Wednesday, 19 September 2018

Cabaran bekerja dari rumah dan cara mengatasinya



Adakah kawan-kawan merasa sudah bersedia untuk bekerja dari rumah? Pada zaman siber dan sjadual kerja yang lebih fleksibel sekarang, semakin ramai orang mula bekerja di rumah kerana pelbagai faktor seperti menjimatkan masa dan kos petrol dan kesukaran mencari pengasuh kepada anak-anak yang masih kecil.

Jadi kawan2 fikir sudah mula boleh bekerja dari rumah?

Berikut adalah 5 cabaran bekerja dari rumah dan bagaimanakawan-kawan boleh mengatasinya.

Tapi ingat! Jika kawan2 menganggap alasan tidak perlu berulang-alik untuk ke tempat kerja sebagai sebab utama untuk bekerja dari rumah, tanggapan ini salah kerana bukan semua orang sesuai membuat kerja dari rumah.

Walaupun bekerja dari rumah mempunyai banyak kelebihan, sama ada sebagai pekerja bebas atau pekerja terpencil, ia juga datang dengan cabaran hebat yang perlu dihadapi.

1. Bilakah waktu bekerja tamat dan waktu peribadi bermula?


Jika bekerja di pejabat, Abam Kie percaya kawan-kawan mungkin tidak sabar-sabar untuk balik ke rumah menjelang jam 5 petang kerana mahu menikmati makan malam bersama keluarga atau melakukan kerja2 rumah yang bertimbun.

Walau bagaimanapun, jika kita tinggal dan bekerja di tempat yang sama, adalah sukar untuk membezakan masa bekerja dan masa santai bersama keluarga sehinggakan kita terlalu asyik bekerja. 
 
Kita boleh mengatasinya dengan menetapkan jadual yang jelas bila kita perlu berhenti bekerja setiap hari.

Sebagai contoh, jika kita lebih suka bekerja pada waktu malam, lakukan aktiviti2 peribadi pada waktu siang. Mudah kan?

Selain daripada itu, sila jadualkan juga aktiviti bukan kerja, seperti senaman pada setiap hari supaya kita perlu patuh untuk berhenti bekerja pada masa2 tertentu.

Tidak kira lokasi kita, kita perlu mengasah kemahiran kerja dan menjalin pakatan untuk menjaga pekerjaan kita, sama ada kita bekerja di pejabat atau tidak.
 
2. Kita akan selalu terganggu



Jika bekerja di rumah, kita akan mudah terganggu dengan beberapa perkara seperti katil, TV, peti sejuk, telefon bimbit dan juga haiwan kesayangan kita!

Kadangkala kelihatan seperti alam semesta bersekongkol terhadap kita, terutamanya apabila kita mengejar tarikh tamat atau 'deadline' yang semakin hampir.

Cara mengatasinya dengan menetapkan satu bilik sebagai pejabat di rumah kita. Apabila tiba masanya untuk bekerja, tutup pintu untuk meminimumkan gangguan.

Jika kita tidak mempunyai ruang lain, sediakan ruang kerja di meja makan dan pastikan ia tidak bersepah.

Gunakan meja dan kerusi dan jangan bekerja dari katil kita.

Paling penting, kita mungkin perlu belajar bagaimana untuk berehat.

3. Kita kurang berdisiplin dan selalu gagal menepati tarikh akhir (deadline)


Bekerja dari rumah memerlukan tahap disiplin yang tinggi kerana tidak ada penyelia yang duduk di pejabat yang sama bagi memastikan mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Jika kita tidak berhati-hati, mungkin kita gagal memenuhi tarikh akhir kerja.

Ia boleh diatasi dengan mematuhi jadual yang telah ditetapkan dengan sebaik mungkin.

Sekiranya kita terganggu dan tidak dapat bekerja, istirahat sejenak dan lakukan sesuatu yang berguna, seperti menyediakan makan tengah hari atau memasukkan kain kotor ke dalam mesin basuh.

Kadang-kadang istirahat pendek adalah yang kita perlukan untuk menetapkan semula dan masuk ke zon kerja sekali lagi.

4. Kita mungkin bekerja lebih lama daripada waktu bekerja di pejabat



Waktu kerja di pejabat ada jadual yang ditetapkan seperti waktu makan tengahari dan waktu petang.

Rakan kerja kita juga akan datang untuk berbual yang memberikan sedikit ruang untuk bernafas.

Apabila kita bekerja dari rumah, kita tidak akan mendapat rehat semulajadi ini dan kita mungkin akan bekerja sepanjang hari.

Cara mengatasinya dengan menetapkan penggera untuk memaksa kita berehat.

Selain daripada merehatkan mata beberapa kali setiap jam, kita juga perlu menjadualkan waktu singkat setiap 2-3 jam untuk mengambil minuman atau snek yang sihat dari dapur.

5. Kita kehilangan kawan untuk bersosial


Kita mungkin tidak menyukai semua rakan sekerja tetapi mungkin terdapat beberapa orang di pejabat yang kita selesa untuk menghabiskan masa bersama mereka.

Apabila kita bekerja dari rumah, kita kehilangan rangkaian sosial kerana kita bersendirian hampir sepanjang hari.

Kita tidak akan dapat bercakap mengenai perlawanan bola sepak malam tadi kecuali dengan menelefon rakan.

Cara mengatasinya dengan mengambil masa rehatuntuk bersosial setiap kali. Tak perlu lama, 2 ke 3 jam dah cukup.

Kita boleh pergi ke kedai runcit, keluar minum kopi dengan kawan, bersiar-siar atau menjadualkan mesyuarat dengan pelanggan.

Dengan memiliki masa untuk berinteraksi dengan orang lain akan membantu kita meredakan kesunyian bila bersendirian.

8 comments:

  1. kalau hati tak kental mmg payah nk berjaya dgn cara bekerja mcm ni kan....

    ReplyDelete
  2. wah berguna tips ni lebih-lebih lagi saya tengah cari bisnes yang boleh buat dari rumah sahaja =)

    ReplyDelete
  3. cik ash surirumah dari 4 tahun kena kuatkan semangat hahaha.. terima kasih abam kie tips ni

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian. baru nak masuk alam pekerjaan ni.

    ReplyDelete
  5. kalau kerja dari rumah or freelance pun kna ada disiplin masa. kena tetapkan masa jugak dan management yang bagus. dimana2 pun ada cabaran =)

    ReplyDelete
  6. hmm. macam nk sokong semua apa yang diperkatakan tu abam kie. tapi mek percaya mereka yang bekerja dirumah memang kental orangnya. mek try dah weekend jadi blogger. nak meraung rasanya.

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas perkongsian ini abam kie.good information.

    ReplyDelete
  8. pasni kena buat jadual!!tenkiu sharing abam kie!!

    ReplyDelete