan yang biasa dengan destinasi anda. Mereka boleh membantu merancang perjalanan, jadi anda tidak perlu membelanjakan wang untuk menyewa pemandu pelancong.

Pakej perjalanan juga kadang-kadang menawarkan diskaun kumpulan. Oleh itu, simpan wang dan bawa rakan-rakan anda bersama untuk berkongsi keseronokan.

Bawa beg yang ringan

Abam Kie tahu ia menggoda untuk membawa seluruh almari pakaian anda bersama anda ketika melakukan perjalanan, tetapi itu mungkin akan menelan perbelanjaan  beberapa ratus dolar lagi. Elakkan memaksimumkan elaun bagasi anda dengan membawa sedikit pakaian sahaja bagi memastikan bahawa anda telah memperuntukkan beberapa ruang dalam beg untuk barang-barang yang anda akan beli nanti. Dengan cara ini, anda boleh mengelakkan membayar tambahan untuk yuran bagasi dalam perjalanan pulang.

Pertimbangkan untuk memakai pakaian berulang-kali atau membasuh pakaian bila tiba ke destinasi anda. Ia akan membantu mengurangkan jumlah item dalam bagasi anda dan meninggalkan ruang kosong bagi cenderahati untuk kaum keluarga dan kawan-kawan nanti. 

Membawa beg pakaian ringan juga terpakai untuk perjalanan darat juga, kerana semua berat tambahan meningkatkan penggunaan bahan api. Pastikan anda tidak melupakan sesuatu yang penting apabila hanya membawa perkara-perkara yang perlu dibawa sahaja.

Jangan melancong pada hujung minggu

Elakkan memulakan perjalanan atau kembali ke rumah pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad sekiranya boleh. Tiket penerbangan adalah yang paling murah semasa pertengahan minggu, jadi sebaiknya merancang perjalanan anda sekitar Isnin dan Khamis. Orang juga cenderung untuk pulang ke kampung halaman mereka pada hujung minggu. Jika anda melancong dengan menaiki kereta juga maka elakkan perjalanan pada hujung minggu bagi mengelakkan kesesakan jalanraya terutama di bandar-bandar besar.

Tetapi sekali lagi, ini mungkin memerlukan anda menggunakan lebih banyak cuti tahunan; jadi anda perlu berfikir dengan teliti setakat mampu.

Gunakan laman perbandingan perjalanan

Laman web seperti Skyscanner dan Google Flights sangat berguna apabila mencari penerbangan termurah. Hanya masukkan tarikh dan lokasi pilihan anda, dan tapak ini akan melakukan semua kerja untuk anda. Mereka secara literal mencari melalui beratus-ratus syarikat penerbangan untuk mencari penerbangan dengan paling berpatutan; melakukan semua kerja keras untuk anda.

Malah, jika anda fleksibel mengenai rancangan anda, anda boleh mencari 'Kuala Lumpur' ke 'Everywhere', dan Skyscanner akan menyenaraikan yang termurah kepada pilihan yang paling mahal untuk anda - menjadikannya lebih mudah bagi anda untuk memutuskan destinasi yang sesuai dengan anggaran anda.

Penerbangan Google Flights membolehkan anda melanggani makluman - memberitahu anda bila penerbangan yang anda inginkan sesuai dengan bajet anda. Jadi anda hanya perlu merancang sekitar tarikh yang diberikan.

Memilih jadual perjalanan percuma

Tahukah anda bahawa ramai orang telah mengembara apabila mereka kekurangan wang tunai atau hampir pokai? Terima kasih kepada mereka, anda boleh mendapatkan banyak panduan dalam talian mengenai perkara percuma yang boleh anda lakukan di hampir setiap negara di dunia. Sama ada anda melancong di Malaysia, menuju ke seberang tambak di Singapura, atau menyeberangi benua ke Paris atau Amsterdam, terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan secara percuma. Malah, beberapa tarikan dan aktiviti percuma boleh menjadi lebih seronok daripada yangberbayar. Banyak muzium dan galeri menawarkan kemasukan percuma. Anda juga boleh memilih untuk berjalan kaki, menemui budaya tempatan dan mengagumi pemasangan seni dan sebagainya. Dengan cara ini, anda hanya membayar untuk penerbangan, penginapan dan makanan anda.

Google Trips juga merupakan aplikasi perjalanan berguna yang termasuk peta luar talian untuk navigasi dan maklumat tambahan mengenai destinasi percutian anda. Ia juga memberi anda cadangan tentang ke mana dan apa yang harus dilakukan, dan ia melakukan semua ini tanpa sambungan internet.

Sekarang anda dilengkapi dengan tips perjalanan yang berguna ini, teruskan untuk merancang perjalanan akhir tahun tanpa mengurangkan akaun bank anda! Selamat melancong!