Monday, 29 April 2013

AMALAN UNTUK SUAMI ISTERI

Monday, April 29, 2013 1

Assalamualaikum, di sini Daddy ingin berkongsi amalan yang sesuai diamalkan oleh suami-isteri. Semoga ianya memberikan manfaat kepada kita semua,


1. Isteri cium tangan suami dan suami cium dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing.

2. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah rutin harian tadi dengan pelukan dan ciuman di bibir.

3. Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.

4. Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti I love you sepenuh hati sebelum keluar kemana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.

5. Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak-anak jika pada hari berkerja.

6. Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.

7. Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja dari isu rumah tangga hinggalah politik semasa sebelum tidur.

8. Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan, jangan biar berlarutan walau untuk satu jam sekali pun apatah lagi berhari-hari.

9. Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar misalnya kerana apa yang penting ada berada di sisi.

10. Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang.

11. Amalkan sembahyang berjemaah semasa di rumah, berdoa bersama serta bersalam-salaman selepasnya.

12. Biasakan bergilir gelas atau pinggan semasa makan serta tidak segan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman isteri atau suami.

13. Sesekali buatlah kejutan seperti membeli hadiah atau kad untuk peristiwa tertentu, memakai pakaian dalam yang seksi atau apa sahaja yang anda tahu pasangan pasti menyukainya.

14. Senda gurau dalam rumah tangga amat penting, ceritalah sesuatu yang kelakar, teka teki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama.

15. Sentiasa kenang pengorbanan masing-masing seperti susah payah isteri melahirkan anak dan suami yang berkerja keras menyara keluarga.

16. Sesekali tukar gaya penampilan agar ada kelainan serta untuk mengelakkan pasangan merasa jemu.

17. Apa sahaja masalah yang timbul, berterus terang dan berbincang bersama untuk menyelesaikannya.

18. Sentiasa menyimpan tekad untuk menjadi suami/isteri yang baik dalam rumah tangga bahagia kerana fikiran positif akan memudahkan anda mencapai matlamat tersebut.

# Jika amalan-amalan di atas tidak pernah dilakukan sehingga anda membacanya hari ini, jadikanlah ia sebagai titik permulaan untuk melakukannya tanpa rasa ragu dan malu.

Saturday, 27 April 2013

TANDA-TANDA AWAL GANGGUAN JIN DAN SYAITAN

Saturday, April 27, 2013 8


Assalamualaikum. Di sini Daddy ingin kongsikan tanda-tanda awal kita mungkin diganggu oleh syaitan yang durjana lagi dilaknati Allah. Sila baca baik-baik ye?

1) Sakit kepala selepas waktu asar ke atas.
2) Badan terasa berat dan malas.
3) Sukar mendapat jodoh.
4) Badan terasa bisa-bisa.
5) Sakit ketika ziarah orang meninggal.
6) Sukar tidur malam.
7) Sakit pinggang tanpa sebab.
8 ) Sakit dada bila waktu asar keatas.
9) Mimpi melihat binatang seperti ular dan sebagainya.
10) Bermimpi bayi atau menyusukan bayi.
11) Bermimpi jatuh dari tempat tinggi.
12) Bermimpi di tempat yang kotor.
13) Sakit anggota badan tertentu seperti kaki selepas waktu asar.
14) Ada terasa benda bergerak dibawah kulit.
15) Bayi kerap menangis.
16) Bunyi guli jatuh diatas syiling.
17) Suami isteri kerap bertengkar walau perkara kecil.
18) Sayang melampau-lampau pada orang yang baru dikenali.
19) Malas beribadat.
20) Nyanyuk ketika usia lanjut.
21) Panas baran.
22) Sikap berubah secara mendadak.
23) Gelisah dan panas ditengkuk bila dengar al-quran.
24) Suka melakukan tabiat buruk.
25) Kerap sendawa bila mendengar al-quran.
26) Kerap keguguran.
27) Gagal melakukan hubungan kelamin.
28) Mengantuk bila dengar al-quran.
29) Bermimpi seram yang menakutkan.
30) Darah haid turun lebih 15 hari.
31) Batuk yang berpanjangan.
32) Selalu ditindih ketika tidur.
33) Kuat berangan.
34) Terlalu rasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
35) Nafsu seksual yang melampau.
36) Selalu melihat kelibat dirumah.
37) Terasa diri selalu diperhatikan.
38) Mandul.
39) Kerap mendengar sesuatu bisikan.
40) Melihat jin secara terus.
41) Sakit mental atau gila.

