Wednesday, 12 July 2017

Bila Anda Perlu Menggunakan Kad Kredit?


Kawan-kawan ada menggunakan kad kredit kan? Sebenarnya ada beberapa urus niaga yang lebih baik dilakukan dengan kad kredit untuk keselamatan tambahan dan faedah istimewa. Leret aje kad kredit kawan-kawan tu apabila nak bayar barangan dan perkhidmatan berikut! Membayar secara tunai adalah cepat, mudah dan (biasanya) diterima di mana-mana. Tetapi wang kertas, syiling, kad debit dan akaun bank dalam talian kadang-kadang ada kekurangannya jika dibandingkan dengan kad kredit. Ini kerana kad kredit sering disertakan dengan faedah khas, lebih-lebih lagi bagi kategori dan produk tertentu. Berikut adalah senarai barangan yang kawan2 perlu sentiasa membayar dengan kad kredit seboleh mungkin untuk menikmati ganjaran, perlindungan dan jaminan yang tidak boleh dinikmati apabila dibeli dengan wang tunai. 

1. Bil Utiliti
Sesetengah kad kredit menawarkan rebat, diskaun dan peluang untuk mengumpul mata ganjaran apabila kawan2 membayar bil utiliti seperti ASTRO,  TNB dan telefon. Ia lebih mudah untuk mengumpul mata ganjaran dengan bayaran berulang (yang pasti kita akan bayar setiap bulan pun!) dan lebih-lebih lagi potongan automatik boleh menyelamatkan kawan2 daripada membayar penalti lewat. 

2. Barangan Mahal
Membayar dengan wang tunai untuk membeli barang2 mahal dan berharga adalah tidak sesuai dan tidak selamat. Memilih untuk membayar dengan kad kredit pula boleh membantu kawan2 mendapatkan satu pelan perlindungan pembelian percuma untuk menginsurankan pembelian kawan2 daripada kecurian atau kerosakan. Disamping itu, beberapa kad kredit menawarkan jaminan lanjutan dengan sedikit caruman tambahan. 

3. Pembelian Atas Talian
Apabila memilih diantara kad debit, akaun bank dalam talian, dan kad kredit untuk membayar pembelian dalam talian - pilihan terbaik sudah semestinya dengan kad kredit kawan2! Ini adalah kerana penyedia kad kredit ada menawarkan perlindungan kepada pemegang kad kredit daripada penipuan. Biarpun kad debit dan perbankan dalam talian juga pilihan agak selamat, namun untuk mendapatkan wang kita kembali selalunya sedikit sukar jika penipuan telah berlaku. Sebaliknya, pemegang kad kredit biasanya menikmati liabiliti terhad apabila aktiviti penipuan dilaporkan dengan segera. 

4. Tiket Perjalanan
Jika kawan2 mempunyai kad kredit yang dilengkapi dengan insurans perjalanan, kawan2 mungkin boleh mengambil kesempatan daripada faedah kesukaran semasa perjalanan. Perbelanjaan yang timbul daripada kehilangan bagasi, penerbangan tertangguh dan kehilangan tempahan penginapan boleh dituntut dengan insurans perjalanan. Sesetengah kad juga menawarkan insuran perubatan dan kemalangan diri jika kita terpaksa ditahan di dalam wad hospital. Tambahan pula insuran ini menanggung penjagaan kesihatan keseluruhan semasa kwn2 dalam perjalanan. 

5. Konsert dan Acara
Membayar dengan kad kredit untuk tiket ke acara dan konsert dapat menjimatkan yuran bayaran balik dan kadang2 menyediakan insurans sekiranya konsert dibatalkan. Kita juga boleh menerima diskaun tiket khas, akses kepada tiket pra-jualan, pengecualian yuran tempahan dan penghantaran percuma tiket apabila kita membeli dengan kad kredit. 

6. Barangan Elektronik
Apabila bank2 penyedia kad kredit dan peniaga menawarkan skim ansuran tanpa faedah, kita akan mempunyai pilihan untuk membeli barangan elektronik yang berkualiti dan mahal secara ansuran yang berpatutan tanpa sebarang kos tambahan! Dengan cara ini kita boleh memastikan duit simpanan dan rizab dalam bank tidak terjejas dek kerana perlu membuat pengeluaran duit secara besar-besaran. Terdapat beberapa kad kredit menyediakan jaminan lanjutan yang akan menjimatkan kos pembaikan dan jaminan kepuasan yang menjadikan ia lebih mudah untuk mengembalikan atau mendapatkan bayaran balik ke atas barangan yang gagal menepati ciri2 seperti yang dijanjikan. 

7. Pembelian Luar Negara
Sama seperti pembelian dalam talian, kwn2 digalakkan menggunakan kad kredit untuk membeli di luar negara disebabkan oleh perlindungan penipuan yang lebih baik. Selain itu, kad kawan2 juga dapat menikmati yuran urus niaga asing yang sangat rendah, yang dikira sebagai peratusan (satu hingga tiga peratus secara purata) dan tidak yuran sama rata. Oleh itu, bayaran ini boleh menjadi agak tinggi jika barang yang kita beli adalah mahal. Di samping itu, kad tertentu juga mendapat lebih banyak mata ganjaran untuk transaksi asing. 

8. Item boleh ditolak cukai
Bil kad kredit biasanya lebih terperinci dan penyata biasanya boleh didapati dalam bentuk salinan lembut dan keras, menyebabkan kaedah pembayaran ini cara yang paling mudah untuk mengesan resit cukai boleh-tolak anda. Leretkan sahaja kad kredit kawan2 untuk buku, peralatan sukan, premium insurans hayat, derma dan komputer peribadi agar dapat mengurangkan sedikit kerumitan apabila memfailkan cukai di kemudian hari. 

Walaupun kad kredit kadang-kadang mendapat reputasi buruk bagi pengumpulan hutang, penggunaan secara bertanggungjawab sebenarnya boleh memberikan lebih nilai serta melindungi pembelian kita kelak. Tapi ingat! Hanya gunakan kad kredit bagi barang-barang yang kita mampu bayar kemudian hari.

9 comments:

  1. terima kasih kerana berkongsi tips

    ReplyDelete
  2. Nice info..Tapi saya xde crdt card... =)

    ReplyDelete
  3. Gunakan kad kredit dgn bijak.

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah kalau guna dengah berhemah...nikmat..kalau diguna dengan tidak cermat...boleh menjadi musibah..

    ReplyDelete
  5. Kena cepat byr balik kad kredit Tu kalau x nnti dia menimbun.

    ReplyDelete
  6. Nice info Abam Kie, baru tahu maklumat berguna ni...

    ReplyDelete
  7. sebenarnya, banyak je kegunaan kad kredit. macam abe kie tulis di atas.

    cuma nak membayar bulanan yang letih dan menyampah, kena amek cuti semata2 nak bayar kat dorang.

    risau juga perbelanjaan tak penting terguna di kad itu.

    cara nak mengawal, hanya gunakan kad debit saja.

    nak bayar bil, topap, nak beli-belah, kad debit jerr.

    ReplyDelete
  8. Saya pun suka guna kredit kad sebab nak kutip points. Kekeke. Pastu cepat2 la bayar balik hutang.

    ReplyDelete
  9. Jangan guna melebihi kemampuan dan jangan ikut nafsu. Kalau boleh guna bila benar benar perlu sahaja.

    ReplyDelete

Thanks for your comment and please come again.