Showing posts with the label Hot IssuesShow All
Bukan Semua Keluarga Mampu Beli Car Seat

Bila isu car seat ni baru nampak sikap-sikap segelintir orang yang lebih suka membangga. Kakak, abang.. tahap struggle setiap keluarga tak sama. Jangan samakan kasut kulit kita dengan kasut getah orang lain. Memang tak …

Orang Malaysia ni terlalu baik

Bila orang Malaysia ke Indonesia, orang Malaysia tak kisah guide boleh cakap BM ke tak. Tapi pelancong Indonesia datang Malaysia, kita pula kena cakap Bahasa Indonesia. Orang asing expect kita panggil Mr Adams kalau nama…

Kerana dia suamimu....

SUAMIMU... Kerja atau tidak kerja Dia suamimu Berilmu atau jahil  Dia imammu Romantis atau kaku Dia ayah dari anakmu Ramah atau kasar Dia bekerja menafkahimu Ini bukan tentang Kenapa kita harus patuh …

Golongan Pertengahan Dikenakan Cukai Tinggi

Sekarang ni terutama sekali pada bulan Ramadhan harga hampir semua barang dapur meningkat. Bagi Abam Kie yang menjadi guru ijazah ini pun terasa terkesan dengan kenaikan harga barang keperluan harian, apatah lagi golongan B…

Utamakan apa yang perlu sahaja

Apakah yang anda akan lakukan jika anda mempunyai sejumlah wang dalam genggaman? Adakah anda akan menyimpannya dalam bank, membelanjakannya untuk menggembirakan diri ataupun menggunakan untuk tujuan-tujuan yang murni u…

Ada apa dengan Kelantan?

Walaupun ada beberapa pihak yang cuba memburukkan imej Kelantan, secara peribadi saya sangat menyukai Kelantan dan orang2 nya. Kalau ada yang tanya, saya suka tinggal di mana selepas tempat kelahiran sendiri? Saya pasti akan…

Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Bandingkan Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia Guru Takmir Masjid RM100 sejam x 4 jam = RM400 Pegawai Kerajaan ikut gred Gred 41 RM120 sejam 4 jam RM480 Gred 48 RM150 sejam 4 jam RM600 Gred 54 RM200 sejam 4 jam RM80…

Kehidupan Terlampau Seorang Surirumah!

Untuk dia yang bernama SURIRUMAH.... Bila dia baring, orang kata dia suka tidur. Rupa sememeh macam hantu kak Limah. Yang orang tak nampak, dari pagi dia bangun siapkan anak, ambil/hantar anak sekolah, kemas rumah, masak,…

LHDNM Terus Laksana Tanggungjawab Sosial

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia ( LHDNM ) harus diberi pujian kerana sekali lagi pihak LHDNM ini telah berjaya meneruskan misi mereka untuk lebih mendekati masyarakat dalam membantu negara untuk membina satu masy…

Perlukah bekerja sehingga usia 60 tahun?

HAKIKATNYA ANDA HANYA MENAMBAH PENDAPATAN BEBERAPA PERSEN SAHAJA JIKA BEKERJA SEHINGGA UMUR 60 TAHUN Seorang kawan yg dah capai umur 58 tahun bertanya pandangan saya, apakah dia patut bersara awal dari penjawat awam. Saya…

Musim kenduri datang lagi

Musim kenduri datang lagi. Biasalah kan? Pada awal Syawal ni ramai ibubapa mengadakan kenduri kahwin untuk anak masing2. Ambil kesempatan bila seisi keluarga berkumpul di rumah dan kampung. Mudah nak tolong-menolong kan? Sela…

PESAN IBU TENTANG AYAH

Anakku… Memang ayah tak mengandungmu... Tapi, Darahnya mengalir di darahmu. Darinya kau diwarisi namanya, kedermawanan & kerendahan hati. Memang ayah tak melahirkanmu... Tapi, Suaranya-lah yang pertama mengantar…

Perbezaan diantara peniaga Melayu dan Cina

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka? Cina: Ada… ada… Lu mau ketam Cina ka ketam Melayu? Melayu: Aik! Ketam pun ada Melayu dengan Cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam Melayu, mana ketam Cina? Cina: Itu sana dal…

Teach children to respect law

At my school there are many students who ride motorcycles without any license or a helmet . These students have to park their motorcycles outside the school as the school au…

Jika berlaku kecemasan

Assalamualaikum. Kepada kawan2 abam kie yang dihormati sekalian, please take note!!! Selalunya bila berlakunya kemalangan, sukar bagi org yang ingin membantu untuk menghubungi waris terdekat kerana phone LOCK.. Ini cara…

PTPTN cekik darah

Assalamualaikum kepada kawan2 blogger sekalian. Sebelum terlupa, abe kie ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha, Maaf Zahir dan Batin sekiranya ada kesalahan yang abe kie lakukan sepanjang tempoh menulis blog ini…

Orang Kelantan bakal kuasai ekonomi

Assalamualaikum. Pertama sekali abe kie mohon maaf jika entri ini mengguris hati kawan2 yg berasal luar dari Kelantan. Tetapi inilah hakikat yg perlu diterima. Abe Kie pun bukannya org Kelate taksub sampaikan kwn2 kata abe k…

WHERE TO CROSS BORDER?

Assalamualaikum, This is something funny but serious when it comes to the scenario in Malaysia whereby the illegal immigrants can easily cross over our border without being noticed by the authorities. How could it happen…

Tanah sejengkal usah kau anggapkan sedepa

Dalam pada ralit tongkat dagu di meja cashier, hati terdetik teringtkn salah seorang pelanggan tetap kedai sy, seorang pakcik yg agak uzur .. Rasanya lama jgk dia x dtg kedai... dlm hati 'isk ..dia x sihat ke?'...…

Makan hasil bini

Assalamualaikum. Pada kali ini abe kie ingin berkongsi cerita benar yang ditulis oleh kawan abe kie yang bekerja sebagai juruwang kedai runcit emaknya di Ketereh, Kelantan. Nama kawan abe kie ni Miss Zieta. Dia sebenarnya …