ANAK SEKOLAH sedang menikmati cuti sekolah Disember sehingga hujung bulan ini.

Cuti sekolah adalah masa terbaik dalam kehidupan sekolah mereka.

Kanak-kanak sentiasa menantikan cuti kerana mereka boleh tidur lewat dan memecahkan rutin sekolah dan yang paling penting berseronok dan bermain.

Bagaimanakah kanak-kanak biasanya menghabiskan cuti sekolah mereka? 

Ramai yang akan pergi bercuti pendek.

Jadi, apa yang mereka lakukan apabila mereka pulang ke rumah?

Nah, ramai yang akan terpaku pada televisyen pada kebanyakan masa.

Televisyen adalah "penjaga kanak-kanak" terbaik untuk sesetengah ibu bapa. Ia menjadikan mereka sibuk dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang berbahaya.

Pada waktu petang, kanak-kanak pergi ke taman permainan atau melepak dengan rakan-rakan mereka.

Tetapi dengan musim tengkujuh, dan hujan setiap petang, kanak-kanak akan berada dalam lingkungan selamat di rumah mereka. Sesetengah mungkin menikmati hobi mereka tetapi kemungkinan besar mereka akan berada di hadapan skrin bermain permainan video.

Agak malang anak-anak Malaysia tidak mempunyai minat membaca buku.

Buku dan membaca sentiasa disamakan dengan cara untuk mencapai tujuan, sama ada untuk lulus peperiksaan atau untuk mencari maklumat atau pengetahuan tertentu.

Kanak-kanak tidak melihat buku sebagai sumber hiburan dan keseronokan. Mereka melihat buku sebagai peringatan yang menyakitkan tentang persekolahan.

Sesetengah kanak-kanak tidak mengetahui kepentingan buku dan membaca melebihi buku teks sekolah mereka.

Amalan membaca adalah penting untuk diterapkan kepada kanak-kanak. Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam melakukan perkara itu, terutamanya semasa cuti sekolah.

Ibu bapa harus membeli buku untuk anak-anak mereka, membawa mereka ke kedai buku dan kedai buku terpakai, dan membenarkan mereka membeli buku yang menarik minat mereka. Mereka boleh bermula dengan komik dan buku bergambar.

Ibu bapa hendaklah membawa anak-anak ke perpustakaan awam dan mendaftarkan mereka sebagai ahli. Kanak-kanak harus digalakkan untuk menghabiskan masa mereka di perpustakaan semasa cuti.

Ibu bapa harus mempunyai perpustakaan mini di rumah. Rumah tanpa koleksi buku umpama jasad tanpa jiwa.

Ibu bapa yang mempunyai anak kecil harus meluangkan masa dan membaca kepada mereka. Sebaiknya anak-anak membaca buku di pangkuan ibu bapa.

Membaca kepada anak anda akan memberi manfaat kepada mereka dalam jangka masa panjang. Mereka akan mempunyai minat membaca dan pembelajaran sepanjang hayat.

Peruntukkan masa tertentu untuk membaca bersama sebagai sebuah keluarga dan bukannya menonton televisyen. Keluarga yang membaca bersama, kekal bersama.

Ibu bapa harus membawa anak-anak mereka ke pesta buku dan jualan buku apabila ada dan membenarkan mereka membeli buku yang mereka minati. Mereka menyediakan peluang yang sangat baik untuk menyimpan keperluan membaca keluarga untuk tahun ini.

Ibu bapa harus membeli buku sebagai hadiah untuk anak-anak.

Akhir sekali sebagai ibu bapa, jadilah teladan dengan membaca pada masa lapang.

Walaupun semasa menonton televisyen, galakkan anak membaca sari kata.

Mempunyai banyak bahan bacaan seperti surat khabar, majalah dan buku di rumah. Biarkan kanak-kanak itu dikelilingi oleh buku dan dia akan membesar dengan suka buku.

Daripada buku, kita boleh mendapatkan idea-idea yang mengubah hidup, menajamkan pemikiran kita dan meningkatkan kesedaran kita.

Mudah-mudahan, anak-anak akan menghabiskan masa cuti mereka dengan membaca buku yang akan membuka pintu masuk baru kepada pengetahuan dan pasport untuk pengembaraan dan alat untuk mempelajari perkara baharu.

Cuti sekolah adalah masa terbaik untuk menghabiskan banyak masa dengan membaca.


14 Comments

  1. Teringat masa sekolah teruja pergi Perpustakaan Negeri masa cuti sekolah. Situ lebih banyak buku.

    ReplyDelete
  2. sekarang gajet no.1..buku2 tolak tepi...cik nor masa sekolah rendah suka pinjam buku cerita kat library klu waktu cuti sekolah..:)

    ReplyDelete
  3. betul sgt..kids sekarang ni kurang sgt membaca... anak2 MA pun but kena paksa jugak & beli kan buku2 yg diaorang minat, baru la nak baca. tak selalu but ada la jugak

    ReplyDelete
  4. anak ammi pun kurang tabiat membaca..tak pernah pun ammi tengok dorang membaca buku yang dipinjam di perpustakaan sekolah. Berbeza betul dgn zaman ammi dulu..belum sempat habis tempoh dah tukar buku lain utk dipinjam.

    sekrang ni ammi beli buku dan terpaksa "paksa" dorang baca dan cerita kat ammi apa sinopsis cerita tu.

    ReplyDelete
  5. Setuju sangat.. Masa inilah nak terapkan lagi minat membaca mereka..

    ReplyDelete
  6. Itulah saya sebagai ibu pun rasa sedih sbb dari anak2 masih baby lagi saya dah belikan buku, bacakan buku sebelum tidur, bawa ke perpustakaan dan kedai2 buku tapi anak2 masih tak minat membaca. Bila kita ambil gajet dieorg pun, dieorang akan tertido masa membaca sebab tiada minat. Apa lagi ibubapa boleh buat utk pupuk minat membaca tu ye Abam Kie?

    ReplyDelete
  7. Masa cuti sekolah zaman sekolah dulu, tiap hari wajib baca buku kecuali bila dah akhir tahun, dapatlah berjimba sekejap, hehehe.

    ReplyDelete
  8. sekrg ni tarikan gajet lg kuat drpd buku.....melainkan yg jenis ulat buku, tetap setia & gembira mmbaca buku..

    ReplyDelete
  9. kalau ibubapa suka membaca anak2 akan terikut caranya

    ReplyDelete
  10. Tabiat membaca buku dan akhbar dalam kalangan anak2 semakin berkurangan.
    Pengaruh medsos lagi hebat

    ReplyDelete
  11. setuju. musim sekarang ni memang terperap dalam rumah. sebab itu ida setiap hari ingatkan suruh baca buku walaupun sekejap. game..memang bagi had masa. bab tidur memang tegar suruh tidur awal..

    ReplyDelete
  12. Kena ajar anak2 membaca buku dari awal

    ReplyDelete
  13. Sejak kenal Roblox, anak saya dah kurang membaca. Sedih.

    ReplyDelete
  14. tq abeKie for sharing.
    alhamdulillah, anak2 aid amasih membaca.
    as for Nurin, novel & komik. Syuhada, membaca online.
    as for Izzat, komik. da ikut minat kakak sulungnya.
    majalah boboiboy & ejen ali, aida memang belikan dia setiap issue.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.