Maaf saya nak menegur sedikit. Utk kebaikan ya.

Bila pakai baju kemeja (baju formal kerja), pakailah singlet. tak kisah baju kemeja anda warna apa pun. Ini bertujuan utk mengelakkan baju anda berbau peluh. Bukan itu saja ia juga betujuan utk mengelakkan kulit tubuh anda kelihatan (bg yg memakai baju warna cerah dan nipis) sgt buruk jika ia berlaku. Maaf jika berkata kasar sedikit,.... bagi mereka yg berbadan GEMUK tolong ambik perhatian. Terutama sekali bahagian buah dada yg TERTONJOL bila baju nipis dan warnanya cerah kerana ia memburukkan imej anda semasa berada di khalayak ramai.


Memakai jenis seluar ketat atau dikenali sebagai SKINNY cutting, langsung TIDAK sesuai bagi mereka yg besaiz "COMEL" (faham maksud saya?). Mmg bila kita melihat patung di mall, org yg bertubuh slim atau fit memakainya, pasti agak menarik perhatian kita, malah ada yg terlalu menarik sehingga kita terasa utk menirunya sekali. Bila yg si berbadan gempal memakainya ia agak kelihatan terlalu janggal bila org lain melihat, kelihatan kesukaran utk bergerak, tp kegigihannya utk melawan arus fesyen tiada siapa boleh sangkal. Tp ia memberi imej yg agak tidak sesuai kepada anda. Apatah lagi trend sekrg yg memakai seluar hanging di bhgn kaki. Lagi la kalau mrka melihat artis2 yg berwajah macho atau tampan atau menarik memakainya, ia menggambarkan seolah-olah dia mampu meniru gaya tersebut tanpa memikir KESAN terhadap diri sendiri. Bukan bermaksud anda tidak layak menggunakannya tetapi anda harus memilih kesesuaian dan potongan yg membolehkan saiz dan bentuk bdn anda menerima fesyen tersbut. Dgn cara ini ia memberi lebih keyakinan pd org luar atau yg melihat terhadap diri anda bila berhadapan dgn anda.



Tahukan anda atau perasan atau tdak apabila mrk pergi ke mana-mana majlis, mrk yg besaiz besar cuba utk menggunakan pakaian yg sgt ketat. Bila sampi ke majlis tersebut, keselesaan mrk agak berkurangan bila mrk melihat org lain yg berbadan slim dan menarik menggunakan fesyen yg sama tp sgt menarik. Makanya dia akan berasa tak berapa selesa walaupn harga pakaiannya melebihi pakaian artis. Ini menunjukan mrk TDAK yakin bila berada d khalayak ramai tetapi sebelum dtg ke majlis tersebut minda dan imagnasinya terlalu tinggi hingga ke tahap org yg berada d stage show (modeling). maka seseorg itu akan sentiasa melihat pd diri sendiri (ok ke aku ni?).


Bila anda menggunakan seluar yg ketat atau skinny,  ia akan membuatkan perjalanan dan langkah anda terasa sgt kekok, terutama di bhgn celah peha. Bila dilihat dari belakang ia amat menjelikkan kerana "kepitan" paha anda membuatkan seluar tersebut "sedih". Pemilihan warna juga terlalu penting bg menyesuaikan diri dengan keadaan, majlis atau suasana. Bukan berdasarkan "saya minat" saya suka" ... Pekakan diri dgn perubahan diri, pekakan diri dgn apa kehendak majlis atau suasana. Kdg2 kita memilih pakaian brdasarkan majalah, video atau sebagainya. Semua yg dilihat adalah mrk yg berbadan langsing. sudah tentu ianya sungguh menarik.


Penggunaakan bahan pewangi badan atau dkenali perfume, amat penting bgi mengelakkan diri anda tidak selesa berada di tgh org ramai. Ini amat sesuai bg mereka yg pergi kerja menggunakan atau menaiki LRT/komuter. Pemilihan perfume juga memainkan peranan, terutama bg mrk yg kuat berpeluh. Badan sentiasa berbau walaupun mandi, dan mrk yg berkulit hitam atau kulit tidak sekata. Segalanya anda perlu tahu. Harga perfume bukan persoalannya.


