BARU-BARU ini saya menonton beberapa siri video yang mengganggu di YouTube, yang dirakam oleh kamera papan pemuka kenderaan di jalan raya Malaysia.

Video ini memberi penerangan tentang isu mendesak penunggang motosikal berbahaya.

Adalah membimbangkan untuk memerhatikan bahawa sebilangan besar individu yang terlibat dalam kemalangan adalah penunggang motosikal yang muda dan melulu yang menunjukkan sikap tidak mengendahkan undang-undang jalan raya dan keselamatan pengguna jalan raya yang lain.

Mereka tidak menghiraukan lampu isyarat seolah-olah tidak bermakna, dan tindakan mereka yang laju dan cuai melalui lalu lintas mengancam bukan sahaja nyawa mereka sendiri tetapi juga pengguna jalan raya yang lain.

Orang yang lalu lalang yang menyaksikan kemalangan antara kenderaan dan motosikal sering bersimpati dengan penunggang yang terjatuh, dengan mengandaikan kesalahan terletak semata-mata kepada pemandu.

Tetapi adalah penting untuk menyedari bahawa sejumlah besar insiden ini melibatkan penunggang penghantaran yang laju di bawah tekanan masa yang besar.

Walaupun tergesa-gesa mereka boleh difahami, ia tidak memaafkan bahaya melulu nyawa.

Bagi menangani isu ini, kita mesti mengutamakan pendidikan dan meningkatkan kesedaran dalam kalangan penunggang motosikal.

Saya sangat menggesa pegawai-pegawai Jabatan Keselamatan Jalan Raya di bawah Kementerian Pengangkutan untuk melihat video-video ini dan menyusun contoh-contoh buruk yang paling ketara ke dalam satu video komprehensif yang boleh dikongsi secara meluas.

Saya berharap kompilasi sebegini akan menjadi penyemangat, menyemai rasa keinsafan dan tanggungjawab di kalangan penunggang motosikal.

Selain itu, saya mencadangkan agar penunggang motosikal yang ingkar diberi mandat untuk menonton video ini di balai polis atau semasa prosiding mahkamah sebagai sebahagian daripada proses penyelesaian kes mereka.

Kesan visual boleh menyumbang dengan ketara untuk memahami akibat daripada tindakan mereka dan kemusnahan yang mereka sebabkan.

Syarikat penghantaran makanan juga mempunyai peranan penting dalam memastikan keselamatan jalan raya.

Adalah penting bagi syarikat-syarikat ini memberikan nasihat dan kaunseling kepada penunggang penghantaran mereka, menekankan kepentingan menunggang yang bertanggungjawab dan memelihara nyawa.

Nyawa dipertaruhkan, dan menjadi tanggungjawab kita bersama untuk mengutamakan keselamatan jalan raya dan memupuk budaya pemanduan yang bertanggungjawab.