Baru-baru ini, Menteri Pengajian Tinggi memetik kajian yang mengatakan bahawa kelas dalam talian tidak memberi tekanan kepada kebanyakan pelajar universiti. Ini menunjukkan bahawa pensyarah dan ibu bapa dapat menarik nafas lega kerana kelas dalam talian tidak memberi kesan besar kepada kesihatan mental kebanyakan pelajar.

Walau bagaimanapun, tinjauan yang dilakukan terhadap pelajar IPTA, termasuk pelajar pascasiswazah, pada akhir semester lalu, mendapati mereka merasa tertekan.

Lebih buruk lagi, ada di antara mereka yang menangis ketika menyatakan perasaan mereka terhadap kelas dalam talian, dan sebilangan dari mereka juga memutuskan untuk berhenti atau menangguhkan pengajian mereka kerana mereka tidak dapat menerapkan norma pembelajaran yang baru.

Persekitaran di rumah, yang tidak sesuai dan kondusif untuk kelas dalam talian, menjadikan mereka mengalami tekanan. Sebilangan besar pelajar mengatakan bahawa gangguan daripada ahli keluarga, termasuk ibu bapa yang tidak memahami kesukaran mereka, menyebabkan mereka kehilangan tumpuan dalam kelas.

Mereka juga mengatakan bahawa mereka tidak dapat memusatkan perhatian pada kelas mereka dengan had waktu dan gangguan di rumah.

Tidak ada interaksi tatap muka dengan pensyarah mereka yang membuat mereka bingung dengan apa yang diajar oleh pensyarah mereka di kelas. Interaksi antara pelajar dan pensyarah merosot apabila melibatkan lebih daripada 100 pelajar dalam satu kelas. Mereka berasa tidak selamat dan kurang yakin untuk turut serta.

Mereka juga berjuang untuk memahami beberapa mata pelajaran yang melibatkan matematik, seperti kewangan, ekonomi, statistik, dan lain-lain. Subjek ini, bagi mereka, tidak sesuai untuk diajar dalam talian. Sebaliknya, kehadiran mereka di kampus tanpa kelas dalam talian dapat membuat mereka lebih memahami kerana mereka dapat berunding dengan pensyarah mereka secara langsung sejurus selepas kelas mereka.

Sebilangan pelajar yang terpaksa bekerja untuk menolong keluarga mereka sangat tertekan. Mereka merasa sukar untuk menyusun kelas dengan bekerja. Mereka terpaksa berjaga sehingga awal pagi untuk menyelesaikan tugasan mereka, yang akhirnya menyebabkan mereka tidak cukup tidur dan mengalami keletihan.

Ini kerana mereka dibanjiri dengan banyak kerja pada siang hari. Selain itu, mereka mendapat lebih banyak tugasan daripada pensyarah mereka semasa kelas dalam talian berbanding kelas bersemuka.

Selain itu, akses internet yang buruk juga menimbulkan cabaran besar bagi mereka untuk mengikuti kelas dalam talian, terutama pelajar di luar bandar. Mereka harus pergi ke rumah jiran atau saudara mereka untuk mengakses internet. Di tengah-tengah menghadiri kelas dalam talian mereka, mereka kadang-kadang terputus sambungan internet dan keluar tanpa sengaja. Akhirnya, mereka tidak mendapat pengetahuan dari kelas mereka.

Pelajar pascasiswazah juga berada di dalam situasi yang sama, berjuang untuk menghadapi 'ribut' yang sama. Lebih banyak tanggungjawab terletak di bahu mereka, dan itu menjadi penghalang untuk melakukan tindakan mengimbangkan antara keluarga dan belajar. Mereka tidak mempunyai pilihan selain menghabiskan banyak waktu bersama keluarga sehingga mereka tidak dapat menjalankan penyelidikan mereka.

Kadang-kadang, mereka tersekat, dan dengan demikian mereka maju dengan kecepatan siput. Oleh itu, mereka sangat memerlukan pertemuan tatap muka dengan pensyarah mereka untuk berbincang agar pembelajaran mereka berjalan lancar.

Ringkasnya, kebanyakan pelajar tertekan oleh kelas dalam talian. Oleh itu, ini memerlukan perhatian serius dari semua orang termasuk ibu bapa, pensyarah dan pihak berkuasa. Sekiranya masalah ini berlanjutan tanpa tindakan pencegahan, masalah yang lebih serius akan muncul di kemudian hari.

Walaupun begitu, kini para pelajar dapat tersenyum setelah menteri pendidikan tinggi mengizinkan mereka berada di kampus secara berperingkat pada semester depan. Diharapkan tekanan kelas dalam talian mereka dapat dikurangkan dengan kehadiran rakan mereka untuk saling memberi sokongan.

Sekian. Terima kasih.

9 Comments

  1. Diakui keadaan rumah tidak membantu sangat untuk belajar.

    ReplyDelete
  2. memang banyak masalah belajar dalam talian kan n menyebabkan hilang tumpuan menyerap ilmu

    ReplyDelete
  3. Memang sangat mencabar. Setiap minit GM counts every GB of your Internet quota. Bukan semua org mampu nak pakai unlimited Internet. Ada yg cuma mampu beli topup rm15.

    Di rumah pulak mak asyik lah panggil tolong sapu rumah, basuh mangkuk (eh terasa pulak ammi).

    ReplyDelete
  4. struggle belajar online tu lebih daripada bersemuka dgn guru. kalau online ni depa tak paham pon cakap paham je.

    ReplyDelete
  5. yang mengajar ni pun tertekan juga..huhu

    ReplyDelete
  6. Mujurlah saya dah lepas tahap tu..macam x mampu nak belajar online aje..fuhh!

    ReplyDelete
  7. banyak gangguan kalau belajar atas talian.. Susah nak fokus

    ReplyDelete
  8. bosan kot belajar atas talian ni. dok mengadap komputer jer

    ReplyDelete
  9. Uncle agak setuju sebenarnya....

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.