LA ILAHA ILLALLAH WAH DAHU LAA SYARIKALAH, LAHUL MULKU WA LAHUL HAMDU, WA HUWA ALA KULLI SYAI'IN QADIR. (tidak ada sembahan kecuali Allah, Robb satu-satunya dan tiada sekutu bagi-Nya, hanya milik-Nya-lah segala puji, dan dia adalah maha berkuasa atas segala sesuatu)

Amalkan zikir di atas 100x tiap2 pagi & petang selama sebulan, insyaAllah diri anda akan dipagar dan gangguan jin pun akan beransur hilang.

Thursday, 25 April 2013

ADULT JOKES - to brighten your day....

Thursday, April 25, 2013 0

A judge asked a woman on why she wanted a divorce.
She answered, "Your Honor, he knew I'm a vegetarian and yet he still insists on putting his meat in my mouth."

Woman: "Doc, an ant entered my vagina, can you please take it out".
Doctor removes her panties and start making love.
Woman: "What are you doing?"
Doctor: "This is the only way to drown the bastard!"

Q: What is the closest thing similar to a woman's period?
Answer: Your SALARY. It comes once a month, lasts 3 - 4 days & if it doesn't come you are in deep trouble!

A lady visited her doctor again.
The Dr. said: You look more sick & exhausted than before. Are you having 3 meals a day as I advised?
Lady: WHAT? I thought you said 3 MALES a day!!!!

Women asked God to make The Penis Pretty.
GOD Said "No way; Now As It Is, The Penis is so ugly & U still Suck It. If I make it Pretty You'll Eat It up!!

A nun went for a urine test. The sample got mixed up. When the doctor told her she was pregnant, she cried and said, "Shit, we can't even trust cucumber anymore.!"

A boy pulls down his pants in front of a girl & asked " Do yo have this? "
The girl lifted up her skirt & said, "My mom said with this I can have a lot of THAT!"

Schoolgirl: "I do not want to take the SEX EDUCATION".
Class Teacher: " Why not?"
Schoolgirl: "Someone told me the FINAL EXAM would be ORAL!"

Mother asks daughter, how is married life?
Daughter shyly says like BRITISH AIRWAYS.
Mother reads the advertisement & is shocked.
It says
"7 DAYS A WEEK, TWICE A DAY, BOTH WAYS!"

What is the STRONGEST muscle?
TONGUE - It can raise a woman's hip with just one lick!.
The lightest muscle?
PENIS! It can be raised by a woman's tongue!

Lady Immigration officer asked a Korean tourist: "Name?"
"Park Yu."
0fficer become angry & shouted back: "FUCK YOU! Now what's your full name?"
Korean replied: "PARK YU TOO!!"

Man to wife: Business is bad, if you learn how to cook we can remove servant.
Wife: ASSHOLE! If you learn how to fuck, we can remove driver, gardener and watchman..

COCK say to his two BALLS: I am going to take you with me to a party.
BALLS said: You big fucking liar. You always get INSIDE and leave us hanging OUTSIDE!

A baby dog asked mama dog how papa look like?
Mama dog's reply: How I know. Your papa came from behind & I didn't have chance to see his face!"

Compiled by Mr. Seni
019-4548489

Tuesday, 23 April 2013

MAT RIDDLES

Tuesday, April 23, 2013 0

What do you call a Mat lawyer?
Matlock!

What do you call a Mat who's driving a Mercedes Benz?
Ahmat. (Chauffeur)

How do you confuse a Mat?
Put him in a circular room and ask him to relac one corner.

