DUNIA SUDAH BERUBAH!!!

1. Dulu IMAN yang harus kuat, sekarang IMUNISASI yang di fokus. (Dunia sedang waspada)

2. Dulu kalau orang BERSIN diucapkan Alhamdulillah, umur panjang. Sekarang orang BERSIN....., dianggap sdg sakit dan membawa malapetaka (Dunia sedang tergoncang).

3. Dulu BERSATU kita teguh. Sekarang BERSATU kita runtuh. (Dunia sudah lain)

4. Dulu ketika ada TAMU, gembira kerana dianggap bawa BERKAT. Sekarang ada TAMU dianggap bawa PENYAKIT. (Dunia Sudah kepayahan)

5. Dulu kalau bertemu BERSALAM TANGAN. Sekarang bertemu ANGKAT KAKI (cepat pergi). (Dunia sedang sakit)

6. Dulu MINYAK WANGI yg kita bawa di handbag, sekarang HAND SANITIZER yang dibawa (Dunia sedang dilanda ketakutan)

7. Dulu SENYUM yang diberikan, sekarang MASK yang diberikan.(Dunia dilanda kesukaran)

8. Dulu kata NEGATIF tidak bagus, sekarang kata POSITIF tidak bagus.
(Dunia sedang bergegar)

9. Dulu pulang MELAWAT ORANG TUA membawa KEBAHAGIAAN. Sekarang MELAWAT ORANG TUA disangka membawa PENDERITAAN.
(Dunia Sudah Aneh)

10. Dulu CUCI TANGAN ketika nak MAKAN, Sekarang di mana-mana di suruh CUCI TANGAN tetapi TIDAK DIBERI MAKAN.
(Dunia sudah terbalik)

*DUNIA SUDAH BERUBAH ..*

Betul juga, tiada yang ABADI dalam hidup ini 😥

17 Comments

  1. terkesima membacanya. betul juga, seram pula memikirkan perubahan dunia.

    ReplyDelete
  2. terlalu byk perubahan :(
    ada yg percaya ini adalah karma :(

    ReplyDelete
  3. Kadang-kadang perubahan ni juga untuk memberi pengajaran buat kita

    ReplyDelete
  4. seram kan abam Kie.. namun dalam islam mmg mementingkn kebersihan.. hikmah disebalik nya adalah untuk mengelakkan penyakit.

    ReplyDelete
  5. Ya betul dunia sudah berubah..
    kes covid ni pengajaran buat kita.. harap kita dapat sama sama putuskan rantaian covid ni

    ReplyDelete
  6. banyak yang berubah angkara covid ni kan

    ReplyDelete
  7. Hmm.. benar belaka.. dunia akhir zaman 😔

    ReplyDelete
  8. ada sisi positif juga wabak covid 19 ini , abam kie. antaranya dunia makin bersih dari pencemaran hehe

    ReplyDelete
  9. Allahuakbar, hebatnya kuasa Allah. Bila-bila jer Dia boleh ubah apa yang ada di dunia ni. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita semua. T.kasih share Abam Kie. 😔

    ReplyDelete
  10. selagi tak jumpa vaksin atau ubat untuk covid ni, selagi itu lah dunia akan terus berubah

    ReplyDelete
  11. takutnya perubahan mcm ni..moga dunia akan lebih sihat..Amin

    ReplyDelete
  12. semoga covid 19 ni cepat2 lah hilang

    ReplyDelete
  13. Nasib pengusaha kantin sekolah juga semakin teruk.ramai yang bakal muflis
    https://e-kantinsekolah.blogspot.com/2020/10/kantin-era-covid19.html?m=1

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.