Wednesday, 2 August 2017

15 Kesalahan Trafik Yang Paling Mahal di Malaysia


Di Malaysia, kita agak biasa dan sama-sama kecewa dengan bencana trafik yang disebabkan oleh keadaan jalan raya yang buruk dan pemandu yang melulu. Oleh itu, saman dan sekatan jalan oleh pihak berkuasa termasuk pegawai JPJ dan pegawai trafik polis direka untuk meminimumkan kesalahan trafik dan membantu mewujudkan persekitaran yang lebih selamat bagi kita semua.

Walau bagaimanapun, adalah benar untuk mengatakan bahawa ramai rakyat Malaysia masih tidak mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh undang-undang walaupun saman yang dikenakan terlalu tinggi ditambah pula dengan sistem demerit! Sebagai contoh, dalam tempoh enam bulan pertama tahun 2017, jumlah kematian penunggang motosikal kerana melanggar lampu merah adalah 301 kematian manakala 299 yang lain mengalami kecederaan akibat kecuaian mereka sendiri.

Dari perspektif kewangan, anda boleh mengelakkan daripada membayar denda besar jika anda pernah ditangkap oleh pegawai polis atau trafik. Berikut adalah 15 kesalahan trafik yang paling mahal (pada RM300) bakal dikenakan kepada rakyat Malaysia yang disabitkan kesalahan oleh mahkamah.

1. Memandu, meletak kereta atau menunda kereta anda di lorong kecemasan

Walau apa pun alasan anda, lorong kecemasan adalah untuk kegunaan kecemasan sahaja kepada ambulans, pegawai polis dan pihak-pihak yang diberi kuasa untuk mengendalikan kes-kes kecemasan yang mungkin melibatkan hidup atau mati.

Kesalahan lalu lintas ini biasanya berlaku di lebuh raya, terutamanya semasa waktu puncak atau musim percutian. Sekiranya anda tidak mahu membayar denda besar dan ingin mengelakkan diri daripada menanggung rasa malu di media sosial, pastikan anda sentiasa menggunakan lorong kecemasan.

2. Memotong kenderaan lain dengan cara yang berbahaya (atau dari sebelah kiri)

Jika anda tertangkap oleh pihak berkuasa kerana memotong kenderaan lain dari sebelah kiri, tidak menggunakan lampu isyarat atau memotong kenderaan dengan cara yang berbahaya yang boleh mendatangkan mudarat kepada orang lain di jalan raya maka denda maksima RM300 ini akan dikenakan!

3. Gagal mematuhi lampu isyarat

Ini ialah satu kesalahan lalulintas yang paling kerap menyebabkan angka kematian yang tinggi di atas jalan raya. Kebanyakan pemandu cenderung untuk mempercepatkan kenderaan mereka apabila warna lampu bertukar kepada kuning dengan harapan mereka sempat melepasi lampu isyarat berkenaan. Ini amat merbahaya kerana kesilapan dalam mengagak boleh menyebabkan kerosakan teruk kepada kedua-dua pemandu dan pejalan kaki. Hijau bermakna pergi, kuning bermakna melambatkan (tidak mempercepatkan) dan merah bermakna berhenti.

4. Kegagalan mematuhi arahan pegawai JPJ

Apabila anda dihentikan oleh pegawai-pegawai JPJ dalam sekatan jalan raya, pastikan anda menurut perintah dan bertenang walaupun anda dihentikan kerana melakukan kesalahan lalu lintas. Jika anda gagal mematuhi arahan ini, mereka boleh mengenakan kesalahan lalu lintas yang lain kerana tidak mematuhi arahan mereka.

5. Menghalang kereta daripada memotong

Pernah ke anda berjumpa pemandu yang menghalang anda daripada memintas kenderaan mereka? Bila kita nak potong kereta dia masa tu la dia tekan pedal minyak kuat2! Mereka boleh dikenakan denda sehingga RM300 atau lebih jika mereka ditangkap oleh pihak berkuasa kerana berbuat demikian.

6. Memandu melebihi had laju yang ditetapkan

Satu lagi kesalahan lalu lintas yang biasa dilakukan oleh ramai rakyat Malaysia ialah mengabaikan atau tidak menyedari had laju maksimum yang dinyatakan di dalam papan tanda jalan di kebanyakan lebuh raya dan jalan raya. Ini sering merupakan sebab utama terjadinya banyak kemalangan jalan raya yang tragis dan meragut nyawa.

7. Memuatkan terlalu ramai orang di dalam kenderaan anda

Jangan terkejut jika anda akan didenda jika membawa terlalu ramai penumpang daripada keupayaan kereta anda! Jadi pastikan anda tidak membawa terlalu ramai orang atau tidak membebankan kereta anda dengan terlalu banyak barang yang mungkin menghalang cermin pandang belakang kereta.

8. Memasuki lorong satu hala

Sama ada jalan sehala atau tidak, mesti ada papan tanda yang anda boleh lihat. Anda perlu mengenal pasti papan tanda lorong satu hala dan mematuhinya. Sekiranya anda ditangkap kerana berbuat demikian, anda akan dikenakan denda sehingga RM300. Tindakan bodoh anda ini hanya menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk dan mengganggu pengguna jalan raya yang lain.

9. Kegagalan untuk memaparkan plat nombor kereta anda

Sama seperti pendatang tanpa izin, jika anda gagal memaparkan plat nombor kereta anda di depan atau belakang, maka anda akan didenda sehingga RM300 oleh polis atau pegawai JPJ.