What do you call a Mat bungee jumping?
Mat Yo-yo

What do you call a young Mat ?
Mini Mat

What do you call a small, cheap Malay?
Econ mini mat

What is a Malay's favourite tv show?
Ali Matbeal

Where is a Malay's favourite shopping spot?
Matro

what do u call a pious malay man?
mat saleh

siapa dia anak pak husin ngok ngek kaki kontot kepala kemek?
mat tahir ( as p ramlee said it )

wat do u call a safe malay man?
selaMat

wat do u call a neat malay man?
se mat ( smart)

what do u call a panicky malay man?
gaMat

what do u call a thrifty malay man?
jiMat

there is a Malaysian malay movie called, perempuan melayu terakhir, cerita lelaki melayu terakhir dipanggil apa?
taMat

Sunday, 21 April 2013

Just For Laugh

Sunday, April 21, 2013 0

BRAIN TUMOR

Doctor: I regret to tell you that you have a brain tumor.
Mr. Bean: Yesss!!! (jumps in joy)
Doctor: Did you understand what I just told you?
Mr. Bean: Yes of course, do you think I'm dumb?
Doctor: Then why are you so happy?
Mr. Bean: Because that proves that I have a brain!

****
MR. BEAN WHILE IN GRADE SCHOOL

Teacher: What is 5 plus 4?
Mr. Bean: 9
Teacher: What is 4 plus 5?
Mr. Bean: Are you trying to fool me, you've just twisted the figure, the answer is 6!!

****
WHILE IN A DRUG STORE

Mr. Bean: I'd like some vitamins for my grandson.
Clerk: Sir, vitamin A, B or C?
Mr. Bean: Any will do, my grandson doesn't know the alphabet yet!!

****
QUEUING BEHIND HIS FRIEND AT AN ATM MACHINE

Friend: What are you looking at?
Mr. Bean: I know your PIN no., hee, hee.
Friend: Alright, what is my PIN no. if you saw it?
Mr. Bean: four asterisks!

****
Friend: how many women do you believe must a man marry?
Mr. Bean: 16
Friend: Why?
Mr. Bean: Because the priest says 4 richer, 4 poorer, 4 better and 4worse.

****
CHATTING WITH HIS FRIEND

Friend: How was the tape you borrowed from me, is it Ok?
Mr. Bean: What do you mean ok, I thought it's a horror film. I didn't see any picture.
Friend: What tape did you took anyway?
Mr. Bean: Head Cleaner.

****
Mr. Bean: (crying) the doctor called, Mom's dead.
Friend: condolence, my friend.
After 2 minutes Mr. Bean cries even louder
Friend: what now?
Mr. Bean: my sister just called, her mom died too!

****
MR. BEAN ATTENDING A MEETING

Colleague: Sorry I'm late. I got stuck in an elevator for 4 hrs. because of a power failure.
Mr. Bean: Thats alright, me too...I got stuck on the escalator for 3 hrs.

****
Spelling lesson

Mr. Bean's Son: Dad, what is the spelling of successful....is it one c or two c?
Mr. Bean: Make it three c to be sure!

Friday, 19 April 2013

Janda dua kali

Friday, April 19, 2013 1

Tersebut kisah sorang janda yang dah 2 kali bersuami. bercerai dengan suami yang pertama sebab suaminya tu yang suka memukul dan mendera. sementara suami ke-2 pulak walau pada mulanya bahagia tapi akhirnya suami tu menceraikan dia dan kahwin dengan pompuan lain.

Jadi selepas beberapa tahun, janda ni yang masih cantik mengambil keputusan untuk berkahwin buat kali yang ketiga. dia lantas mengiklankan diri untuk mencari jodoh ketiganya. si janda tu meletakkan 3 syarat:

1. lelaki tu mesti berjanji tak akan memukul atau mendera
2. lelaki tu tak akan lari meninggalkan dia
3. hebat di ranjang

so, selang beberapa hari, dtg sorang mengetuk pintu dengan kuat. lalu si janda tu pun bukak pintu. alangkah terkejutnya dia bila yang datang tu tak berkaki dan bertangan.

