Showing posts with the label SchoolShow All
Pelajar perlu masa untuk menyesuaikan diri

Pelajar berasa lebih tertekan sekarang kerana sekolah dan universiti perlahan-lahan kembali kepada cara mengajar lama mereka. Pada awal tahun 2020, ancaman Covid-19 menyebabkan pelajar dan guru mengadakan bilik darjah maya yang…

Cerita Bilik Pengetua

Assalamualaikum. Pada hari ini Abam Kie ingin berkongsi ulasan sebuah buku yang pernah dibaca 2 minggu yang lalu bertajuk 'Cerita Bilik Pengetua'. Abam Kie beli buku ini di Kedai Buku Banggol, Tanah Merah, Kelantan. Buk…

Kerajaan lambat membaiki kemudahan sekolah yang rosak

Selama bertahun-tahun, saya tertanya-tanya mengapa kita mempunyai budaya penyelenggaraan yang lemah dalam hal bangunan dan kemudahan lama manakala kita berbangga dalam mengekalkan bangunan canggih kita. Diktomi ini amat ketara ap…

Warkah buat anak didikku

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua anak didikku  yang dikasihi sekalian……………… Alhamdullillah, sewaktu cikgu menulis warkah ini buat anakanda semua, cikgu sedang berada dalam keadaan sihat walafiat di bawah lembay…

Kem Kecemerlangan SPM di Permai Beach Resort, Bachok

Pada 28 hingga 30 September lalu, sekolah Abe Kie telah menganjurkan Kem Kecemerlangan SPM di Permai Beach Resort, Bachok untuk 114 orang calon SPM 2022. Kem ini melibatkan 5 kelas sahaja kerana 3 kelas terdahulu telah melaluin…

Sambutan Jubli Perak di Dalam Dunia Pendidikan

Assalamualaikum. Sedar tak sedar rupa-rupanya sudah suku abad Abam Kie berkhidmat sebagai guru. Cepatnya masa berlalu! Lantikan sebagai guru DG3 (sekarang DG41) berkuatkuasa pada 16 September 1997. Pada hari berkenaan Abam Kie …

Kisah murid yang malas menjawab soalan peperiksaan

Assalamualaikum. Peperiksaan Pertengahan Tahun baru sahaja selesai sebelum Hari Kebangsaan lalu. Alhamdulillah. Semua murid dibawah jagaan Abam Kie telah menduduki kertas Bahasa Inggeris. Abam Kie mengajar 2 kelas Tingkatan 4 d…

Kejohanan Olahraga MSSD Tanah Merah 2022

Assalamualaikum. Buat kesekian kalinya sekolah Abam Kie menyertai Kejohanan Olahraga MSSD Tanah Merah. Abam Kie telah terlibat sebagai guru penasihat olahraga sekolah sejak 2006. Masa tu muda, sihat dan bertenaga lagi. Masa tu …

Luahan guru seluruh Malaysia

Benar. Guru tak minta banyak. Cuma kalau boleh sediakanlah printer, lcd, smart tv, smart board, marker pen, kertas-kertas, dan alatan untuk digunakan kat sekolah. Juga ganti la whiteboard yang uzur tu, kerusi meja guru yang dah b…

Perbezaan Dunia Pendidikan Dulu dan Sekarang

Pendidikan. Beza dulu dan sekarang.    Dulu : Murid tunggu cikgu kat pagar. Cikgu masuk pagar, murid bagi salam, berebut nak angkat beg dan barang cikgu.   Sekarang : Guru tunggu murid kat pagar. Murid sampai, guru senyum ucap …

Kenapa Guru Nekad Bersara Awal?

Sisi Gelap Sistem Pendidikan – Guru Nekad Bersara Awal Dedah Tertekan Hingga Terpaksa Menipu Sistem pendidikan sekarang yang tiada hala tuju membuatkan ramai guru seolah-olah sudah tidak ada jiwa untuk mengajar dan ramai yang men…

Kami Generasi Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR)

Kami generasi Penilaian Darjah 5 Darjah 6 isikan dgn aktiviti sukan dan sebagainya  Tiada stress bila nak masuk sek menengah. Kami generasi SRP Tak lulus kau ulang la sampai berjanggut. Baru tau erti penyesalan Attendance pun o…

Segelintir ibubapa menipu jumlah pendapatan demi bantuan

Ada segelintir ibu bapa suka berbohong tentang maklumat diri. Terutama bila mereka kerja sendiri. Tempat ruangan pendapatan tu dia letak gaji RM700 - RM1500 sahaja. Maka bila ikut kira-kira, anak dia layak dapat semua bantuan…

10 nasihat berguna kepada guru

Menjadi seorang pendidik merupakan satu tanggungjawab yang amat besar. Ia harus diselangi dengan kesabaran serta minat yang mendalam bagi mencorak masa depan anak-anak murid. Kita sendiri boleh lihat pengorbanan yang dilalui ol…

Kegagalan Menyediakan Prasarana di Sekolah

Kisah seorang bapa yang sukarela beli kipas angin untuk kelas anaknya di sekolah bukanlah kes terpencil. Terima kasih team KOSMO yang melaporkan berita ini. https://bit.ly/3Jei1nG Sebenarnya isu ini besar dan perlu perhatian sege…

Lima faktor utama kenapa guru tertekan

Assalamualaikum. KERJAYA guru kini semakin mencabar. Perubahan zaman dan kemajuan teknologi membawa cabaran baharu buat para guru yang sedia terbeban dengan pelbagai tugas di luar bilik darjah. Kajian Kesatuan Perkhidmatan Pergur…

Menerima surat kenaikan pangkat ke gred DG52

Assalamualaikum. Abe Kie mula berkhidmat sebagai guru pada 16 Sept 1997 di SMK Majakir, Papar, Sabah. Pada Jun 2001, Abam Kie berjaya pindah ke Semenanjung dan ditempatkan di SMK Ayer Lanas, Kelantan. Bertugas kat sini cuma sel…

Jamuan Perpisahan Tingkatan 5 Tahun 2021

Assalamualaikum. Hari terakhir peperiksaan SPM adalah saat yang dinantikan oleh semua pelajar tingkatan 5 selepas 11 tahun menempuh alam persekolahan. Merdeka! Gembira sakan selepas abis SPM kan? Begitu juga perasaan anak2 muridk…

Lumrah kehidupan seorang cikgu sekolah

Pergi ke sekolah setiap pagi jam 6.30pagi, sesudah subuh. Kadang-kadang kerjanya adalah membuka pagar sekolah (kerana ada tugasan yang diberi sebegitu – maklumlah sekolah pun di kawasan pedalaman). Sabarlah cikgu… Semasa Sesi Pen…

Guru KTK Menerima MPV Aruz Daripada Bekas Pelajarnya

Seketika dulu terbaca kisah cikgu ni. Cikgu nak bersara. Masa majlis persaraan tu, terkejut cikgu bila tengok anak muridnya semua sama-sama kongsi duit belikan beliau kereta. Lepas tu saya baca komen ramai orang di bawah tu. Ad…