Sekadar peringatan lembut.

Tan Sri, Dato Sri, Dato, Tuan, Puan yang dihormati sekalian.

Pesanan khidmat masyarakat dan nasihat kepada masyarakat Malaysia, pesara kerajaan, kawan kawan yang banyak simpanan di bank.

Mohon sebarkan ilmu ini sebanyak mungkin di group whatapps untuk rakan-rakan yang lain.

Tanpa pengetahuan anda boleh menjadi mangsa penipuan dengan mudah! Baca sehingga faham dan sampaikan ilmu ini kepada semua ahli keluarga tersayang .

Baru-baru ini di Malaysia, ramai mangsa telah ditipu sehingga menyebabkan kerugian ratusan juta ringgit.

Pesara polis juga tidak terkecuali daripada ditipu wang persaraan mereka.

Petua untuk mengelakkan kerugian besar:

Jangan simpan banyak wang dalam akaun yang mempunyai kemudahan dalam talian, pindahkan wang anda ke akaun yang tidak mempunyai kemudahan dalam talian dan tinggalkan sedikit sahaja dalam akaun dalam talian untuk perkara seperti pembayaran bil

Suspek boleh mencuri / menyedut wang anda, tinggalkan baki RM1.00 kepada anda. jadi kesian.

Bagaimanakah suspek mengambil wang simpanan atau pencen anda tanpa anda ketahui?

Kaedah 1

Akaun dalam talian anda tiba-tiba tidak boleh digunakan dan meminta anda memasukkan kata laluan baharu. Laman web yang anda lawati untuk memasukkan nombor pin atau kata laluan baharu sebenarnya adalah palsu dan milik penipu. Suspek boleh melihat nombor pin atau kata laluan yang baru anda masukkan. Suspek akan mengeluarkan semua simpanan anda melalui pemindahan dalam talian.

Kaedah 2

Anda terima whatapps jemputan untuk menghadiri majlis perkahwinan , anda klik terima atau klik tolak untuk hadir. Virus telah memasuki telefon anda. Suspek boleh membaca semua kandungan telefon anda. Sertakan maklumat perbankan dalam nota telefon anda.

Kaedah 3

Suspek menyamar sebagai polis di telefon anda mengatakan anda terlibat dalam aktiviti haram/ ada bungkusan J&T dengan dadah atas nama anda. Minta anda memindahkan simpanan anda ke akaun lain, jika tidak wang anda akan dirampas oleh polis (AMLA) untuk siasatan. Anda takut dan memindahkan semua simpanan anda ke akaun lain yang diberikan oleh suspek. Anda telah ditipu.

Kaedah 4

Buat anda ingin membayar/menyelesaikan tuntutan mahkamah, tetapi sebenarnya pautan atau tapak web yang anda lawati adalah milik suspek . Mereka boleh melihat anda memasukkan nombor pin dan kata laluan semasa membuat pembayaran. Wang anda akan dipindahkan semua.

Modus Operandi (MO) Kes Penipuan Lain :

1. Penipuan kerja sambilan

Suspek menawarkan pekerjaan sambilan di media sosial dan ditawarkan gaji. Tetapi anda diminta membayar wang untuk mendapatkan pakej kerja. Ada mangsa yang mengalami kerugian ratusan ribu dan hanya menerima gaji di bawah RM100.

2. Penipuan pelaburan

Pelaburan faktor syariah dan macam-macam lagi dalam Facebook khususnya. Labur RM5000 dalam masa 3 jam dan dapat RM50,000. Semuanya bohong. Ada mangsa kerugian mencecah jutaan ringgit.

3. Helah untuk membeli dan menjual barang di media sosial

Cth: Anda lihat iklan kereta vios 2015 dengan harga RM30K dimana harga pasaran RM50K. Anda dah bank in deposit dan full payment, tahniah baru dapat gambar kereta. Suspek akan menghilangkan diri selepas menerima wang tersebut.

4. Penipuan tawaran pinjaman

Anda melihat iklan pinjaman di media sosial. Sebelum mendapatkan pinjaman, anda diminta membayar yuran guaman, yuran pemprosesan dokumen, yuran jaminan dan banyak lagi. Ada mangsa yang ingin meminjam RM100K telah ditipu dan telah membayar wang pendahuluan sebanyak RM80K.

5. Penipuan cinta

Berhati-hati, anda jatuh cinta dengan penipu di media sosial. Suspek dari luar negara nak bagi hadiah emas atau barang berharga. Pada suatu hari anda menerima panggilan dari Kastam (Scammer) mengatakan barang anda sudah sampai di Kastam Malaysia, anda diminta membayar yuran pemprosesan dan macam-macam lagi.

6. Menyamar sebagai kawan atau saudara

 Anda menerima panggilan telefon daripada suspek yang menyamar sebagai rakan anda dan meminta untuk meminjam wang. Kini dengan teknologi AI, suspek boleh meniru 100% suara rakan anda. Selepas pemindahan wang, anda menyedari bahawa ia bukan kawan anda.

Jika anda telah ditipu, hubungi 997 NSRC dengan segera, semoga wang anda masih boleh dipulihkan.

Wang yang telah ditipu biasanya sukar untuk dikembalikan kerana suspek menggunakan akaun penagih dadah atau akaun keldai. Suspek akan segera mengeluarkan wang anda. Terdapat juga pemilik akaun yang menjadi mangsa penipuan pinjaman yang tidak wujud. Suspek meminta kad ATM dan nombor pin jika ingin meminjam wang.

Pandai-pandailah berjaga-jaga😊

Daripada:

DSP Wee Bee Seng

Pegawai Penyiasat Kanan,

Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor.

(0126690324)

Nota: 16 tahun pengalaman dalam menyiasat kes penipuan di Malaysia😊