"saya datang untuk cuba nasib jadi isteri awak" kata si lelaki kudung tu.

lalu si janda tu meminta si lelaki tu untuk menjelaskan kalau dia dapat memenuhi 3 syarat seperti dalam iklan.

lalu laki tu berhujah:

"syarat yg pertama, dah tentu saya dapat penuhi disebabkan saya tidak ada tangan untuk memukul awak"

"syarat yang kedua, mana mungkin saya akan tinggalkan awak disebabkan saya tidak ada kaki untuk berlari"

"jadi syarat yang ketiga tu bagaimana nak buktikan' celah si janda tu.

"er, cuba awak fikir. tadi saya ketuk pintu dengan apa" ujar lelaki kudung tu dengan bangga.

Wednesday, 17 April 2013

English is hilarious

Wednesday, April 17, 2013 1

This is hilarious...even an Englishman could not construct sentences using numeric! Exclusively only to great Malaysian and Singaporean Chinese.... 

Ah Lek was asked to make a sentence using 1,2,3,4,5,6,7,8,9 and 10 . Not only did he do it 1 to 10, he did it again back to 1. 

This was what he came up with... 1 day I go 2 climb up a 3 outside a house to peep. But the couple saw me, so I panic and 4 down. The man rushed out and wanted to 5 with me. I run so fast until I fall 6 and throw up. So I go into 7 eleven and grab some 8 to throw at him. Then I took a 9 and try to stab him. 10 God he run away. So, I put the 9 back and pay for the 8 and left 7 eleven. Next day, I call my boss and say I am 6 . He said 5, tomorrow also no need to come back 4 work. He also asks me to climb a 3 and jump down. I don't understand, I so nice 2 him but I don't know what he 1.

Monday, 15 April 2013

KISAH AMING GI SEJID

Monday, April 15, 2013 3

Ayoh ye kate doh tok bolih ikut. Ye nok ikut gok . Pah tu dalang sejid wat bising. Ye berembah ngan abang dia. Bising Bango. Ayoh dia hok tengah mayang ni nok maroh dok tau ahh. Geletik tangang rasa nok bui penampor sutir. Orang laing kiri kanang dalang sof mok’o rase gitu jugak, mesti dok kusuk semayang. Kalu ye maghi dekat, bulih junga tangang, belang-belang bace fatehoh, mesti kena keppok pale, baru ye bulih dudok diang. Base anok dok rajing mari sejid, ye ingat sejid ning macang padang tepat maing. Ye berembah, ye berembah jugak nge abang dia. Nok buwak gane , budok dua taung , dok tahu ke mende. Orang paka baju melayu nok gi sejid, ye derah-derah gi ambek baju retek dalang robok. Tak dok pioh, ye buke abih sorok dalang rumah cari pioh, bulih ke dia pioh besar, paka jugak, paka jugak walaupung dok lekat di pale. Tengelang separuh dahi napok butir mate je dua butir, kelit-kelit. Ayoh ye kate “Aming doh ayoh gi ahhh, kek gi aming bising, dok dudok diang, kaca orang mayang”. Panda ye jawak “Aming uduk je, Aming diang je, Aming mayang nge ayoh”. Uhh, jawak bukang maing juruh. Ayoh dia pong ajoklah, nok try, bulih ke dok dia duduk molek-molek mase orang semayang jumaat. Kalu dok ajok kang ye nangis guling hanyar depang mok dia, sapa orang abih mayang. Rohoklah mok dia nok suruh senyap kekgi.

Mase khetbah tu ye start doh, iyah-iyah ye fire ke abang dia. Abang ye senyak je, dok layang. Ayoh ye keling-keling dari jauh, pah tu cerelong ngan wat mulut cettum gitu. Marohlah tu .Ye senyak kejap. Pah tu ye segok-segok pulak abang dia, iyah-iyah, koya jadi ultrameng lawang raksakse. Ayoh ye cerelong lagi, ambek jari tunjuk bubuh dekat nge bibir, wat gerok kiri kanang. Perit meto , takutlah tu konong. Derah-derah ye gi duduk bira abang dia, terkising-kising senyung. Dok dan dua minit ye segok pulak abang dia, maing pogong-pogong pulak, iyah-iyah..

