Hati2 dgn hotel2 skrng ni. Kamera pun dah canggih. Jenis kamera muncung jarum adalah kamera yg digunakan oleh sindiket yg suka ambik keuntungan dari org yg sengaja dizalimi terhadap penghormatan mangsa.

Pesan pada sahabat yg nak berbulan madu.

Bagaimana nk pastikan tiada kamera tersembunyi dlm bilik hotel/homestay?

Semasa menginap di hotel/homestay, mcm mana kita nak tau x de lubang kecil utk kamera tersembunyi?

Semasa bercuti atau urusan kerja, pernah terpikir tak semasa menginap di hotel/homestay gerak geri kita diperhatikan dan dirakam?

PERINGATAN UTK SEMUA!!! 

Semasa menginap di hotel/homestay, anda boleh gunakan kaedah2 ini utk memastikan tiada kamera tersembunyi dlm bilik anda:

1- Setelah memasuki bilik, padam semua lampu,tutup tingkap dan langsir.

2- Pastikan bilik dlm keadaan segelap yg boleh.

3- ON kan camera phone anda tetapi jgn ON flash camera.

4- Pusing sekitar bilik anda dgn phone ditangan.

Sekiranya anda menjumpai DOT/TITIK MERAH kelihatan dlm skrin kamera anda,
ITU BERMAKNA ADA KAMERA TERSEMBUNYI DIPASANG DLM BILIK TERSEBUT!
Pastikan ianya betul2 kamera dan buat laporan polis.

Sekiranya tiada dot/titik merah itu bermakna bilik anda selamat.

Kongsilah peringatan ini kpd sesiapa shj yg akan atau selalu melancong atas urusan kerja.

8 Comments

  1. Baru tahu sekrang..
    Kena berhati-hati nanti apabila checkin mana-mana hotel..
    Terima kasih abg kie atas pengingatan ini

    Ikhlas Dari
    Along Misuari

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg bagus Abam Kie..
    Sha share..

    ReplyDelete
  3. oohh gitu caranya... memang terfikir ada kamera dan suspen jugak bila masuk hotel mana2..

    ReplyDelete
  4. wahh baru taw .. tq for sharing =)

    ReplyDelete
  5. nk skodeng ape la pihak hotel ni haaa. cekai btoi

    ReplyDelete
  6. eiii..seramnya. Takut pula bila terjadi isu camni ek..

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.