Terdapat kemalangan jalan raya baru-baru ini yang mengejutkan negara, termasuk kemalangan di mana beberapa atau semua ahli keluarga terbunuh.

Alasan seperti pemanduan melulu atau keadaan jalan yang buruk disebut, tetapi ini tidak cukup mendalam.

Terdapat berjuta-juta kenderaan, jadi ini bermakna akan berlaku lebih banyak kemalangan yang mengakibatkan kecederaan dan kematian.

Kesan sosio-ekonomi termasuk kehilangan pencari nafkah, orang menjadi kurang upaya dan pampasan yang besar dibayar, selain daripada kerosakan atau hapus kira kenderaan.

Penunggang motosikal terus menjadi mangsa utama.

Untuk berlaku adil, kerajaan menyediakan peruntukan yang besar kepada Kementerian Kerja Raya dan Kementerian Pengangkutan untuk memastikan jalan raya selamat. Pemandu juga tidak boleh dipersalahkan untuk setiap kemalangan.

Antara punca kemalangan ialah sikap cuai, memandu laju, memotong, menggunakan telefon bimbit, memandu dalam keadaan mabuk atau berada di bawah pengaruh dadah, meletak kenderaan secara serampangan, kesilapan pemandu baharu dan tidak berpengalaman, cermin depan cermin berwarna tebal, dan hilang kesabaran, terutamanya apabila terperangkap dalam kesesakan. .

Aktiviti pembinaan adalah bahaya tambahan. Keadaan kenderaan yang buruk juga harus dipersalahkan, dan kelebihan muatan kereta boleh menyebabkan kemalangan.

Kenderaan berat yang dipandu laju sering berlaku kemalangan. Penurapan semula jalan secara berkala perlu dilakukan.

Pokok atau dahan yang menghalang papan tanda perlu dipotong.

Kepentingan lampu jalan tidak boleh terlalu ditekankan.

Selain itu, sistem mata demerit Kejara perlu dilaksanakan bagi mengatasi kepincangan dan masalah lain dalam penguatkuasaan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan dan polis trafik.