Ayoh dia buat isyarat ke abang dia ,suruh maghi dekat. Ayoh dia bisik “koho teruk adik mung ning, mung ajok adik mung gi blakang, tepat orang buh lipar nung, mung layang ye berembah, kot panda ye ah nok begocoh ke, nak berguling ke, nok teranding di dinding ke.Dok bolih jadi gining, ye kaca orang nok mayang kekgi.” Abang dia ajoklah gi blakang. Ye pong derah-derah ikut.

Amanglah sementor. Bulihlah dengar khetbah molek skit. Tok imang perabih khetbah dia, pas tu sedia nok semayang. Pah takbir je , bace patehoh, eh-eh tubik mari duane dok tahu, ye mari pulok nge abang dia. Duk selit celoh sof. Ye akat takbir jugak pah tu wat mulut bebet-bebet, pecih-pecih, pecih-pecih bunyi, bace mende dok tau. Ekseng je lebih. Mase abang dia sujud ye buwak pulok, tengok molek ngat abang dia sujud, kabat lallu atah blakang wat macang kuda. Keduk-keduk , bising bango. Mase abang dia duduk , ye pelok tekok abang dia , lepah tinju dua tige butir, debih-debih bunying. Gitulah sapa orang abih semayang.

Lepah bagi salang, kiri dan kanang, ayoh dia cerrelong slalu, bulat gete mate dia macang nok sembul , maroh tahap gajah naik minyok. Ye kejut ke mate sembul ayoh dia, Ye lari gi nusuk blakang abang dia, tahu nye saloh sebab ayoh ye pesang benor doh jangang wat bising dalang sejid. Ayoh dia saoung slow-slow “Sape maing masae mayang takdi hahhh ?”. Dalang takut-takut dia jawak “Bukang Aming”. Kebetulang tok imang tengah bace doa lepah mayang, tok makmung pulak jawak rama – rama “Aminggggg”. Ye kejut , watpe semua orang kata Aming. Ayoh dia kate lagi “Sape bising bango main gocoh dalang sejid hahhh” . Tok Imang bace doa. Makmung jawab aminggggg. Ye pucat lesi doh muke, ye jawak “Bukang Amingggggg, bukang Amingggg.. muke paling kiri kanang tengok ke makmung, mintak kasihang belas. Abang dia doh dok tahan suke tengok keaadaang dia hok pucat lesi. Ayoh dia wat lolok tanye lagi “ sape hok maing berembah dalang sejid ahhhh?”. Tok Imang perabih doanya, hok akhir dia kate “Ya Rabbal Alaminnnnnn”, kuat skit dari biase. Makmung-makmung sume pakat perabih amingkan doa tok imang, kate kuat skit dari biase “Amin Ya Rabbal Alamin”. Ye kejut hanyar. Bukang Aming, Bukang Aming, selok ye nangis takutan. Makmung sume tengok ke dia. Derah-derah ye gi jerba ke ayoh dia. Reboh nungging ayoh dia sapa sellok kaing-kaing. Abang dia dok tahan, suke sampai guling bating depang sof.



Saturday, 13 April 2013

The Nude Runner

Saturday, April 13, 2013 3

A woman was having a daytime affair while her husband was at work. One rainy day she was in bed with her boyfriend when, to her horror, she heard her husband's car pull into the driveway.

'Oh my God - Hurry! Grab your clothes and jump out the window. My husband's home early!'

'I can't jump out the window. It's raining out there!'

'If my husband catches us in here, he'll kill us both!' she replied. 'He's got a hot temper and a gun, so the rain is the least of your problems!'

So the boyfriend scoots out of bed, grabs his clothes and jumps out the window! As he ran down the street in the pouring rain, he quickly discovered he had run right into the middle of the town's annual marathon, so he started running along beside the others, about 300 of them.

Being naked, with his clothes tucked under his arm, he tried to blend in as best he could. After a little while a small group of runners who had been watching him with some curiosity, jogged closer.

Do you always run in the nude?' one asked.