Penggunaan atau pemakaian baju kemeja ketat (slim fit), amat penting kpd setiap org. Anda kena tahu bentuk dan saiz atau shape tubuh bdn sndri. Ini saya tegaskan bg mereka yg mempunyai lemak comel di bhg pinggang kiri dan kanan jgn la pakai baju slim fit, kerana bhgn tersebut akan menonjol dan mencacatkan pemandangan pd tubuh anda. Pakai yg pra fit atau tailor made kerana cutting tersebut tidak terlalu mengecil di bahagian pinggang anda. Bukan itu saja, baju slim fit TIDAK sesuai utk mrk yg mempunyai saiz perut yg maju ke depan kerana ia melambangkan anda bukan la kategori FIT. Jika boleh, pakai baju kemeja yg berwarna agak terang bg menyelamatkan situasi tersebut. Warna cerah tidak sesuai. Penggunaan tali leher bg yg berbadan gempal juga adalah penyumbang kpd imej anda. Gunakan yg bersaiz sederhana. Elakkan pengunaan yg bersaiz besar kerana ia memberi gambaran yg lagi besar terhadap anda, terutama sekali di bhgn depan anda.


Jgn sekali-kali berdasarkan "suka hati aku la,"  kerana anda sendiri yg memberikan imej anda kepada umum dan anda sendiri yg melukis wajah anda kepada umum. Maka jgn terasa bila anda dinilai secara senyap.

Penggunaan stokin juga penting walaupun ia agak tersorok dan jrg sekali org melihatnya. Namun ia tidak harus diabaikan. Sila pakai stokin yang berbeza dan menukar sekurang2nya 2x atau 3x seminggu. Byk faktornya, antaranya adalah boleh mengurangkan bau kaki atau stokin. Jgn lupa, bakteria suka kpd kaki lembab. Sebab tu siapa yg TIDAK menukar stokin, maka kakinya akan berbau akibat perpeluhan yg byk dan lembab. terutama sekali bg mrk yg sentiasa bekerja di luar pejabat. Ingat!!! Pemilihan jenis stokin juga penting kerana stokin juga ada kategorinya. Kain stokin yg menyerap haba atau udara amat sesuai. Kain tebal tidak sesuai kerana ianya cuma sesuai bg mrk yg mmg bekerja 24 jam di dalam cuaca dingin.


Penjagaan MULUT. Kalau boleh bawa la berus dan ubat gigi ke pejabat. Letak dlm laci atau mana2 yg rasanya sesuai. Lepas lunch gosok la. Ini bila bercakap semua binatang kelihatan di celah gigi. Pengotor sgt! Sudah pasti bila ditegur membuatkan anda berasa tidak selesa. Kalau boleh berkumurlah beberapa kali kerana bau makanan akan melekat pada mulur dan lidah kerana bila bercakap, udara akan membawa bau tersebut keluar maka yg berhadapan dgn anda akan berasa tidak selesa


Kdg2 individu tersebut kelihatan elok atau menarik, tp penampilan amat mengecewakan. Contohnya baju berbau, mulut berbau, stokin berbau.... Penampilan bukan bermaksud dari segi pakaian saja, ia meliputi keseluruhan badan anda termasuk pakaian dalam.

Tolong ambil perhatian.


Maaf kenyataan ini tiada berniat menyindir atau mengatakan seseorang atau individu. Ia lebih secara terbuka kerana saya melihat sesuatu yg harus diperbetulkan. Dgn staff saya pun, sy tegur. Bila saya naik train, byk situasi spt ini sy lihat...

Bila saya memberikan motivasi dan ceramah ttg 'grooming,' perkara yg saya katakan ini tidak pernah sy tinggalkan utk sy kongsikan bersama mereka.

Sekian. Terima kasih.

Credit to Certified Professional Image Consultant