 *_MURID OH MURID_*

*_7_* _soalan ~harian~ hairan drp anak murid bila disuruh buat latihan atau kerja sekolah._
*1*. _Cikgu, kena selang ke?_
*2*. _Buku apa cikgu?_
*3*. _Cikgu!!! tulis kat mana?_
*4*. _Tak cukup, boleh sambung sebelah dak cikgu?_
*5*. _Tajuk dia apa?_
*6*. _Cikgu, kena salin semua ke cikgu?_
*7*. _Cikgu, kena garis ke?_
 *_Situasi 1_*
*_Murid_*  : _cikgu, kena salin ke yg dekat whiteboard tu?_
*_Guru_*   : _ehhh....tak payah salin....tgk je...lepas ni angkat whiteboard ni pi fotostat kat pejabat._

 *_Situasi 2_*
*_Murid_* : _cikgu buat sekarang ke?_
*_Guru_* : _tak.....buat tahun depan._

 *_Situasi 3_*
( _guru sedang menulis di whiteboard_ )
*_Murid_* : _cikguuuu..... tepi sikit..... tak nampak._
*_Guru_* : . . . . . 

 *_Situasi 4_*
*_Murid_* : _cikgu kalau tak cukup boleh sambung muka surat sebelah tak?_
*_Guru_* : _tak boleh..... sambung kat meja.... tak pun sambung kat atas baju kamu._

 *_Situasi 5_*
*_Guru_* : _siapa dah siap?_
*_Murid_* : _saya blm lg cikgu!_

*_Guru_* : _siapa blm siap?_
*_Murid_* : _saya dah cikgu!_

 *_Situasi 6_*
*_Guru_* : _ok, buka mukasurat 58, baca dan catat dlm buku nota mengikut pemahaman kamu sendiri._
*_Murid_* : _cikgu, kena baca ka?_
*_Guru_* : _dak... tak payah baca. Koyak mukasurat tu. Bubuh dlm ayaq... pastu hangpa minum ayaq tu.._
*_Murid_* : _cikgu ni.. tanya pun tak boleh...._

 *_Situasi 7_*
*_Guru_* : _Ok... keluarkan buku dan salin nota kat dpn ni._
*_Murid_* : _cikgu, salin kat dlm buku ka?_
*_Guru_* : _tak... salin kat atas dahi kamu._

 *_Situasi 8_*
*_Guru_* : _semua dah dpt kertas soalan?_
*_Murid_* : _dah cikgu..._
*_Guru_* : _ok, kamu ada 1 jam 30 min utk jawab soalan peperiksaan ni. Boleh mula sekarang._
*_Murid_* : _dah boleh mula ka cikgu?_

 *_Situasi 9_*
*_Guru_* : _esok ada jamuan raya... jd esok mai sekolah pakai baju raya._
*_Murid_* : _cikgu, esok ada pj, nak kena pakai baju pj tak?_
*_Guru_* : _ya Allah.... ampunilah dosa hamba Mu ini..._

 *_Situasi 10_*
*_Guru_* : _masa ada lg 15 min. Siapkan latihan sekarang dan hantar._
*_Murid_* : _cikgu, kalau tak siap?_
*_Guru_* : _buatla dulu.... baru tahu siap ka tak..._
*_Murid_* : _kalau tak siap jugak?_

 *_Situasi 11_*
*_Guru BM_* : _Buat latihan pengukuhan ni dlm buku kamu._
*_Murid_* : _cikgu, buat latihan ni dlm buku apa?_
*_Guru BM_* : _buat dlm buku matematik na...._
( _Faham pulak... terus keluarkan buku BM_ )

✏ *_Sesungguhnya mendidik memerlukan kesabaran yg tinggi. Semoga segala usaha para guru diterima sbg satu ibadah dlm mencari redha dan rahmat Allah s.w.t_*

 _Adaptasi dan olahan :_
_Pn Hjh Fatimah binti Ahmed Khalil_

9 Comments

  1. Situasi yg benar2 berlaku, di tadika pun ada mcm ni...kadang geram, kadang lucu

    ReplyDelete
  2. Situasi yg benar2 berlaku, di tadika pun ada mcm ni...kadang geram, kadang lucu

    ReplyDelete
  3. Santai petang.
    Selamat berpuasa sunat Arafah.
    Salam Aidiladha.

    ReplyDelete
  4. teringat zaman sekolah rendah.... hahaha

    ReplyDelete
  5. Asalam..teman blog selamat hari raya ya...maafkan jika pernah menyakiti hati..

    ReplyDelete
  6. budak2 memang macam2 ragam. btw salam aidiladha :)

    ReplyDelete
  7. macam mek dulu dlu hahahha. slalu nyakat ckgu. saje jeee

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.