Perintah Kawalan Pergerakan tu cuma asbab.

Sebenarnya, Allah nak suruh kita berehat, berhenti mengejar dunia. Duduk rumah, tgk muka anak2, tgk muka isteri/suami, tenangkan hati, solat elok2, mengaji, buka Quran yg dah lama tersimpan sepi. Lupakan muka bos, klien &kawan2 sekejap.

Allah nak kita berhenti berfikir hal duniawi sekejap. Kalau dulu solat pun terkejar², skrg boleh solat dgn tenang. Kalau dulu byk benda nak fikir, skrg boleh skip 2-3 perkara.

Allah nak kita sedar, dah lama kita lupakan Dia. Dia nak kita kembali pada-Nya.

Allah nak kita lihat, walau Dia dah murka dgn sikap hamba-Nya, tapi dia masih bagi ruang & peluang utk kita berfikir. Allah bagi kita masa.

Allah nak kita tahu bahawa dia tak suka percampuran lelaki perempuan yg bukan mahram, biasanya dlm perhimpunan beramai. Paling ketara masa majlis kenduri, lelaki perempuan bercampur tak ingat halal haram, bertepuk tampar, berpeluk jumpa kawan, gosip sbb dah lama tak jumpa. Jadi kenduri yg niat asalnya baik pun kena batal dah skrg ni.

Allah larang bersentuhan lelaki perempuan bukan mahram, kita buat juga. Skrg yg mahram pun tak boleh salam.

Allah suruh tutup aurat, kita buka juga. Skrg semua kena tutup sampai kena pakai niqab (mask).

Allah dah kata, tiada kasta utk dtg ke rumah-Nya, tapi nampaknya yg kaya selalu dpt pergi, yg miskin hanya mimpi. Skrg semua tak dpt pergi, kaya atau miskin.

Allah dah turunkan byk makanan kat dunia ni utk kita, tapi tak semua halal dimakan. Kita makan juga yg tak halal atas alasan mencari kelainan. Binatang juga yg tak pernah langgar aturan Allah, kalau herbivor, herbivorlah, begitu juga karnivor & omnivor, tak kira berapa usia dunia ni.

Kpd yg marah masjid ditutup tu, fikir balik, masa masjid dibuka, berapa kali kalian pergi masjid? Rasanya org yg rajin pergi masjid pun tak marah sgt.

Kpd yg kena cuti tak berbayar tu, Allah nak kita tahu bahawa Allah boleh tarik rezeki kita bila² Dia nak, tak kira kita pekerja kesayangan bos, kita paling hebat, kita pandai buat sale, kita ada kabel kuat, kita pandai itu ini. Tak kira dah semua tu. Dia nak kita ingat, rezeki itu dari Allah.

Kpd yg panik tu, Allah nak kita sedar, itulah perasaannya bila kita tak sempat sediakan bekalan diri sblm nyawa diambil Sang Pencipta.

Kpd yg masih degil, tak tahu la nak cakap apa. Betul, segalanya di tangan Allah. Kalau nak mati, tak perlu tunggu covid-19. Pemikiran ni sama la mcm org anti vaksin tu. Tak tahu apa anti vaksin? Pergi cari pakcik Google, dia tahu. Jgnlah kita jadi asbab tersebarnya virus ini.

Masih ada yg tak sedar. Panik beli stok duniawi sampai tak ingat org belakang. Takut tak cukup bekalan makanan. Fikir diri sendiri, tak ingat org lain. Dlm keadaan ni, masih tiada kesedaran buat diri & org lain. Lupa kot, kat mall tu ramai org, mana tahu lebih byk virus tersebar. Risau yg dibawa balik bukan hanya stok makanan, tapi ada virus ikut bersama. Ingatlah kat keluarga kat rumah.

Allah dah tutup semuanya hal dunia, utk memudahkan kita kembali pada-Nya. Ingat pada-Nya. Rasai kasih sayang- Nya.

Ketahuilah, ini peringatan Allah buat kita.

Sumber: Farizal Radzali

#kopidanpasta

9 Comments

  1. Betul apa yang teacher kongsi di sini. Kita kena fikir hikmah di sebalik setiap yang berlaku.

    ReplyDelete
  2. Betul tu, sama-sama kita manfaat kan kesemepatan yg ada untuk buat sesuatu yg menafaat

    ReplyDelete
  3. muhasabah diri peringatan Allah

    ReplyDelete
  4. Dalam setiap ujian ada banyak hikmah kan Cikgu..

    ReplyDelete
  5. good read and good reminder

    ReplyDelete
  6. moga cepat la berlalu....lupakan muka boss tu terbaik...kihkihkih....

    PS: xsmpat sebab dan nak pakai...terpaksa la pergi beli juga...

    ReplyDelete
  7. jadi, just stay at home buat masa ni...mohon patuh dan jangan lari..haha

    ReplyDelete
  8. Semoga dipermudahkan segala urusan kita sepanjang tempoh PKP ni. Aamiin

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.