Sapo dulu gi sekoloh jaley kaki?

Kalu peringkat budok2 sekoloh dulu, tamboh2 yang tinggal sekitar kampung, buleh kato kebanyakan dey merasa gi sekoloh jaley kaki. Paling x dok pun jarey2 sekali, jaley kaki jugok ko sekoloh kes basikal punoh ataupun basikal bocor tiub. Tapi orey2 dulu dio berhalus sikit, dio x sebut jaley kaki, dio sebut naik 'bas tunjal.'

Walaupun dulu gi sekoloh jaley kaki, namun banyok perbezaan antara dulu dengan loni terutama dari segi infrastruktur. Dulu2 mano ado lagi jaley tar kok daley kampung serupo hari ini. Hari ni buleh kato segenap jaley kampung tar habis licin, walaupun jaley sejengkal katok. Dulu2 kalu nok jupo jaley tar gak, naik tembok ibu baru merasa jaley tar. Budok2 loni kenal ko gapo tembok ibu .Ambo sendiri pun x dengar mano doh loni orey sebut 'tembok ibu?'

Jaley kampung dulu, ado sesetengah kampung tu pesen jaley tanoh meroh. Kalu keno puye kemarau habis naik debu. Kalu keno ko puye hujey lagu ko nok berselut. Sesetengah tempat tu jaley tanoh campur nga batu hudoh2. Hok perit sekali keno ko time hujey, habis berdenir kopey kasut keno selut. Cabut habis stokin, kasut, jaley kok daley selut, beley2 bimbit kasut, cedey nok paka di tempat kering. Jupo tempat kering baru lah sauk semula kasut stokin. Kabar2 berdaroh celoh jari kaki keno ketik ko pacat. Gitu lah seksanya nok buleh ko ilmu sebutir. Tapi dulu Mok Pok harap jaley kaki sorey diri walaupun jaley tu sunyi jauh dengan rumoh orey sekalipun pasal dulu x dok mano kes pelik2 serupo hari ini.

Dulu2 sekoloh sebutir2 ni jauh2. Jadi x pelik lah kalu ado orey jaley kaki sapa 2, 3 batu nok buleh nyapa ko sekoloh. Hok rumoh di birai pagar sekoloh tu x apo lah. Keno hok duk jauh gak, tapok kasut padey haus jaso tu jah. Tapi bunyi jah jauh, tapi dey main hari2 gak, jadi galir doh. Berat beg x soh duk cerito lah. Keno ko paka beg hijau tu gak, tali ngikat beg sandar atas dahi..... berkocok palo2 nok buleh nyapa ko rumoh. Tapi acu suruh loni jaley batu hari2, raso x dey sekerat jaley caro ko nok mitok tupey orey.

Balik sekoloh pun gitu jugok, kadey2 ikut jaley shortcut, jaley ramai2 dengan saing. Jaley kaki kok daley rok, niti atas titi, niti pulok kok atas batas padi, masuk pulok kok daley kebun getoh, baru lah jupo jaley kok daley kampung. Time niti atas batas padi, time kalu orey duk tengoh mukul sedap lah jaley mugo kering. Tapi kalu keno time orey duk tengoh cedung gak, berdenir kopey pulok kasut.

Tapi nok buleh ko sapa rumoh, dey lagi heret kayu api seputung duo wat balik rumoh. Main pelago butir getoh dulu sepukul duo. Kalu jupo payo mano2, turun igak ikey sepila pulok. Dey lagi kutip pelago sepila. Mugo dulu waktu sekoloh pun, paling terik pun sekat pukul 1 jah. Kalu hari Rabu Khamis pukul 12 balik doh. Maso tu banyok lajok nok main.

Habis mainey lah kutip main nok buleh nyapa ko rumoh. Dengan uniform2 pun x salin lagi. Doh lah uniform ado sela tu jah x dok lok lo. Esok lusa sauk uniform tu lah pulok, bereti dop gak, jupo hari jumaat ko Sabtu baru lah caro ko nok basuh pulok.

Sekian. Terima kasih. Baca sampai habis ke? Ada faham? Jika faham baguslah. Jika dok faham, kena guna Google Translate..hehehe...