'Oh yes!' he replied, gasping in air. 'It feels so wonderfully free!'

Another runner moved a long side. 'Do you always run carrying your clothes with you under your arm?'

'Oh, yes' our friend answered breathlessly. 'That way I can get dressed right at the end of the run and get in my car to go home!'

Then a third runner cast his eyes a little lower and asked, 'Do you always wear a condom when you run?'

'Nope..just when it's raining.'

Thursday, 11 April 2013

Kisah santan yang melucukan

Thursday, April 11, 2013 4

Tersebut lah kisah tentang si Minah yg sewel separuh otak dek kerana jatuh dari katil kerana aksi tidur yg agak lasak... pusin sana pusin sini..last last terjatuh mereng kepala hotak separuh.... hehehe... okey.. tersebut lah kisah, satu hari dimana Ibunya sedang tengah sebuk memasak hidangan tengahari....

Ibu : Minahhhhhhhh..... meh tolong mak sat... gi kedai Pak Abu duda tu, tolong belikan mak Santan Kelapa....!!

Minah: oke mak .... bak sepuluh rengget..!

Ibu: Ape nye sampai sepuluh ringgit nak beli santanya Minah oiii....!! Nah Amik seringgit ni belikan mak santan...

Si Minah pun bergegas ke kedai runcit Pak Abu duda.. yg tak berapa jauh dari umah...... adelah 80 meter jauhnye... .. sesampai ke kedai Pak Abu... kelihatan ramai anak2 muda dan belia kampung sedang bermain Dam haji ditepi kedai si Pak Abu.

Minah: Pak Abu ...!! PAk Abu !! Mak nak soh kita beli Santan kelapa lah...... nah seringgit..... Mak kata cukup ni...!!

Pak Abu dan bebudak muda2 semua ambil acuh tak acuh dengan kehadiran si Minah yg depa tau mereng separuh hotak ni... tak kuasa depa nak amik pot....

Si Rizal ... tetiba membisikkan sesuatu kepada telinga si Pak Abu duda yg duduk disebelahnya,...... si Pak Abu duda pun lalu menyahut dan menyapa si Minah kembali...

Pak Abu: Minah..... Mmmmm cantik skirt awak..!!.. hehe,.... MMmm okay sebenarnya santan dah abih.... kelapa belum sempat petik kat pokok kelapa tu hah... ..... lutut pak Abu ni dah tua tak bule memanjat dah..... .. camnilah.. kalu Minah tolong panjatkan... Pak Abu kasik freeeeee.......(Sambil senyum sinis kepada semua yg tengah main dam kek situ)

Minah : Tinggi lahh Pak Abu.. mana sampai......!!

Pak Abu : Uiissssshhhhh.... ade tangga ni hah....... kami semua ni pegang tangga kat bawah, sambil Minah panjat atas amikan kelapa tu.. (jerat pak abu menskodeng si Minah mereng kian masuk jarumm.....)

Minah : Mmmmmm... okey kot... tapi pak abu semua pegang baik baik tau tangga ni...... nanti Minah campak kelapa kat bawa... sambut tauuuu!!!

Pak Abu ngan Ulat2 dam : Boley ajaaaaaaaaa.........

Si Minah pun memanjat..... dan tercapai lah hajat si Pak Abu ngan kaumnya melayan nafsu menskodeng si Minah...!!!

Setiba di rumah dengan santan nya...

Ibu: Ape kene sampai sejam ko ni pegi beli santan kat kedai tu hahh Minah!!! Mana ko merewang pulak tadi..??

Minah : Eh takdelah Mak.... tadi Pak Abu tu soh Minah yg panjat sendirik pokok kelapa tu .. pastu dia kasik lah santan tu free kat Minah........ nah amik serenget balik..!!

Mata mak minah tetiba mebulat terkejut......

Ibu : Apaaaaaa!!!!!! yg ko pegi ikut cakap diorang tu kenapa????? diorang tu amik kesempatan kat engkau lahhhhhhhhhhh!!!!! (tempik ibu si Minah maraah!! )

Minah: iye ke mak??? mana ade.....@!!

