Showing posts with the label Hot IssuesShow All
𝗠indset 𝗢rang 𝗦ekarang

Assalamualaikum. Berikut Abam Kie senaraikan mindset orang Melayu kita, khususnya, yang perlu diubah jika mahu berjaya di dunia dan In Shaa Allah di akhirat juga. 1. Bila kau tamat belajar tak kerja government, kau dianggap tak…

Hati-Hati Dengan Scammer di Al-Haramain

Salam Semua Jangan ingat di Tanah Suci Mekah dan Madinah x ada scammer, ada rupanya.. Bezanya ada yg kena cara halus dan cara kasar saja..   CARA KASAR:-    Cara 1:-   Sudah pastinya beg kita diseluknya atau ditorehnya dengan pis…

Kenapa anda tidak boleh tinggal dengan ibubapa atau mentua selepas kahwin?

Kalau boleh lepas kahwin tolong cari rumah sendiri walaupun sempit. Tinggal bersama ibu bapa bagi pasangan yang baru berkahwin mungkin dilihat sebagai sesuatu yang memudahkan. Dapat jimat bayar rumah sewa, semua barang keperl…

Kenapa Wanita Perlu Berani Memandu Kereta?

Kemahiran memandu kereta adalah syarat wajib bagi semua lelaki dan wanita berkerjaya pada hari ini. Tetapi saya perhatikan masih ada segelintir kawan-kawan wanita yang masih tidak tahu memandu kereta dan masih mengharapkan su…

Sila gunakan CDM di bank dengan cepat

Hari itu saya pergi ke CDM. Maklumlah, saya manusia dari zaman purba, tak pandai transfer2 online ni..😅. Semasa saya masuk, ada 2 barisan di CDM. Kedua2nya orang berbaris panjang. Saya ambil barisan yang jauh daripada pintu. Ada…

Bukan Semua Keluarga Mampu Beli Car Seat

Bila isu car seat ni baru nampak sikap-sikap segelintir orang yang lebih suka membangga. Kakak, abang.. tahap struggle setiap keluarga tak sama. Jangan samakan kasut kulit kita dengan kasut getah orang lain. Memang tak …

Orang Malaysia ni terlalu baik

Bila orang Malaysia ke Indonesia, orang Malaysia tak kisah guide boleh cakap BM ke tak. Tapi pelancong Indonesia datang Malaysia, kita pula kena cakap Bahasa Indonesia. Orang asing expect kita panggil Mr Adams kalau nama…

Kerana dia suamimu....

SUAMIMU... Kerja atau tidak kerja Dia suamimu Berilmu atau jahil  Dia imammu Romantis atau kaku Dia ayah dari anakmu Ramah atau kasar Dia bekerja menafkahimu Ini bukan tentang Kenapa kita harus patuh …

Golongan Pertengahan Dikenakan Cukai Tinggi

Sekarang ni terutama sekali pada bulan Ramadhan harga hampir semua barang dapur meningkat. Bagi Abam Kie yang menjadi guru ijazah ini pun terasa terkesan dengan kenaikan harga barang keperluan harian, apatah lagi golongan B…

Utamakan apa yang perlu sahaja

Apakah yang anda akan lakukan jika anda mempunyai sejumlah wang dalam genggaman? Adakah anda akan menyimpannya dalam bank, membelanjakannya untuk menggembirakan diri ataupun menggunakan untuk tujuan-tujuan yang murni u…

Ada apa dengan Kelantan?

Walaupun ada beberapa pihak yang cuba memburukkan imej Kelantan, secara peribadi saya sangat menyukai Kelantan dan orang2 nya. Kalau ada yang tanya, saya suka tinggal di mana selepas tempat kelahiran sendiri? Saya pasti akan…

Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Bandingkan Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia Guru Takmir Masjid RM100 sejam x 4 jam = RM400 Pegawai Kerajaan ikut gred Gred 41 RM120 sejam 4 jam RM480 Gred 48 RM150 sejam 4 jam RM600 Gred 54 RM200 sejam 4 jam RM80…

Kehidupan Terlampau Seorang Surirumah!

Untuk dia yang bernama SURIRUMAH.... Bila dia baring, orang kata dia suka tidur. Rupa sememeh macam hantu kak Limah. Yang orang tak nampak, dari pagi dia bangun siapkan anak, ambil/hantar anak sekolah, kemas rumah, masak,…

LHDNM Terus Laksana Tanggungjawab Sosial

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia ( LHDNM ) harus diberi pujian kerana sekali lagi pihak LHDNM ini telah berjaya meneruskan misi mereka untuk lebih mendekati masyarakat dalam membantu negara untuk membina satu masy…

Perlukah bekerja sehingga usia 60 tahun?

HAKIKATNYA ANDA HANYA MENAMBAH PENDAPATAN BEBERAPA PERSEN SAHAJA JIKA BEKERJA SEHINGGA UMUR 60 TAHUN Seorang kawan yg dah capai umur 58 tahun bertanya pandangan saya, apakah dia patut bersara awal dari penjawat awam. Saya…

Musim kenduri datang lagi

Musim kenduri datang lagi. Biasalah kan? Pada awal Syawal ni ramai ibubapa mengadakan kenduri kahwin untuk anak masing2. Ambil kesempatan bila seisi keluarga berkumpul di rumah dan kampung. Mudah nak tolong-menolong kan? Sela…

PESAN IBU TENTANG AYAH

Anakku… Memang ayah tak mengandungmu... Tapi, Darahnya mengalir di darahmu. Darinya kau diwarisi namanya, kedermawanan & kerendahan hati. Memang ayah tak melahirkanmu... Tapi, Suaranya-lah yang pertama mengantar…

Perbezaan diantara peniaga Melayu dan Cina

Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka? Cina: Ada… ada… Lu mau ketam Cina ka ketam Melayu? Melayu: Aik! Ketam pun ada Melayu dengan Cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam Melayu, mana ketam Cina? Cina: Itu sana dal…