Di sekolah Abam Kie, ada seorang guru yang bernama Cikgu Zaini. Umur dia dah masuk 58 tahun tapi dia masih bersemangat mengajar. Malangnya dia mengidap penyakit gout sejak akhir-akhir ini. Berat badan Cikgu Zaini melebihi 110kg. Kadang-kadang kesian juga bila melihat dia mendaki anak tangga ke tingkat 4. Ada masanya dia terpaksa ambil MC buat beberapa hari kerana dia tidak boleh berjalan. Mujurlah isterinya boleh memandu dan menghantarnya ke sekolah.

Lalu pada suatu hari Abam Kie memperkenalkan satu produk bernama GuotXcid keluaran Gemini Beauty Resources (M) Sdn Bhd kepada rakan baik Abam Kie tersebut. GuotXcid ini didatangkan dalam bekas plastik berisi 700 gram. Abam Kie yakin produk ini dapat merawat penyakit gout dan asid urik yang dialami oleh kawan Abam Kie itu jika diambil secara berterusan dalam masa 30 hari. 

Buat pengetahuan kawan-kawan, GuotXcid  adalah formula terbaik dari gabungan Buah Delima, Anggur Merah, Epal Hijau, Lemon, Nenas, Guar gum, Ekstrak Pandan dan Asid Sitrik. 

GUOTXCID ini ada banyak kelebihannya. Antaranya ialah:

1. Menghilangkan rasa sakit dan berdenyut.
2. Meredakan bengkak.
3. Mengelakkan perbentukan asid uric.
4. Membaiki penapis buah pinggang.
5. Melancarkan perkumuhan.
6. Perbanyakkan urine.
7. Membaiki saluran darah.
8. Mengurangkan keletihan.
9. Mencuci darah dari toksid yang merbahaya.
10. Merawat atritis.


CARA PENGAMBILAN:

​Campur 1 skop (20 grams) ke dalam 200ml/250ml air suam, kacau atau goncang sehingga larut dan minum serta-merta selepas penyediaan. Minum air yang mencukupi sepanjang hari untuk kesan yang terbaik. (Amalkan selepas sahaja sarapan pagi)

TIPS KEPADA PENGHIDAP GOUT:


Abam Kie ingin juga memberikan sedikit tips kepada peghidap gout seperti kawan Abam Kie bernama Cikgu Zaini tadi. Mula-mula dia perlu mengurangkan atau hentikan pengambilan gula putih termasuklah susu pekat manis dalam minuman seharian. Kedua, pesakit gout perlu mengurangkan makan nasi putih atau ubah kepada beras perang (brown rice). Ketiga, dia perlu bersenam 2 hingga 3 kali seminggu. Dia tak perlu jogging dan berlari untuk kekal sihat, cukup sekadar berjalan kaki pun dah OK sebagai senaman harian.

Keempat, dia perlu elakkan makanan berkarbohidrat proses seperti roti dan biskut, makanan segera dan juga junk food. Akhir sekali dia perlu kurangkan makan daging dan lebihkan pengambilan sayuran.

Cikgu Zaini (kanan) kini mengamalkan gaya hidup sihat dengan selalu bersenam dengan rakan-rakan sekolah

Bila dah kena penyakit gout ini banyaklah makanan yang Cikgu Zaini tidak boleh dimakan. Jom abam kie kongsikan makanan tersebut.

​1. Makanan laut dan daging
Kurangkan pengambilan makanan laut dan daging, terutamanya ketika tengah sakit. Makanan ini kaya dengan purine yang akan diuraikan menjadi asid urik. Cukuplah sekadar pengambilan 4-6 auns sehari.

2. Ikan Herring
Ada beberapa jenis makanan laut yang boleh dimakan sekali sekala, tapi ada yang perlu dielakkan terus seperti ikan herring, tuna dan juga ikan bilis, memang perlu dielakkan.

3. Minuman beralkohol
Pengambilan minuman keras bagi pesakit gout adalah satu pilihan yang kurang bijak (dalam Islam pun tak boleh ambil minuman ini).  Ia bukan sahaja meningkatkan tahap asid urik badan anda tapi ia juga memberi beban kepada sistem tubuh untuk membersihkannya.

4. Daging merah 
Kandungan purine dalam setiap jenis daging adalah tidak sama. Daging putih dikatakan lebih rendah kandungan purinenya berbanding daging merah.

5. Ayam belanda 
Daging ayam belanda dan angsa adalah lebih tinggi kandungan purine berbanding daging lain. Jadi cuba elakkannya.

6. Minuman manis 
Pengambilan minuman manis ini bukan sahaja menambahkan berat badan anda, ia juga akan menggalakkan badan untuk menghasilkan lebih banyak asid urik

7. Asparagus 
Walaupun asparagus ni sayur yang sangat tinggi khasiatnya, namun ia tergolong diantara sayuran yang tinggi kandungan purinenya termasuklah kubis bunga, bayam dan cendawan.

8. Hati
Organ dalaman seperti hati, buah pinggang dan hati wajib dielakkan bagi pesakit gout ni.

Setiap pagi selepas sarapan, Abam Kie pasti meminum segelas GuotXcid sebagai langkah pencegahan daripada menghidap penyakit gout

Sebelum terlupa, Abam Kie nak ingatkan sekiranya kawan-kawan sedang hamil, menyusu atau sedang mengambil ubat, sila rujuk kepada doktor atau penasihat perubatan sebelum mengambil sebarang makanan tambahan. Perlu diingatkan juga terutama kepada pesakit gout agar sentiasa menjaga pemakanan dan bersenam. Jika terus beristiqamah dalam mengambil GuotXcid ini, In Shaa Allah, kesannya akan dapat dilihat selepas 30 hari. Hebatkan? Jadi kawan-kawan patut mencubanya sekarang juga!

Info lanjut BioXcellent GuotXcid boleh dilayari di www.bioxcellent.com/guot-xcid.

BioXcellent - 100% Botanical Safe
Facebook: bioxcellentherbs

Kalau nak mudah, boleh je PM pegawai pemasaran Bioxcellent di 
http://www.wasap.my/60163163069