23 Comments

  1. As pun dulu-dulu jalan kaki dari rumah ke tempat tunggu bas sekolah. Lebih kurang 2 km juga la....

    ReplyDelete
  2. Ayah rabia hantar rabia naik motorsikal masa sekolah rendah duluu

    ReplyDelete
  3. Pernah merasa jalan kaki, kemahen jauh, sa,api sekolah menengah pergi balik sekolah jalan kaki

    ReplyDelete
  4. saya pun dulu berjalan kaki masa sekolah rendah :)

    ReplyDelete
  5. Feel jalan kaki memang best. Sambil jalan, sambil duk ingat semula topik yang cikgu ajar hari tu.

    ReplyDelete
  6. Kita jalan kaki g skolah agama je sbb dkt ngan rumah.. Sek biasa kena naik bas sebab kat tgh bandar.. Jauh hehee..

    ReplyDelete
  7. saya pun sama jalan kaki ke sekolah..zaman tu best jalan ramai2 dengan jiran2 sekali sebab skola sama hehe

    ReplyDelete
  8. kita jalan kaki gak g sekolah he hee tapi dekat ja, bunyi loceng baru berlari mask kawasan sekalah
    biasa kg jalan kaki la nak kemana2 pun , teringat time raya mesti jalan2 jemaah g beraya umah ustaz walaupun jauh
    nasib kalau bas lalu boleh la naik

    ReplyDelete
  9. Betapa indahnya kenangan zaman dulu kan cikgu. PC tak pernah pergi sekolah jalan kaki. Mama hantar naik basikal, bila besar sikit kayuh basikal sendiri dengan kawan-kawan. Setiap zaman ada kisahnya.

    ReplyDelete
  10. kita pun dulu jalan kaki je ke sekolah sebab sekolah depan rumah je..haha.kena seberang jalan..sekolah menengah dok asrama pun kena jalan kaki ke sekolah

    ReplyDelete
  11. Takde pengalaman jalan kaki pergi sekolah sebab rumah ngan sekolah jauh. Tapi naik bas awam.

    ReplyDelete
  12. Zame dulu tak po jjale kaki ke sekoloh po mugo selamat. Walaupo jauh masih arap lagi bo setakat jale sore-sore kelik sekoloh. Tak dop sapo nok kaca.

    Zame lo ni gak, cari nnyakit la kalu kelik sekoloh jjale kaki sore-sore. Nok nok pulop kalu hok jjale kaki tu ore tino. Mat dadah banyok bedooh lo ni. tak pasal-pasal keno heret masuk rok. tak po keno pow!.

    ReplyDelete
  13. Pernah juga jalan kaki tapi jalan di jalan tar.

    ReplyDelete
  14. kak dulu jalan kaki dekat dua batu gi sekolah ulang-alik kan main jauh

    ReplyDelete
  15. mama la antara yg pegi sekolah jalan kaki. zaman dulu ok lagi. kalau zaman skrg jangan.. bahaya

    ReplyDelete
  16. Kenangan lalu yang sukar dilupakan. Dulu masa sekolah tadika, arwah atok bawak ke sekolah menaiki basikal. Masa.di sekolah rendah, abah yang hantar menaiki motosikal.. dah besar sedikit baru naik basikal ke sekolah

    ReplyDelete
  17. Faham la sikit-sikit, abang ipar orang Kelate. Tulah, dulu-dulu bebudak selamat jalan kaki sorang-sorang sebab tak ramai orang jahat

    ReplyDelete
  18. saya masa sekolah rendah darjah 1-5 naek bas sekolah, darjah 6 naek bas awam, tingkatan 1 naek basikal dan tingkatan 2-5 jalan kaki. Tingkatan 5 balik sekolah jalan kaki ngan awek..

    ReplyDelete
  19. Sama la jalan kaki je gi sekolah, tapi tak jauh pun sebab sekolah depan rumah jer, so feeling tu takde sangat, kalau ponteng sekolah pun tak best sebab boleh dengar announcement dari sekolah, lepas tu cikgu pulak suka ronda kawasan rumah kot-kot ade student ponteng 😂

    ReplyDelete
  20. Sy mmg jalan kaki.. sebab asrama dgn kelas tu dedekat aje

    ReplyDelete
  21. tak pernah berjalan kaki ke sekolah sebab jarak jauh..hehe

    ReplyDelete
  22. saya ke sekolah rendah ayah antar dengan basikal. sekolah menengah ayah antar naik moto. jalan kaki ke sekolah tu tak pernah :D

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.