10. Tidak memakai tali pinggang keledar

Walaupun tindakan ini tidak membahayakan sesiapa di jalan raya, ia dianggap sebagai kesalahan serius oleh pihak berkuasa kerana anda mempertaruhkan diri anda dan penumpang anda kerana tidak mematuhi garis panduan keselamatan asas semasa memandu.

Sama ada anda pemandu atau penumpang, anda mesti memastikan semua orang di dalam kereta memakai tali pinggang keledar untuk meminimumkan risiko mengalami kerosakan teruk akibat kemalangan. Ia boleh menyelamatkan nyawa anda.

11. Tidak memakai topi keledar (penunggang motosikal)

Walaupun sebahagian besar daripada kita tahu pentingnya memakai topi keledar ketika menunggang motosikal, masih ramai yang enggan berbuat demikian! Sebahagian daripada mereka dikenali sebagai 'Mat Rempit', atau individu yang mengambil bahagian dalam aktiviti tidak bermoral. Selain daripada itu murid-murid sekolah enggan memakai helmet sebab hendak cepat ke sekolah dan sebahagian penduduk kampung dan taman perumahan yang enggan memakai helmet atas alasan jarak yang ingin dituju dekat sahaja.

12. Tidur atau kecuaian semasa memandu

Tabiat tertidur semasa memandu boleh menyebabkan kemalangan yang dahsyat dan ini semakin meningkat. Pihak berkuasa mengambil serius dengan mengenakan denda kepada mereka yang melanggar undang-undang.

Jika anda merasa letih atau tidak sihat semasa perjalanan, anda dinasihati berhenti di perhentian terdekat dan berehat sekejap sebelum meneruskan perjalanan anda.

13. Menggunakan telefon bimbit atau peranti lain semasa memandu

Pada abad ke-21, agak sukar untuk mengelakkan diri daripada menggunakan telefon pintar tetapi jika anda menggunakannya semasa memandu ini akan membawa padah kepada diri sendiri dan pengguna lain. Jadi, pastikan anda menggunakan alat dengar atau pembesar suara Bluetooth bila menjawab panggilan semasa sedang memandu.

14. Memberhentikan kereta di tengah jalan

Bukannya anda tidak dibenarkan untuk menghentikan kereta anda semasa anda meletak kereta, tetapi menghentikan kereta anda di tengah jalan atau lebuh raya tanpa alasan yang sah boleh menyebabkan anda didenda semaksima mungkin. Bayangkan seseorang membrek keretanya di hadapan anda di tengah-tengah perjalanan anda dan anda perlu memotongnya atau mungkin anda terlibat dalam kemalangan jika anda tidak boleh membrek kereta anda pada masa yang tepat!

15. Memandu semasa mabuk

Jangan sesekali memandu semasa anda tengah mabuk kerana ini akan membahayakan anda dan pengguna jalan raya yang lain. Jika anda seorang yg terbabas x apalah. Ini jika sebab anda nyawa orang lain melayang maka anda seharusnya didenda dan dipenjarakan selama mungkin! Baru padan dengan muka anda!

Sekarang, anda harus tahu bahawa jalan raya bukannya taman permainan. Jadi pandulah dengan cermat, nescaya kita semua akan selamat. Selain dari itu duit anda pun tak akan terbang begitu saja, kan?

11 comments:

  1. Kena saman dengan JPJ ni nayanya time masa nak renew road tax nanti. Buatnya kebetulan itu jam jugak dapat tau, memang rabak la nak membayarnya.

    ReplyDelete
  2. hanya dalam peraturan tapi setiap hari jumpa pemandu macam ni takde tindakan pape pun... sebab tu semakin tak beradab pemandu di Malaysia...

    ReplyDelete
  3. SILAP SIKIT DI JLN RAYA CPT SAJA DISEDARI JPJ,,,TERIMALAH SURAT SAMANNYA

    ReplyDelete
  4. mcm kejadian pagi td, pemandu motosikal memotong disebelah kiri dan pemandu kereta yang dipotong itu, telah lama memberi signal utk belok ke kiri, dah berlaku kemalangan...

    ReplyDelete
  5. Masa amik lesen bukan main patut. Tp pelik knp xboleh nak apply sikap tu semasa memandu skrg ni.

    ReplyDelete
  6. Guna Telefon pintar sambil drive mmg amat membimbangkan. Tapi mama pun kadangkala Ada buat gak eee

    ReplyDelete
  7. kadang kita hati-hati.. orang lain tak.. tak pasal-pasal kita kena... huhuhu... paling bahaya tertidur masa drive... uiii.. sendiri xcden takpe.. jangan sampai terlanggar orang.


    psssttt... terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #31.

    http://www.mialiana.com/2017/07/senarai-url-blog-31.html

    Keputusan pemenang akan diumumkan pada malam ini. Gud luck.

    ReplyDelete
  8. Saman ada..tapi still berlaku perkara yg tak diingini..erm

    ReplyDelete
  9. info bagus ni. thanks for sharing

    ReplyDelete
  10. dari segmen Senarai URL Blog #31
    https://marblemomo.blogspot.com/
    singgah sini

    ReplyDelete
  11. kesimpulannya..sila patuhi peraturan jalan raya...heheh

    ReplyDelete

Thanks for your comment and please come again.