Ironinya, negara-negara yang mempunyai lebih sedikit bangunan pencakar langit biasanya adalah negara maju. Oleh itu, mengapa kita di Malaysia memerlukan lebih banyak bangunan pencakar langit ketika kebanyakan warganegara kita masih mengalami masalah ekonomi?

Sekiranya anda pernah berkunjung ke Eropah, anda akan melihat bahawa kebanyakan negara Eropah hanya mempunyai beberapa bangunan pencakar langit. Saya baru-baru ini menonton video YouTube bertajuk "Mengapa Eropah tidak membina bangunan pencakar langit", dan saya merasakan mereka mesti sangat menyukai bangunan bersejarah mereka kerana mereka berjaya mengekalkan seni bina klasik mereka sejak berabad-abad yang lalu.

Berdasarkan apa yang saya baca di bahagian komen video, kebanyakan orang Eropah menyatakan bahawa alasan kekurangan bangunan bertingkat di negara mereka adalah terutamanya kerana mereka ingin mengekalkan sejarah mereka.

Saya juga membaca di bahagian komen yang sama bahawa di Norway, ada undang-undang khusus yang menyatakan bahawa setiap rumah kediaman di negara itu harus mendapat sinar matahari secara langsung. Jadi ini menyukarkan syarikat pembinaan untuk mencari lokasi yang strategik untuk membina bangunan tinggi.

Bagi saya, undang-undang ini sangat baik. Cuba bayangkan rumah anda tanpa pencahayaan semula jadi yang betul. Ini akan membuat beberapa orang merasa "tercekik" kerana harus tinggal di tempat yang gelap tanpa cahaya matahari yang cukup. Bagi kebanyakan orang Eropah, idea membina bangunan tinggi menjadikannya lebih sukar untuk membuat tempat yang sesuai untuk didiami.

Selain itu, berdasarkan kajian peribadi, saya mendapati Jerman juga tidak membenarkan bandar-bandarnya membina bangunan tinggi kerana terdapat undang-undang yang berfungsi untuk mengekalkan bangunan bersejarah abad pertengahannya.

Aspek sejarah tertentu adalah kunci dalam membentuk Jerman menjadi negara seperti sekarang. Orang Jerman tidak mahu globalisasi membahayakan kota-kota indah dan bersejarah mereka hanya untuk membina bangunan pencakar langit.

Pada pendapat saya, bangunan-bangunan kuno di Eropah adalah yang menjadikan bandar-bandar begitu menawan, kerana setiap bangunan bersejarah mempunyai kisah untuk diceritakan. Oleh itu, Malaysia juga harus mula melindungi bahagian-bahagian lama Kuala Lumpur daripada dirobohkan untuk memberi jalan kepada pencakar langit sehingga kita dapat menyebarkan sejarah kita kepada generasi akan datang.

Mari berhenti membina menara ini. Kami sudah mempunyai begitu banyak bangunan tinggi. Pada masa ini, terdapat lebih banyak bangunan tinggi yang tidak berpenghuni kerana kebanyakan harga harta tanah ini masih terlalu mahal.

Saya faham mereka yang berpendapat bahawa bangunan tinggi akan menjadikan negara kita terkenal. Tetapi, mungkin kita sudah cukup?