Ibu: Hissshhh ape nak jadi dengan kau ni...... Pak Abu tu semua cuma nak ambil kesempatan kat engkau ... depa nak intai kat dalam skirt kau tu hah...!!!

Minah: lah... apsal pulak diorang nak tengok kat dalam skirt ni??? (tanya Minah bingung?? )

Ibu: haissshhh... umur je dah 25!!! penat lah Mak nak eksplen kat kau ni...diorang nak intai seluar dalam kau tu lah...... (muka mak Minah makin merah dek marah!!)

Tetiba si Minah gelak tak ingat2...!!!! membuatkan maknya kehairanan tahap maksimum.......

Minah: Hahahaha... haha.. bodoh lah diorang tu mak....!!

Ibu: Apahal dengan ko ni....? Apa pulak tak kene ni??

Minah: AHAHAHAHAa.... kalu diorang ingat diorang pandai... Minah lagi pandailah mak.......!! jangan risau lah mak... diorang tak dapat tengok lah suar dalam Minah tadi....

Conferrrrrm!!

Ibu: lah iye ke..... kamu kata kamu...(belum sempat mak minah menghabiskan pertanyaan... )

Minah: Minah tak pakai suar dalam lah Mak !!!

Ibu: *%&! @ #(Pengsan)

Tuesday, 9 April 2013

How to centre your widgets?

Tuesday, April 09, 2013 4
This one is very simple. But to me it makes a world of difference. It is a pet peeve of mine to go to a blog, and see all the widgets in the sidebars aligned left! Even worse is when some are centered, and some aren't. So in order to make them all nice and sexy - do this:

While pasting the widget's or button's HTML code into the "Add HTML/Javascript" window - type this BEFORE all the code:


Then type this AFTER all the code:


Simple! And makes your blog SO much more uniform and nicer-looking!


My first motorcycle

Tuesday, April 09, 2013 3

My third sister who lives in Bangi with her husband and three children makes it a point to celebrate Aidil Fitri with us every year. As she lives near her father in-law’s house, it’s better for her to come back to Kelantan for a change during Raya. After all, my brother in-law is not fussy and he often doesn’t mind driving all the way from Bangi to Machang, Kelantan. 

When I was studying at UM back in the 90s, I stayed at their house in AU3 Keramat for 2 years. At that time they just got married. I guess I was an intruder in their married life for not giving them some privacy needed in their early years of marriage. The journey from AU3 to UM took about half an hour but for the first two months of my tenure there, I had to take two mini buses to reach the campus. It’s because I couldn’t afford to buy a motorbike until I received my scholarship for that particular semester. Once I got it, I asked my brother in-law to accompany me to a motorcycle shop in Jalan Travers to buy a secondhand Suzuki model. I can remember the plate number: BEM 3079. So, by riding this machine, I travelled every single day to campus without fail. Sometimes, during rainy days I had to take a shelter under an overhead bridge in Jalan Mahameru. I was totally drenched. Thank God, I didn’t catch a cold. This motorcycle served me well until my graduation day. 

When I was posted to my school in Sabah, i.e. SMK Majakir, Papar, I also brought along this motorbike and it again became my dedicated transport until I transferred to Kelantan. I did not take it along with me but instead, I sold it to a mechanic there who was very attracted to its peninsular plate number. Lastly, I hope this motorcycle is still in service to its new owner there.

Sunday, 7 April 2013

Sepuluh Amalan Popular Tapi Songsang!

Sunday, April 07, 2013 8

Pernahkan anda bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan seharian. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain.

Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.

Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyediakan makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam? Jangan lupa derma ketika ziarah mayat.

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan diberi jamuan, kita rasa segan nak makan, malu-malu kucing kononnya malu dan beradab, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir. Perangai tinggal makanan tak habis dah jadi budaya orang kita.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? (Ini mesti ada tujuan lain!!!).

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih bimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak memperhambakan diri padaNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah, kain hamis berbau. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita.

Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat." (Riwayat Bukhari)

Thursday, 4 April 2013

Cuti, hotel mahal, indah khabar dari rupa

Thursday, April 04, 2013 7

MUSIM cuti sekolah akhir tahun adalah masa ibu bapa mengambil kesempatan bercuti bersama keluarga tersayang sama ada ke luar negara dan juga ramai yang melancong di dalam negara sahaja. 

Tempat idaman sudah tentunya ke pulau-pulau seperti Pulau Tioman, Pulau Pangkor, Pulau Pinang, Pulau Perhentian, Pulau Kapas dan tempat tumpuan pelancong yang popular seperti Melaka Bandaraya Bersejarah, Kuala Lumpur, Kuala Terengganu dan Kota Bharu yang sentiasa penuh sesak dan bilik-bilik hotel serta resort dan inap desa begitu mendapat sambutan yang sentiasa penuh ditempah hingga akhir bulan Disember. 

Di sini tampak betapa rakyat Malaysia bukan sahaja mampu berjalan makan angin bersama seluruh keluarga yang menunjukkan kemakmuran penduduknya tetapi juga berpeluang melihat keindahan negara sendiri. 

Dalam pada itu, mengapakah pihak pengurusan hotel dan resort seolah-olah mengambil kesempatan menaikkan harga sewaan biliknya sedangkan percutian cuti sekolah akhir tahun yang panjang ini adalah memberi peluang kepada rakyat kita sendiri bercuti bersama keluarga dan sepatutnya harga bilik dikurangkan lagi, bukan dinaikkan kadangkala sekali ganda daripada harga biasa. 

Di manakah keprihatinan pengusaha-penguasa tempatan yang melaungkan semangat kenegaraan dan rasa kekitaan bertanggungjawab serta ada rasa tolak ansur sesama kita. 

Begitu juga ada di antara pelancong tempatan terkilan seolah-olah tertipu kerana bilik yang ditempah di beberapa hotel terutama berhampiran dengan pantai melalui Internet itu 'indah khabar dari rupa'. Apabila melihat gambar Internet, rupa biliknya cantik dan kemas tetapi apabila tinggal di sana didapati bukan sahaja ada yang bocor sana sini, ada yang mengeluh alat penghawa dingin gagal berfungsi dan sebagainya. 

Diharap pengusaha hotel dan resort hendaklah sentiasa memantau dan bukannya kerana ingin mengaut untung berlebihan seolah-olah adanya rasa tamak tanpa memperdulikan hak pelanggan dan malangnya pelanggan itu pula adalah rakyat tempatan sendiri. 

Ambil iktibar di setengah-setengah negara, harga sewaan bilik hotelnya ditawarkan harga jauh lebih murah kepada rakyat mereka sendiri daripada pelancong luar kerana semangat cintakan negara dan sudah tentu penduduk tempatan diberikan keutamaan dahulu.

Tuesday, 2 April 2013

Shopping spree

Tuesday, April 02, 2013 10


Shopping has been my favourite pastime since my university days. A young kampong boy who just set his foot on Kuala Lumpur soil was curious enough to explore every shopping mall in the city back in the early 90’s. From the elite one to the budget shopping mall, he had purchased at least one item from those places. Among the popular malls at that time were Globe Silk Store, Batu Road Supermarket, Keramat Supermarket, Yaohan, Hankyu Jaya, Mun Loong, Metrojaya, Pertama Complex and The Campbell, just to name a few. Most of his shopping was done alone as he hated to be disturbed while making his choice. And he never failed to come back with a few merchandises to show to his floor mates.

That’s was me when I was young, a shopaholic. But now, in my late thirties, I seldom go shopping as I have to spend more money on my daughters. They need new clothes as they grow up fast. I just change my pants and shirts when the need arises and it’s likely to happen once a year. When I go shopping I will buy my clothes in bulk so that I need not make a few trips to the mall. Last weekend I went to Pantai Timur Shopping Centre in Tanah Merah to buy two shirts and belts each and two pairs of trousers. Every time I buy pants, I have to alter their size to fit my body size. I am short and potbellied so some adjustments need to be made.

Lastly, shopping is definitely an enjoyable pastime for those who earn high income and not for the poor ones.